گزارشات و عملیات دارایی در سیستم دارایی ثابت نرم افزار سپیدار
در مقاله ی گزارشات و عملیات دارایی در سیستم دارایی ثابت ابتدا سه مورد از موارد عملیات دارایی ثابت؛ یعنی حذف و اسقاط دارایی و تغییر نرخ و روش و در ادامه گزارشات مربوط به سیستم دارایی ثابت؛ یعنی عملیات و مرور دارایی را توضیح می دهیم.
سایر موارد مربوط به عملیات دارایی را می توانیم در مقاله ی عملیات دارایی در سیستم دارایی ثابت نرم افزار حسابداری سپیدار مطالعه کنید.
همچنین شما جهت دریافت دموی رایگان نرم افزار سپیدار به اینجا مراجعه بفرمایید.
7- حذف دارایی
- در این قسمت از مقاله ی گزارشات و عملیات دارایی در سیستم دارایی ثابت ، به نکات مربوط به حذف دارایی می پردازیم.
- زمانی که دارایی به هر دلیل از شرکت خارج می شود اما علت خارج شدن دارایی فروش نیست، می توانیم از فرآیند حذف دارایی استفاده کنیم.
- برای حذف دارایی، از منوی عمودی سمت راست، دارایی ثابت و از قسمت عملیات، حذف دارایی را انتخاب میکنیم.
- صفحه مربوط به حذف دارایی به ما نمایش داده می شود که شامل فیلد های زیراست.
- درفیلد شماره، نیازی به وارد کردن شماره نیست.
- در واقع زمانی که فرم حذف دارایی را ذخیره می کنیم، شماره توسط سیستم فراخوانی می شود.
- در فیلد تاریخ، تاریخی که در آن حذف دارایی انجام شده را انتخاب می کنیم.
- در فیلد حساب معین، حساب معینی که می خواهیم در سمت بدهکار سند حسابداری مستقر شود را انتخاب می کنیم.
- در قسمت پایین صفحه، به کمک علامت + زرد رنگ، یک سطر جدید ایجاد می کنیم.
- در سطر ایجاد شده در فیلد شماره پلاک، شماره پلاک دارایی که حذف شده را انتخاب می کنیم.
- با انتخاب شماره پلاک، عنوان دارایی، گروه دارایی، مرکز هزینه و محل استقرار آن را می توان مشاهده کرد.
- در نهایت هبا کلیک روی آیکون “ذخیره”، فرآیند حذف دارایی به طور کامل انجام می شود.
- زمانی که برای فرم حذف دارایی سند حسابداری صادر می کنیم، زیان ناشی از حذف برای ما محاسبه می شود.
- اگر تا تاریخ حذف پلاک دارایی، محاسبه ی استهلاک را انجام نداده باشیم، محاسبه ی استهلاک به طور اتوماتیک توسط سیستم انجام می شود.
- برای مشاهده و حذف سند حسابداری مربوط به این فرآیند، از قسمت بالای صفحه روی آیکون های مربوطه کلیک می کنیم.

8- اسقاط دارایی
- در این قسمت از مقاله ی گزارشات و عملیات دارایی در سیستم دارایی ثابت ، با نحوه ی ثبت اسقاط برای دارایی ها آشنا می شویم.
- گاهی اوقات دارایی ها قبل از گذراندن عمر مفید خود از بین می روند.
- در این وضعیت، دارایی ها به طور کامل مستهلک می شوند و دیگر قابل استفاده نیستند.
- جهت ثبت اسقاط در سیستم از منوی عمودی سمت راست، دارایی ثابت را انتخاب می کنیم.
- سپس از قسمت عملیات، اسقاط دارایی را انتخاب می کنیم.
- صفحه ی اسقاط دارایی باز می شود که شامل فیلد های مختلفی است.
- درفیلد شماره، نیازی به وارد کردن شماره توسط کاربر نیست.
- هنگامیکه فرم اسقاط را ذخیره کنیم، شماره توسط سیستم فراخوانی می شود.
- در فیلد تاریخ، تاریخ مربوط به اسقاط دارایی را ثبت می کنیم.
- در فیلد حساب معین، حساب معینی که میخواهیم در سمت بدهکار سند حسابداری مستقر شود را انتخاب می کنیم.
- به کمک علامت + زرد رنگ پایین صفحه، سطر جدیدی ایجاد می کنیم.
- در فیلد شماره پلاک، شماره پلاک دارایی خود را وارد می کنیم.
- با انتخاب شماره پلاک، عنوان دارایی، گروه دارایی، مرکز هزینه و محل استقرار دارایی را مشاهده می کنیم.
- در نهایت در قسمت بالای صفحه روی آیکون “ذخیره” کلیک می کنیم تا ثبت اسقاط انجام شود.
- هنگامی که برای فرم اسقاط سند حسابداری صادر کنیم، زیان ناشی از اسقاط توسط سیستم حساب می شود.
- اگر برای دارایی تا تاریخ اسقاط محاسبه ی استهلاک را انجام نداده باشیم، محاسبه ی استهلاک به طور کامل توسط خود سیستم انجام می شود.
- برای مشاهده و حذف سند حسابداری مربوط به اسقاط، از قسمت بالای صفحه روی آیکون موبوطه کلیک می کنیم.
9- تغییر نرخ و روش
- در این قسمت از مقاله ی گزارشات و عملیات دارایی در سیستم دارایی ثابت ، با نحوه ی ثبت تغییر نرخ و روش دارایی ها آشنا می شویم.
- گاهی اوقات براساس تغییر قانون، روش محاسبه ی استهلاک یا عمر و نرخ دارایی ها تغییر می کند.
- بنابراین لازم است که محاسبات استهلاک دارایی ها را با روش جدید در سیستم ثبت کنیم.
- قابل ذکر است که تغییر نرخ و روش فقط در اولین روز سال مالی امکان پذیر است.
- همچنین امکان ثبت تغییر نرخ و روش در سال مالی اول وجود ندارد و درسال های مالی دوم به بعد امکان تغییر آن وجود دارد.
- بعلاوه برای ثبت تغییر نرخ و روش در اولین روز سال مالی، لازم است که برای دارایی در سال مالی قبل، محاسبات استهلاک تا پایان سال به طور کامل انجام شده باشد.
- برای ثبت تغییر نرخ و روش از منوی عمودی سمت راست، دارایی ثابت را انتخاب مب کنبم.
- سپس از قسمت عملیات، تغییر نرخ و روش جدید را انتخاب می کنیم.
- صفحه ی تغییر نرخ و روش باز می شود.
- در فیلد شماره پلاک، شماره پلاک دارایی که قرار است تغییر نرخ و روش برای آن انجام شود را انتخاب می کنیم.
- با انتخاب شماره پلاک در قسمت قدیم، روش محاسبه ی استهلاک فعلی برای دارایی نمایش داده می شود.
- در قسمت جدید، می توانیم تغییرات قانونی مورد نظر خود را انجام دهیم.
- تغییرات قابل اعمال شامل تغییر روش محاسبه ی استهلاک، تغییر نرخ استهلاک و عمر مفید مرتبط با آن است.
- در نهایت از قسمت بالای صفحه “ذخیره” را انتخاب می کنیم، تغییر نرخ و روش انجام می شود.
در این قسمت از مقاله به توضیحاتی در مورد گزارشات دارایی ثابت در نرم افزار حسابداری سپیدار همکاران سیستم می پردازیم.
این گزارشات شامل دو قسمت است: 1- عملیات دارایی و 2- مرور دارایی
1- عملیات دارایی

- در این بخش از مقاله ی گزارشات و عملیات دارایی در سیستم دارایی ثابت ، با نحوه استفاده از فرم عملیات دارایی آشنا می شویم.
- برای این کار از منوی عمودی سمت راست، سیستم دارایی ثابت را انتخاب می کنیم.
- سپس از قسمت عملیات، فرم عملیات دارایی را انتخاب می کنیم.
- صفحه مربوط به عملیات دارایی باز می شود.
- با استفاده از فرم عملیات دارایی می توانیم تمامی فرایند های سیستم دارایی ثابت را به صورت گروهی برای مجموعه ای از دارایی ها انجام دهیم.
- علاوه بر آن این فرم شامل اطلاعات زیادی از دارایی ها است.
- برای مثال: عنوان دارایی، طبقه دارایی، اطلاعات نرخ و عمر و روش محاسبه استهلاک، تحویل گیرنده و…
- همچنین می توانیم کارت دارایی را از این قسمت بدست آوریم؛ برای این کار باید از بالای فرم روی اولین آیکون سمت راست کلیک کنیم و تمامی اطلاعات دارایی را مشاهده کنیم.
- در هر یک از ستون ها برای مشاهده گروه خاصی، می توان آن را از بالای فرم فیلتر کرد.
- مهم ترین کاربرد این فرم این است که می توانیم روی چند دارایی به طور همزمان یک عملیات انجام دهیم.
- ابتدا از پایین صفحه، روی آیکون “انتخاب چند گانه” کلیک می کنیم.
- سپس دارایی های مورد نظر را انتخاب می کنیم.
- سپس به کمک آیکون های بالای صفحه عملیات مورد نظر خود را انتخاب می کنیم.
- عملیات هایی همچون: تغییر نرخ و روش، مخارج پس از تحصیل دارایی، فروش، اسقاط، انتقال و اسقاط دارایی و…
- از پایین صفحه می توانیم این فرم را چاپ کنیم و یا به اکسل ارسال کنیم.
- برای چاپ فرم دو حالت از چپ به راست و بالا به پایین وجود دارد.
- بسته به تعداد ستون های موجود یکی از این دو حالت را انتخاب می کنیم.
2- مرور دارایی
در ادامه مقاله ی گزارشات و عملیات دارایی در سیستم دارایی ثابت ، با نحوه ی استفاده از گزارش مرور دارایی آشنا میشویم.
الف- کلیات مرور دارایی

- برای استفاده از فرم مرور دارایی از منوی سمت راست، سیستم دارایی ثابت را انتخاب می کنیم.
- سپس از قسمت عملیات، مرور دارایی را باز می کنیم.
- در بالای فرم مرور دارایی، فیلد های تاریخ وجود دارند.
- دراین فیلد ها باید تاریخ هایی که می خواهیم فرم مرور دارایی در آن بازه زمانی باشد را انتخاب کنیم.
- مرور دارایی، مثل مرور حقوق و مرور حساب ها چندین ساله است و محدودیت زمانی ندارد.
- در واقع می توانیم چندین سال مالی را در یک گزارش ملاحظه کنیم.
- به این صورت که در بالای صفحه ابتدا بازه زمانی مورد نظر را انتخاب می کنیم.
- سپس پایین صفحه روی آیکون ” بروز کردن” کلیک می کنیم.
- در نهایت می توانیم اطلاعاتی که مربوط به آن بازه زمانی است را مشاهده کنیم.
- تمامی فرآیند هایی که در سیستم دارایی ثابت انجام داده ایم را در فرم مرور دارایی می توانیم ملاحظه کنیم.
- این کار را به صورت وابسته هم می توانیم انجام دهیم.
- یعنی فیلترهای وابسته انجام بدهیم و فرآیندهای وابسته را هم مشاهده کنیم.
ب- اطلاعات دارایی در سطح طبقه، گروه و دارایی
- یکی از گزارش های مهم دریافت اطلاعات دارایی ها در سطح طبقه، گروه و دارایی است.
- اگر در سطح طبقه کلیک کنیم، لیست طبقات دارایی قابل مشاهده است.
- مهم ترین آنها شامل بهای تمام شده دارایی، مانده بهای تمام شده دارایی و ارزش دفتری دارایی است.
- علاوه براین اطلاعات، می توانیم بهای تمام شده اول دوره، اضافات و کسورات طی دوره، استهلاک اول دوره، اضافات و کسورات استهلاک و استهلاک آخر دوره را هم در تب طبقه و تب گروه مشاهده کنیم.
- علاوه بر این، می توانیم تاریخ بهره برداری دارایی، وضعیت دارایی، ارزش دفتری هر دارایی، استهلاک هایی که طی دوره انجام شده مثل اضافات و کسورات را در تب دارایی ملاحظه کنیم.
- می توانیم طبقه ی خاصی را فیلتر کنیم.
- برای این کارکافی است که روی طبقه ی مورد نظر دو کلیک کنیم یا از بالای فرم، گزینه ی افزودن شرط را انتخاب کنیم.
- به این صورت طبقه مورد نظر فیلتردار و سبز رنگ می شود.
- اگر وارد تب گروه یا دارایی شویم، لیست گروه و دارایی های مربوط به آن طبقه را می توانیم مشاهده کنیم و اطلاعات آن را بررسی کنیم.
ج- اطلاعات دارایی بر اساس مرکز هزینه
- در سیستم دارایی ثابت، علاوه بر تب گروه، طبقه و دارایی، تب مرکز هزینه هم وجود دارد.
- به این معنی که می توانیم بر اساس مرکز هزینه، استهلاک اول دوره، طی دوره و آخر دوره برای هر مرکز هزینه ای را مشاهده کنیم.
- برای ارج کردن یک طبقه از حالت فیلتر، در بالای فرم روی آیکون “بازخوانی همه ی صفحات” یا “حذف همه شرایط” کلیک می کنیم.
- فرم به حالت اولیه بر می گردد.
د- اطلاعات دارایی بر اساس سایر روش ها
در این قسمت از مقاله ی گزارشات و عملیات دارایی در سیستم دارایی ثابت ، سایر روش های مرور دارایی را بررسی می کنیم.
- در تب تحصیل دارایی، می توانیم لیست دارایی ها و تحصیل آن ها را مشاهده کنیم.
- اگر تحصیلی دارای فاکتور خرید باشد، در صورتی که ابتدا آن طبقه را فیلتر کنیم.
- سپس در بالای صفحه روی گزینه ی فاکتور خرید دارایی کلیک کنیم و فاکتور خرید آن را مشاهده کنیم.
- در صورتی که تحصیل، فاکتور خرید نداشته باشد فاکتوری نیز قابل مشاهده نیست.
- در سیستم دارایی ثابت فرآیندهای دیگر از جمله فروش دارایی، حذف دارایی، اسقاط دارایی، بلا استفاده کردن دارایی، انتقال دارایی، استفاده ی مجدد، تغییر نرخ و روش و مخارج پس از تحصیل وجود دارد.
- اگر روی هریک از این تب ها کلیک کنیم، با مشخص کردن بازه ی زمانی در بالای فرم، اطلاعات را در آن بازه زمانی می توانیم مشاهده کنیم.
- این اطلاعات به ما نشان می دهد که برای کدام دارایی ها مخارج پس از تحصیل وجود داشته، چه دارایی هایی حذف شده و…
- بنابراین برای دسترسی به موارد فوق، باید از فرم مرور دارایی استفاده کنیم.
- از آنجایی که می توانیم برای دارایی های ثابت، فاکتور خرید دارایی ثبت کنیم، گزینه ی فاکتور خرید دارایی در فرم مرور دارایی وجود دارد.
در این مقاله ادامه موارد مربوط به گزارشات و عملیات دارایی در سیستم دارایی ثابت در سیستم حسابداری سپیدار توضیح داده شد.