چطور می توان رزومه حسابداری حرفه اي نوشت؟
به عنوان یک حسابدار، برخورداری از رزومه مناسب و بی نقص که بتواند تعریف درستی از شما و مهارت هایتان ارائه دهد تاثیر بسیاری بر موقعیت شغلی شما دارد. نحوه نوشتن رزومه حسابداری فاصله چندانی با اصول رزومه نویسی عمومی ندارد.
با این حال همه اطلاعات لازم درباره نوشتن رزومه حسابداری را در این مقاله خواهید خواند.
رزومه چيست؟
رزومه سندي است دربردارنده اطلاعات شخصي، اطلاعات مهارتي، ميزان تحصيلات و هر آنچه بتواند شما را به خوبي معرفي کند. رزومه از طرف شخص جوياي شغل به کارفرما تحويل داده ميشود.
اگر رزومه صحيح تهيه شده باشد ماموريت خود را کامل و شما را صاحب شغل ميکند.
لازم است بدانيم آنچه در کشور ما به عنوان رزومه جا افتاده است و دست به دست ميشود در حقیقت گزارش Curriculum Vitae یا به اختصار CV به معنی تاریخچه مختصر از زندگی کاری است.
در حقیقت رزومه شامل یک تا دو برگ است و فهرست تیتروار از سوابق شغلی ومهارت های شماست.
به هر حال رزومه در ایران همان معنی CV را دارد و شامل اطلاعات جامع تری نسبت به اصل رزومه است.
اصول کلی رزومه نویسی چیست؟
برای نوشتن رزومه لازم است نکات زیادی رعایت شود اما هیچ اصل کلی بر نوشتن آن حاکم نیست.
همین مسئله سردرگمی های بسیاری برای افراد جویای کار به وجود آورده است. از طرفی سلایق و شرایط شرکت ها و ارگان های مختلف برای استخدام کارمند متفاوت است. پس می توان گفت اولین نکته توجه کافی به جو و محیط شرکت مورد نظرتان و بعد از آن نوشتن رزومه مطابق میل آن هاست.
نوشتن رزومه ها چند نباید اصلی دارد :
رزومه تنها لیستی از سوابق کاری شما نیست.
رزومه فقط متنی از توصیف مهارت های شما نیست.
حتی اگر رزومه عالی در دست داشته باشید، به تنهایی دلیل کارمند شدن شما نیست.
بهتر است به رزومه خود با این دید نگاه کنید، رزومه یک تبلیغ است و شما آن چیزی هستید که
قرار است تبلیغ شود. هدف شما این است که مدیران را استخدام کنید تا آنچه را که میفروشید به بهای قابل قبولی بخرند.
در حقیقت شما هنگام رزومه نویسی باید نوعی بازاریابی انجام دهید.
برای اینکه در برابر سایر افراد شانسی برای گرفتن کار داشته باشید، باید بدانید چه مواردی را جز رزومه بنویسید و چه مواردی را فاکتور بگیرید. ممکن است کمی اغراق انگیز باشد اما همواره تصور کنید کسی که رزومه شما را میخواند یک پیرمرد بی حوصله در پایان ساعت کاری است.
پس تا حد ممکن از زیاده گویی و نکاتی که صرفا برای پر کردن صفحات استفاده میکنید بپرهیزید.
چند نوع رزومه وجود دارد؟
رزومه ها به دو دسته تقسیم میشوند :
- بر اساس مهارت
اگر موقعیت شغلی خاصی را در نظر گرفته اید، بهتر است از این نوع رزومه استفاده کنید. رزومه نویسی بر اساس مهارت، روی سابقه کاری مشابه شغل درخواستی شما تمرکز میکند. بنابراین در این رزومه فقط فعالیت هایی که در حوزه مشترک با شغل درخواستی است وارد میشود.
- بر اساس زمان
در این نوع، همه سوابق شغلی شما با شروع از آخرین عنوان شغلی شما تا رسیدن به اولین شغلتان نوشته میشود. این نوع رزومه نویسی، شبیه به زندگینامه کاری شماست و اکثر جزئیات را بیان میکند.
رزومه حرفه ای شامل چه جزئیاتی است؟
در ابتدای رزومه نویسی، ذهن ما پر از قابلیت ها و سوابق مان برای انتقال به کارفرماست اما یک رزومه حرفه ای شامل چه جزئیاتی است و این جزئیات چگونه باید بیان شوند؟
همانطور که پيش تر بيان شد، بسته به شغلي که خواهان آن هستيد، متن رزومه شما متفاوت خواهد بود. به طور کلي هر نکته اي که ممکن است در رزومه بيان شود در چند دسته کلي قرار مي گيرد:
اطلاعات شخصی

هر رزومه ای باید اطلاعات پایه ای شخصی را در برداشته باشد.
نمونه ای از اطلاعات ضروری در شکل زیر معرفی میشوند.
نام و نام خانوادگی
نام پدر
تاریخ تولد
وضعیت تاهل
شماره موبایل
شماره تلفن ثابت
آدرس ایمیل
آدرس محل سکونت
نشانی صفحه شما شبکه های مجازی (در صورت تمایل)
هم چنین اگر تمایل داشته باشید میتوانيد عکس خود را در رزومه قرار دهيد اما توجه داشته
باشيد عکس شما بايد از شانه به بالا باشد.
نکته حائز اهمیت دیگر این که اگر آدرس شبکه های اجتماعی را در رزومه خود وارد کردید، باید بدانید که طبق آمار 70% کارفرمایان صفحات مجازی مصاحبه شوندگان را چک میکنند.
زیرا صفحه مجازی شما توضیح جامعی درباره شخصیت شما ارائه میکند.
ميزان تحصيلات
در اين قسمت شما بايد در نهايت صداقت، شروع به نوشتن مدارک تحصيلي کنيد. براي
بعضي از ادارات معدل شما در کسب مدرک تان هم مهم است.
در بعضي نمونه رزومه هاي از پيش آماده شده، به آخرين مدرک شما اکتفا نميشود. پس بايد محل اخذ، معدل و سال فارغ التحصيلي مدرک هاي پيشين خود را هم بيان کنيد.
شرح مهارت ها
هر شغلي مهارت هايي لازم دارد. در واقع مهارت ها انتظارات کارفرما از شماست هنگامي که صاحب شغل شديد.
اما به طور کلي شما در قسمت مهارت ها هر نوع مهارتي که داريد را ليست کنيد.
اغلب افراد علاوه بر تحصيلات آکادميک، داراي مدرک هايي از دوره هاي آموزشي که گذرانده اند، هستند. در اين بخش ميتوانيد ليست اين دوره ها ،که در حقيقت مهارت شما شده اند، به همراه محل گذراندن آن ها را بنويسيد.
همچنين مهارت ميتواند تسلط بر زبان دوم یا سوم ، توانایی کار کردن با نرم افزارهای مختلف، توانایی های اینترنتی و … باشد.
توجه داشته باشيد به عنوان يک حسابدار، شما بايد فردي قابل اعتماد، توانا در حوزه تجزيه و
تحليل و با دقت باشيد. اين ويژگي ها جز توانايي و مهارت هاي حسابدار است.
در قسمت شرح مهارت ها، مي توانيد از مهارت هايي که در حوزه بيمه، ماليات و تسلط بر قوانين کسب کرده ايد نام ببريد.
سوابق شغلي
اگر قبلا در محلي مشغول به کار بوديد در اين بخش بايد نام کامل محل کار قبلي، تعداد سال
فعاليت تان در آن بخش و سمت شغلي خود را بيان کنيد.
اگر قبلا دانشجو بوده ايد و به طور مستقيم شغلي نداشتيد ميتوانيد از حوزه هايي که در آن به طور تخصصي تر کار کرده ايد، بنويسيد.
بيان علاقه مندي هاي شما
منظور از شرح علاقه مندي ها، مي تواند بايدها و نبايدهاي شخصيت شما در محيط کار باشد. مثلا اين که شما در محيط هايي که جو خشکي دارند بازدهي نداريد يا حتي بيان اين موضوع که شما علاقه مند به کار تلفني هستيد يا نه.
مثلا به عنوان يک حسابدار، مي توانيد بگوييد که
- علاقه مند هستيد / نيستيد امور حسابداري را انفرادي انجام دهيد.
- دوست نداريد/ داريد براي مراکز درماني کار کنيد.
- ساعات کاري زياد را نمي پسنديد.
- به کار با نرم افزار …. علاقه مند هستيد/ نيستيد.
در يک رزومه حرفه اي، بيان علاقه مندي هاي شما مي تواند کمک بزرگي به بخش تحقيقات
انساني محل کار درخواستي شما برساند. از طرفي شما تکليف خودتان را روشن کرده ايد و ديگر لازم نست به مصاحبه هاي بي نتيجه برويد.
اندازه متن رزومه شما چقدر بايد طولاني باشد؟
یک رزومه حرفه ای بیشتر از دو برگه A4 نیست. رزومه شما در عین کوتاه نویسی باید شما را به خوبی معرفی کند.
پس سعی کنید با به کارگیری واژگان و ادبیات مناسب بخش های اصلی رزومه تان را مطابق الگوی بالا بنویسید.
بعد از اتمام این مراحل فراموش نکنید ظاهر و شمایل یک رزومه اولین بازتاب شخصیت مهارت و دقت شماست. تحقیقات نشان می دهند از هر ده رزومه شش عدد از آن ها با یک نگاه رد میشوند.
ظاهر مرتب کاغذ رزومه، صفحه بندی مناسب، استفاده از قالب های پیش آماده (در صفحات
وب موجودند) ، جمله بندی صحیح، عدم استفاده از جملات غیرطولانی و نکاتی از این دست شانس شما را برای دعوت به مصاحبه بالا میبرند.
اشتباه هاي رايج در رزومه نويسي چيست؟
- غلط املایی و نگارشی
- اشتباه بودن اطلاعات شخصی از قبیل سن، شماره تلفن و آدرس ایمیل
- دروغ گویی و پنهان کاری مسائل مهم
- عکس نامناسب
- جملات مبهم و نوشتن رزومه بدون ساختار مشخص
- بی ربط بودن سوابق و مهارت ها با شغل درخواستی
اگر بتوانید نکات بیان شده را به درستی به کار بگیرید شک نکنید در صورت واقعی بودن داده های شما، شغل مطلوب تان را به دست خواهید آورد.
با وجود این، کسانی هستند که فکر میکنند به اندازه کافی در مورد نوشتن رزومه و معرفی خودشان مهارت ندارند.
راهکاری که به این دسته افراد کارجو پیشنهاد میشود استفاده از قالب های رزومه از پیش آماده شده( که در صفحات وب موجود هستند) یا سایت های رزومه ساز است.

بعد از تهيه رزومه به هر روشي که دوست داريد، به خاطر داشته باشيد که بايد هر چند وقت رزومه خود را به روز رساني کنيد. اين کار هم به شما و هم به کارفرما کمک ميکند.