آموزش بیمهمقالات عمومی

خدمات غیرحضوری بیمه تامین اجتماعی

خدمات غیرحضوری بیمه تامین اجتماعی از سوی سازمان تامین اجتماعی ارائه شده است که باعث سهولت کار در اجرای فرآیندهای بسیاری از بیمه گذاران شده است.

هدف از ارائه خدمات غیرحضوری:

سازمان تامین اجتماعی همواره در پی گسترش و توسعه خدمات غیرحضوری از طریق وب، موبایل و سایر سرویس ها است.
در واقع به دنبال آن است تا خدماتی را بصورت غیرحضوری ارائه کند تا متقاضیان هیچگونه احتیاجی به حضور در محل جهت پیشبرد فرآیندهای خود نداشته باشند.
تا بدنبال این جریانات گام بزرگی در جهت استقرار دولت الکترونیک بردارد.
در بخش هایی از خدمات لازم است تا متقاضیان بصورت حضوری فرآیندهای خود را پیش ببرند اما سازمان تامین اجتماعی به دنبال آن است تا این فرآیندها را به گونه ای ترتیب دهد تا مراجعه کنندگان در دفعات کمتری از مراجعه کارهای خود را پیش برده و از مراجعات مکرر آنان به واحدهای اجرایی یا واحدهای متعدد برای دریافت یک خدمت جلوگیری شود.

آدرس سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی

متقاضیان لازم است تا جهت انجام اقدامات غیرحضوری خود به آدرس زیر مراجعه کنند :

eservices.tamin.ir

چگونه در سایت تامین اجتماعی ثبت نام کنیم؟

کاربران لازم است تا جهت پیشبرد اقدامات غیرحضوری خود در سامانه تامین اجتماعی ابتدا به ثبت نام در این سامانه بپردازند.
جهت ثبت نام در این سامانه می بایست ابتدا وارد سامانه https://eservices.tamin.ir شده و سپس روی گزینه ثبت نام کلیک کنند.

سپس صفحه ی جدیدی طبق تصویر زیر باز می شود که لازم کاربران اطلاعاتی چون کدملی و شماره تلفن همراه خود را در محل های قرارداده شده وارد کنند و گزینه مرحله بعد را کلیک کنند.

در قسمت بعدی لازم است تا اطلاعات هویتی کاربر وارد شود که می بایست این اطلاعات طبق اطلاعات شناسنامه فرد تکمیل شود.

در قدم بعدی لازم است اطلاعاتی چون ایمیل، گذرواژه و اطلاعات امنیتی وارد شود که پس از تکمیل آن میتوان گزینه مرحله بعد را کلیک نمود.

در قدم بعدی اطلاعات کاربر طبق اطلاعاتی که خود در مراحل قبل وارد کرده است نمایش داده می شود تا صحت اطلاعات از طرف خود شخص بررسی گردد تا در صورت اشتباه بودن اطلاعات به مراحل قبلی بازگردد.

در نهایت پس از تایید اطلاعات پیامی تحت عنوان زیر نمایش داده خواهد شد:

کاربران میتوانند پس از ورود به سامانه با توجه به موضوع کار خود از بین گزینه های تعریف شده در سیستم جهت پیشبرد روند کار خود گزینه موردنظر خود را انتخاب کرده و اقدامات خود را به درستی پیش ببرند.

سرویس های الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی از چه اقداماتی بصورت غیرحضوری پشتیبانی میکنند؟

3دسته از اشخاص نیز می توانند از خدمات غیرحضوری سامانه تامین اجتماعی استفاده کنند که شامل بیمه شدگان، کارفرمایان و مستمری بگیران هستند.

سازمان تامین اجتماعی جهت بهبود روند کار کاربران در سامانه سرویس های الکترونیکی خود گزینه هایی را قرار داده است که می توان در قسمت سرویس های پرکاربرد این موارد را مشاهده کرد که شامل موارد زیر می شود.

  • دفترچه: درخواست دفترچه بیمه غیرحضوری – استعلام برخورداری از حمایت درمانی – راهنمای تصویری استفاده از بخش خدمات درمانی و  دفترچه بیمه
  • سابقه: سوابق و ریز دستمزد بعد از سال 86 – سوابق تلفیقی
  • نام نویسی: استعلام ارتباط فعال با سازمان تامین اجتماعی – استعلام شماره حساب های ثبت شده – اعلام شماره حساب بانکی
  • مستمری: مشاهده فیش حقوقی مستمری بگیران – مشاهده شماره حساب مستمری بگیران – مشاهده حکم مستمری بگیران – صدور گواهی حقوق مستمری بگیران – درخواست گواهی کسر اقساط معوق
  • حمایت های کوتاه مدت: استعلام استحقاق دریافت کمک هزینه ازدواج –  درخواست غرامت دستمزد بیماری – درخواست کمک هزینه بیماری – درخواست اروتز پروتز – درخواست کمک هزینه ازدواج – درخواست کمک هزینه کفن و دفن – مشاهده درخواست های تعهدات کوتاه مدت
  • بازرسی: مشاهده بازرسی انجام شده توسط سازمان – ثبت درخواست برای افراد فاقد بازرسی
  • اطلاعات کارگاه: ثبت نام کارگاه های مشمول امهال حق بیمه – کارگاه های کارفرما – پیمان های کارگاه
  • بدهی کارگاه: استعلام بدهی کارگاه

در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی بدلیل شیوع بیماری کرونا به انجام اقدامات تا حد امکان از طریق خدمات غیرحضوری تاکید بسیاری دارد.

آشنایی بیشتر با خدمات غیرحضوری بیمه تامین اجتماعی

دریافت لیست و حق بیمه کارفرمایان :

ابتدا می بایست تا کارفرمایان به شعب سازمان جهت تکمیل توافقنامه ای برای ارسال اطلاعات از طریق اینترنت و دریافت نام کاربری و رمز عبور خود مراجعه کنند.سپس میتوانند نسبت به ارسال اطلاعات خود از طریق سامانه سازمان تامین اجتماعی نسبت به ارسال اطلاعات خود اقدام کنند.

سامانه ایرانیان خارج از کشور:

این سامانه جهت ارائه خدمات به اتباع خارجی و همچنین ایرانیان خارج از کشور نیز راه اندازی شده است که میتوانند جهت برقراری بیمه اختیاری برای ایرانیان خارج از کشور و تسهیل در ادامه بیمه پردازی بیمه شدگان توسط اداره کل اتباع درخواست گردیده است.

ارائه بیمه پرداخت غیرحضوری بیمه شدگان اختیاری و حرف و مشاغل آزاد:

بیمه شدگان می بایست جهت تکمیل توافقنامه برای صدور برگ پرداخت از طریق اینترنت به شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت کنند.
سپس از طریق سامانه تامین اجتماعی می توانند به صدور برگ پرداخت خود بپردازند.

ثبت درخواست واعتراض بیمه شدگان و کارفرمایان:

تمامی بیمه شدگان و کارفرمایان برای مشاهده و ثبت اعتراض به بازرسی های انجام شده میتوانند به سامانه مراجعه نموده و درخواست های خود را ثبت نمایند.

پرداخت غرامت دستمزد برای بیمه شده تامین اجتماعی:

کلیه بیمه شدگان تمامی مراکز استان ها با داشتن شرایطی ( بیمه شده اجباری باشد و تا روز قبل از شروع استراحت بیمه داشته باشد، در دوره استراحت فاقد کارکرد و لیست حق بیمه باشد و بیمه شده از کارافتاده کامل نباشد ) میتوانند با مراجعه به سامانه ذکر شده پس از ثبت اطلاعات و بارگذاری مدارک لازم درخواست خود را برای خدمت مذکور ثبت نمایند.

تایید نسخ دارو و پاراکلینیک:

این امکان برای داروهایی با هزینه های زیاد و تمامی خدمات پاراکلینیک تعیین شده است که می توان از طریق آن به تایید نسخ موردنظر پرداخت همچنین میتوان جهت دریافت اصالت داروهای با قیمت بالا از سازمان غذا و دارو از این سامانه استفاده نمود.

به جز موارد گفته شده نیز خدمات دیگری هم نیز از سوی سامانه تامین اجتماعی ارائه می شود.

اپلیکیشن سازمان تامین اجتماعی:

علاوه بر موارد گفته شده نیز سازمان تامین اجتماعی امکانی را فرآهم نموده است تا از طریق اپلیکیشنی به نام تامین اجتماعی من خدمات غیرحضوری را توسط تلفن همراه نیز ارائه کند.

اپلیکشین تامین اجتماعی را میتوان از طریق اپلیکیشن بازار دانلود نمود.

بیمه شدگان میتوانند بعد از وارد نمودن نام کاربری و گذرواژه و شماره تلفن همراه، وارد اپلیکیشن شده و اطلاعات و سوابق بیمه خود از جمله اطلاعات هویتی، کلیه سوابق بیمه ای به تفکیک سال و کارگاه، کلیه سوابق درمانی غیرملکی به تفکیک سال و نمایش تاریخ نسخه، وضعیت حمایت های درمانی، آخرین دستمزد و … را دریافت نمایند.

  • خدماتی که از طریق اپلیکیشن نیز ارائه میگردد به شرح زیر است:
  • نمایش اطلاعات مکان محور مراکز سازمان تامین اجتماعی
  • امکان جستجوی مراکز ارائه کننده خدمات
  • استعلام مستمری بگیران با قابلیت نمایش آخرین فیش مستمری
  • پرسش و پاسخ های متداول
  • اخبار سازمان به تفکیک آخرین و پربیننده ترین اخبار
  • استعلام و نمایش میزان بدهی های کارفرمایان بصورت برآوردی و قطعی برای کلیه کارگاه ها/پیمان های تحت پوشش
  • امکان نمایش لوکیشن کاربر روی نقشه و نمایش نزدیکترین مرکز به کاربر
  • امکان دسترسی فرم های سازمانی در کارکردها و حوزه های متفاوت
  • معرفی و امکان برقراری تماس با کارگزاران برون مرزی
  • میز خدمت الکترونیک به تفکیک نوع خدمت، فرآیندهای هرخدمت و ورود به سامانه

نکته قابل توجه

تنها کارفرمایانی توانایی بهره مندی از استعلام میزان بدهی خود را دارند که قبلا در سامانه تامین اجتماعی در قسمت ارسال غیرحضوری(اینترنتی) لیست حق بیمه سازمان تامین اجتماعی ثبت نام نموده یا ابلاغات الکترونیکی نیز دریافت می کنند.

نمایش بیشتر

فاطمه مزینانی

فارغ التحصیل مقطع کارشناسی مهندسی صنایع هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا