کاربرگ‌ بیمه : نرخ حسابرسی در کاربرگ ‌های بیمه چگونه است؟

کاربرگ‌های بیمه

کاربرگ‌ بیمه : نرخ حسابرسی در کاربرگ ‌های بیمه چگونه است؟

تکمیل کاربرگ‌های بیمه یکی از مهم‌ترین مراحل انجام حسابرسی بیمه می‌باشد، از این رو آشنایی کامل با کاربرگ‌های بیمه و اطلاعات بخش‌های مختلف آن، تکمیل صحیح کاربرگ‌‌ها و همچنین استفاده از آنان برای دفاع در هیأت‌های تشخیص مطالبات سازمان تأمین اجتماعی بسیار مهم و قابل توجه می‌باشد. عدم آشنایی با کاربرگ‌های بیمه ممکن است در حین انجام و حتی بعد از حسابرسی بیمه مشکلات متعددی را برای شما و بنگاه تجاری شما ایجاد نماید.

با مطالعه این محتوا تمام صاحبان مشاغل، کارفرمایان و حسابداران اطلاعات لازم درباره حسابرسی بیمه و همچنین نحوه تکمیل کاربرگ بیمه را کسب خواهند کرد و همانطور که گفته شد داشتن اطلاعات کافی در این زمینه از بروز بسیاری از مشکلات احتمالی و ناخواسته جلوگیری خواهد کرد، با ما همراه باشید.

حسابرسی بیمه چیست و چرا انجام می‌شود؟

باتوجه به محتوای حسابرسی بیمه، فرآیند رسیدگی به دفاتر و اسناد کارفرمایان بنگاه‌های تجاری که دارای پرونده و کد کارگاهی در سازمان تأمین اجتماعی هستند حسابرسی بیمه یا حسابرسی تأمین اجتماعی می‌باشد. حسابرسی بیمه معمولا هرچند سال یکبار انجام می‌شود که طی آن اسناد مربوط به امور بیمه توسط مامورین مربوط بررسی می‌شود تا از پرداخت حق بیمه شما اطمینان یابند و درصورت عدم پرداخت مشمول پرداخت جریمه‌های تعیین شده خواهید بود.

حسابرسی بیمه با دو هدف مهم اطمینان از رعایت حقوق بیمه کارکنان توسط کارفرمایان و همچنین اطمینان از اجرای قانون تامین اجتماعی انجام می‌شود. طبق موارد گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که حسابرسی بیمه به نوعی یک سند رسمی بیمه‌ای محسوب می‌شود و یکی از مراحل مهم در انجام حسابرسی بیمه بررسی کاربرگ‌‌های بیمه بنگاه‌های تجاری می‌باشد.

کاربرگ بیمه چیست؟

کاربرگ‌های بیمه از انواع کاربرگ‌های محاسباتی هستند که دارای انواع مختلفی بوده و برای تأیید و اثبات درستی اطلاعات مربوط به پرداخت‌های حق بیمه مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرگ‌های بیمه توسط موسسه حسابرسی تأمین اجتماعی طراحی می‌شوند و شامل اطلاعات به هم پیوسته‌ای در قالب فایل‌های اکسل خاصی تهیه شده‌اند.

کاربرگ‌های بیمه دارای سه ستون اصلی هستند که هر کدام مشمول نرخ‌های مختلفی بوده و تمام بنگاه‌های تجاری دارای کد کارگاهی باید اسناد و مدارک خود را برای تکمیل این کاربرگ به قسمت حسابرسی‌ سازمان تأمین اجتماعی ارائه کنند.

مهم‌ترین نکته درباره کاربرگ‌های بیمه وارد کردن اطلاعات به طور صحیح در بخش‌های مختلف آن می‌باشد تا از بروز مشکلات جلوگیری شود و مورد بازخواست مامورین حسابرسی به طور اشتباهی و غیرعمدی قرار نگیرید.

نرخ حسابرسی در کاربرگ ‌های بیمه چگونه است؟

همانطور که گفته شد ستون‌های کاربرگ بیمه به سه ستون اصلی تقسیم می‌شوند، تقسیم بندی هر کاربرگ به این ستون‌ها سبب می‌شود که تقسیم و تفکیک هزینه‌ها راحت‌تر انجام شود و حسابرسان می‌توانند هنگام انجام حسابرسی حق‌الزحمه را راحت‌تر و دقیق‌تر محاسبه کرده و حق بیمه را طلب کنند. هر کدام از سه ستون اصلی موجود در کاربرگ‌های بیمه با توجه به ماده ۴٧ قانون تامین اجتماعی به بخش‌های مختلفی اختصاص دارند که طبق قانون به صورت زیر تقسیم‌بندی شده‌اند:

* ستون اول مربوط به حقوق و دستمزد و مزایای کارکنان اصلی یک بنگاه تجاری است و همانطور که نرخ مطالبات بیمه‌ای ٣٠ درصد می‌باشد، نرخ بیمه برای این ستون نیز با رعایت سقف حقوق همان ٣٠ درصد در نظر گرفته شده است.

* در ستون دوم اطلاعات مربوطه به خدمات و قراردادهای دستمزدی یا حق‌الزحمه‌ای با نرخ بیمه ١۶.۶٧ درصد ثبت می‌شوند که شامل اطلاعاتی مثل اطلاعات اجرت پرداختی بابت انجام کار یا توانایی‌های افراد می‌باشد.
 در این بخش مصالح کار برعهده کارفرما بوده و تنها دستمزد پرداخت‌شده برای کار توسط کارفرما محاسبه می‌شود، البته قابل ذکر است که می‌توان این نرخ را در نظر نگرفت اما شرط این نادیده گرفتن عدم دریافت مفاصا حساب تأمین اجتماعی می‌باشد.

* در ستون سوم کاربرگ، اطلاعات خدمات و قراردادهایی ثبت می‌شود که در آنان دستمزد و هزینه مصالح هر دو پرداخت می‌شوند.

اطلاعات در این ستون با نرخ بیمه ٧.٨ درصد ثبت می‌شوند.

سرفصل‌های کاربرگ بیمه شامل چه مواردی است؟

همانطور که هنگام تکمیل اظهارنامه مالیاتی اطلاعات باتوجه به سرفصل‌های تعیین شده دسته بندی و وارد می‌شوند برای تکمیل کاربرگ بیمه نیز سرفصل‌های مشخصی معین شده است.

طبق ماده ۴٧ قانون تامین اجتماعی کارفرمایان مکف هستند اطلاعات صورت دستمزد و حقوق و مزایای پرسنل بیمه شده را طبق سرفصل‌های تعیین شده هنگام حسابرسی در اختیار حسابرسان قرار دهند، سرفصل‌های تعیین شده به صورت زیر می‌باشد:

  • حق‌الزحمه،مزد و کارمزد
  • سند افتتاحیه
  • دارایی ثابت و دارایی‌های در جریان تکمیل
  • فعالیت‌های فنی و مهندسی
  • فعالیت‌های کامپیوتری
  • فعالیت‌های خدماتی
  • فعالیت‌های گازرسانی و انتقال نیرو
  • خرید و کارکرد ماشین آلات
  • حمل و نقل
  • فعالیت‌های تبلیغاتی
  • فعالیت‌های فرهنگی و هنری
  • فعالیت‌های کشاورزی مکانیزه

چگونه کاربرگ‌های بیمه را پر کنیم؟

یک نکته بسیار مهمی که درباره تکمیل کاربرگ‌های بیمه باید به آن توجه شود، آنالیز غیر مشمول و ارائه اعداد غیرمشمول به حسابرسان می‌باشد زیرا اگر این امر انجام نشود، لیست غیرمشمول عیناً به کاربرگ دوم منتقل می‌شود و شما مشمول پرداخت یک جریمه ٣٠ درصدی خواهید شد.
کاربرگ‌های بیمه به سه کاربرگ تقسیم می‌شوند که در هریک از آنان نکات متمایزی قابل توجه و اهمیت است و باید هنگام تکمیل هر کدام نکات خاصی را مدنظر قراردهید.

تکمیل کاربرگ بیمه شماره ١ چگونه انجام می‌شود؟

کاربرگ بیمه شماره یک شامل اطلاعات همان لیست‌هایی است که بنگاه‌ها و شرکت‌ها به سازمان بیمه ارسال می‌کنند، در این حالت کارشناسان خلاصه‌ای از مجموع اطلاعات ارسالی به سازمان طی ١٢ ماه را تهیه می‌کنند و باید رسید دریافت لیست از طریق اینترنت را هم داشته باشند، همچنین داشتن خلاصه لیست به صورت پرفراژ نیز درمورد بنگاه‌هایی که اطلاعات خود را هنوز به صورت دیسکت ارسال می‌کنند ضروری است.

* توجه داشته باشید برای تکمیل کاربرگ بیمه ١ اگر اصل لیست ارسالی را در دست ندارید، حسابرسان از شما تقاضای نتیجه فنی لیست بر اساس جمع ماهانه که توسط شعب ارائه می‌شود را دارند و باید آن را در اختیار حسابرسان قرار دهید.

تکمیل کاربرگ بیمه ٢ چگونه انجام می‌شود؟

این کاربرگ هم دارای ٣ ستون اصلی است که ستون اول آن مربوط به حقوق و مزایایی است که در دفاتر اعلام شده‌اند اما حق بیمه آنان ارسال نشده یا دارای مغایرت‌هایی می‌باشد. در ستون دوم اطلاعات مربوط به هزینه‌هایی که ماهیت دستمزدی دارند اما انفرادی نیستند و مربوط به اشخاص حقوقی هستند ثبت می‌شوند.
ستون سوم کاربرگ بیمه شماره ٢  شامل لیست حقوق و مزایای ارسال نشده به سازمان است و بدین ترتیب باید تمام سرفصل‌هایی که در کاربرگ دوم ثبت می‌شود به عنوان حقوق و مزایا در نظر گرفته شود.

تکمیل کاربرگ ٣ بیمه چگونه انجام می‌شود؟

کاربرگ سوم بیمه شامل ریز اطلاعات حسابداری قراردادهای پیمانکاری بوده و طبق ماده ٣٨ قانون بیمه و تبصره آن، کارفرمایان موظف به کسر و نگهداری ۵ درصد از هر صورت وضعیت یا صورت‌حساب و آخرین قسط مقاطع کار هستند. همچنین باید نسبت به ارسال لیست بیمه و پرداخت حق بیمه ماهانه و ارسال یک نمونه از قرارداد در دوره انجام عملیات پیمانکاری نیز اقدام نمایند.

چنین اقلامی در کاربرگ بیمه شماره ٢ ثبت نمی‌شوند و باید از طریق پرونده مقاطع کاری محاسبه و مطالبه شده و در کاربرگ‌ سوم ثبت شوند

سخن پایانی

همانطور که در ابتدای محتوا تاکید شد کارفرمایان و تمام صاحبان مشاغل باید به‌طور کامل از قوانین مربوط به کاربرگ‌ها و همچنین مراحل مختلف تکمیل انواع کاربرگ‌ها مطلع باشند تا اطلاعات مربوط به پرداختی‌های بیمه به طور دقیق ثبت شوند و امور حسابرسی بنگاه‌ها بدون ایجاد هیچ مشکلی انجام گیرد.
شما می‌توانید با استفاده نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد سپیدار سیستم، تکمیل دقیق و درست تمام اطلاعات لازم در کاربرگ‌ها را انجام دهید و اسناد و مدارم خود را بدون وجود هیچگونه مغایرتی در اختیار حسابرسان قرار دهید.

به پایان مقاله کاربرگ‌های بیمه رسیدیم، امیدواریم این مقاله مفید واقع شده باشد.

ممنون از همراهیتان.
مجموعه AccTrain  طی سالها تلاش  ارايه کننده انواع نرم افزارحسابداری موجود در بازار می باشد،.
مفتخریم پاسخ گوی نیاز شما باشیم .

جهت کسب اطلاعات بیشتراز بیمه و صنعت بیمه با ما همراه شوید.

مباحث مرتبط :



6 دیدگاه برای “کاربرگ‌ بیمه : نرخ حسابرسی در کاربرگ ‌های بیمه چگونه است؟

سلام وقتتون بخیر
انواع کاربرگ های بیمه کدام اند؟

دی 20, 1399 در 8:09 ب.ظ

ستایش پیری

ارسال پاسخ

بسیار مفید و کاربردی ????????????????

دی 20, 1399 در 8:10 ب.ظ

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.