وضعیت کسب و کار ها در دوران کرونا
شیوع کرونا تغییرات عظیمی در جهان ما و سبک زندگی تمام افراد به وجود آورد.
کسب و کارها نیز از این تحولات مصون نماندند و بسیاری از آنها تحت تأثیر شرایط ویژهای قرار گرفتند.
برخی از کسب و کارهای ایرانی در شرایط شیوع ویروس کرونا توانستند بهخوبی کسب و کار خود را گسترش دهند.
کسب و کارهایی نیز با استفاده از بستر آنلاین توانستند از شیوع کرونا سود کنند.
از جمله: تاکسی ها و فروشگاه های اینترنتی، سایت های فروش کالا و …

دلایل عدم توانایی فعالیت کسب و کار ها
بالا بودن نرخ تورم برای دو سال پیاپی ۹۷ و ۹۸ و همچنین پیشبینی تورم بالای ۲۵ درصد برای سال ۹۹ نیز موجب شده بسیاری از بنگاههای اقتصادی بورسی و غیربورسی و کسب و کارهای کوچک توانایی ادامه فعالیت خود را از دست بدهند.
با این حال پیشبینی میشد که اقتصاد ایران بدون کرونا، در سال ۹۹ رشد مثبت غیرنفتی، هرچند اندک را ثبت کند.
ولی شیوع کرونا از انتهای سال ۹۸ و تداوم آن در سال ۹۹، اقتصاد ایران را در وضعیت رکود همراه با نااطمینانی قرار داده است.
کاهش تقاضا برای صادرات و به طور کلی کاهش تجارت جهانی، تقاضای کل را از طرف تجارت خارجی متاثر میکند.
در بخش داخلی نیز تقاضای کل به دلیل کاهش قدرت خرید خانوار وکاهش حجم برخی فعالیتها تحت تاثیر قرار گرفته.
فعالیت های حمل و نقل، هتل داری، پوشاک و… که به شیوع بیشتر ویروس منجر میشوند، کمتر شده است.
از طرف دیگرعرضه کل اقتصاد نیز به دلیل اختلال در شبکه تأمین مواد اولیه و محدودیت فعالیت بسیاری از واحدهای صنفی، با شوک مواجه شده است.
این مسائل و پر سود بودن بازار سرمایه در اسفند 98 و فروردین 99 باعث شد که قشر زیادی از افراد جامعه که کسب و کار ان ها آسیب دیده بود وارد بازار سرمایه شوند.
درمرداد ماه و با شوک وارد شده به بازار سرمایه، افراد بسیاری با کاهش شدید در سرمایه خود مواجه شدند.
این مساله وضغیت افرادی که بخاطر از ذست دادن کسب و کارشان وارد بورش شده بودند را بدتر کرد.