آموزش حسابداریسپیدار همکاران سیستمنرم افزار حسابداری

ورود دارایی در سیستم دارایی ثابت در نرم افزار حسابداری سپیدار

ورود دارایی در سیستم دارایی ثابت در نرم افزار حسابداری سپیدارهمکاران سیستم در این مقاله به طور جامع و کامل شرح داده شده است. همچنین شما جهت دریافت دموی رایگان نرم افزار سپیدار به اینجا مراجعه بفرمایید.

1- استقرار

  • در این قسمت از مقاله­ ی ورود دارایی در سیستم دارایی ثابت ، با نحوه ی استقرار اطلاعات دارایی ثابت در سیستم آشنا می شویم.
  • اگر شما در مجموعه تان چندین سال است که برای اموال و دارایی ها صفحه ی حسابداری دارید و به تازگی سیستم دارایی ثابت سپیدار را خریداری کرده اید، می توانید اطلاعات مالی را که در این چند سال برای دارایی هایتان ثبت کرده اید؛ تحت عنوان استقرار دارایی در سپیدار وارد کنید.

توجه: استقرار دارایی در سال مالی امکان پذیر است که در قسمت تنظیمات دارایی ثابت، به عنوان سال استقرار در نظر گرفته شده است.

الف- ورود اطلاعات دارایی های ثابت به نرم افزار

استقرار دارایی در ورود دارایی در سیستم دارایی ثابت نرم افزار سپیدار همکاران سیستم
شکل1- استقرار دارایی
  • برای این منظور از منوی عمودی سمت راست، دارایی ثابت و از قسمت عملیات، استقرار را انتخاب کنید.
  • برای ورود اطلاعات استقرار دارایی می توانید از قسمت پایین صفحه با علامت + زرد رنگ یک سطر جدید ایجاد کنید.
  • سپس مشخصات پلاک دارایی تان را که از قبل در مجموعه شما وجود داشته، در این قسمت وارد کنید.
  • شماره پلاک مربوط به دارایی را وارد کنید.
  • در قسمت شماره پلاک با توجه به روش پلاک گذاری(دستی و یا اتوماتیک) تفاوت وجود دارد.
  • اگر در قسمت تنظیمات روش پلاک گذاری به صورت دستی انتخاب شده باشد، باید در این قسمت شماره پلاک مرتبط با دارایی تان را وارد کنید.
  • اما اگر روش پلاک گذاری به صورت اتوماتیک باشد در این قسمت نیازی به وارد کردن شماره پلاک نیست.
  • در این حالت زمانی که اطلاعات این فرم را ذخیره می کنید، شماره پلاک توسط خود سیستم فراخوانی می شود.
  • اگر برای دارایی های تان پلاکی از قدیم وجود دارد می توانید شماره پلاک قدیمی را وارد کنید.
  • همانطور که مشاهده می کنید وارد کردن شماره پلاک قدیمی اجباری نیست.
  • در قسمت عنوان دارایی، عنوان مورد نظر برای دارایی تان را وارد کنید.

ب- انواع وضعیت دارایی ثابت

  • در قسمت وضعیت دارایی، باید مشخص کنید که دارایی که در حال استقرار آن هستید، به چه صورت است.
  • حالت اول- دارایی به صورت جاری هست(شما در حال استفاده از آن هستید)
  • حالت دوم- دارایی به صورت بلا استفاده هست(برای مدتی است که شما از دارایی تان استفاده نمی کنید)
  • حالت سوم- در نهایت دارایی هایی که در وضعیت اسقاط شده وجود دارند.
  • فرض کنید وضعیت دارایی تان به صورت جاری است.
  • در قسمت کد گروه دارایی، می توانید گروه مورد نظر برای دارایی تان را انتخاب کنید.
  • همانطور که مشاهده می کنید با انتخاب کد گروه دارایی، عنوان گروه دارایی و همچنین عنوان طبقه دارایی برای شما نمایش داده می شود.
  • در قسمت کد تفصیلی مرکز هزینه، باید مشخص کنید که دارایی که در حال استقرار آن هستید، در کدام یک از مراکز هزینه ای شما است.
  • با انتخاب سلکتور، لیست مراکز هزینه ای که در سیستم تان تعریف کرده اید را ملاحظه می کنید.
  • همچنین از این قسمت می توانید مشخص کنید که این دارایی در کدام بخش قرار دارد.
  • در قسمت عنوان محل استقرار، می توانید محل قرار گرفتن دارایی تان را مشخص کنید.(اختیاری)
  • در قسمت بهای تمام شده، بهای تمام شده دارایی تان را که در دفاترتان ثبت کرده اید، وارد می کنید.
  • در قسمت استهلاک انبلاشته، عددی که به عنوان استهلاک دارایی تا کنون محاسبه کرده اید را وارد می کنید.
  • روش محاسبه استهلاک، عمر مفید و همچنین ارزش اسقاط برای شما نمایش داده می شود.
  • در قسمت تاریخ بهره برداری، باید تاریخ بهره برداری دارایی تان را مشخص کنید.
  • چون در حال استقرار هستید، تاریخ بهره برداری باید کوچکتر از سال مالی، که در آن در حال استقرار هستید، باشد.
  • در قسمت کد تفصیل تحویل گیرنده، شخصی که دارایی به آن منتقل شده را انتخاب می کنید.(اختیاری)

ج- ثبت مخارج اضافه برای یک دارایی ثابت

  • برای ثبت مخارج اضافه برای دارایی هایی که در حال ثبت اطلاعات استقرار آن هستید، در قسمت پایین صفحه روی سطر مورد نظر دارایی تان کلیک کنید و از قسمت پایین صفحه سطر جدید ایجاد کنید.
  • با این کار می توانید مخارج مرتبط با تعمیرات اساسی یا گسترش و الحاق را نیز وارد کنید.
  • بهای تمام شده مرتبط با این هزینه اضافی و محاسبات استهلاک را در این فیلد وارد کنید.
  • تاریخ بهره برداری هم متناسب با آن مشخص کنید.
  • درنهایت از قسمت بالای صفحه روی آیتم ذخیره کلیک کنید.
  • اطلاعات استقرار مربوط ورود دارایی در سیستم دارایی ثابت در نرم افزار سپیدار ثبت می شود.

د- تهیه لیست دارایی ها در اکسل

  • برای دریافت لیست دارایی ها در اکسل، از قسمت بالای صفحه، روی آیتم اکسل کلیک کنید.
  • در فرم جدیدی که باز می شود، الگوی خالی اکسل را در سیستم تان ذخیره کنید.
  • اکنون می توانید در فایل اکسلی که در سیستم تان ذخیره کرده اید، اطلاعات استقرار دارایی تان را طبق الگو وارد کنید.
  • درنهایت زمانی که اطلاعات اکسل را به طور کامل تکمیل کردید، از قسمت بالای صفحه مجددا فایل اکسل را دریافت کنید.

2- تحصيل دارایی با مبنا

  • در این بخش از مقاله­ ی ورود دارایی در سیستم دارایی ثابت ، با نحوه ی ثبت تحصیل دارایی در سیستم سپیدار آشنا شوید.
  • در سیستم سپیدار ثبت تحصیل به معنای ایجاد دارایی است.
  • در صورتی که یک دارایی جدید وارد سازمان می شود، می توانید با استفاده از فرم تحصیل آن را در سیستم ثبت کنید.
  • برای ثبت تحصیل دارایی، از منوی عمودی سمت راست، دارایی ثابت را انتخاب کنید.
  • سپس از قسمت عملیات، تحصیل دارایی جدید را انتخاب کنید.
  • در قسمت نوع، مشخص کنید که تحصیل دارایی از چه نوعی است؛ خرید، ساخت یا سایر.

الف- ثبت اطلاعات کلی تحصیل دارایی از نوع خرید

  • قسمت شماره، مربوط به شماره فرم تحصیل دارایی است که نیازی به پر کردن آن توسط کاربر نیست.
  • در نتیجه زمانی که این فرم ذخیره می شود، شماره توسط خود سیستم فراخوانی می شود.
  • در قسمت تاریخ، تاریخ تحصیل دارایی را وارد می کنیم.
  • در قسمت طرف مقابل، شرکت یا شخصی که دارایی را از او خریداری کرده ایم را انتخاب می کنیم.
  • در قسمت حساب معین، حساب معین سمت بستانکار سند حسابداری تحصیل دارایی را ملاحظه می کنید.
  • حساب معین به صورت پیش فرض توسط خود سیستم تعریف شده است.
  • برای ثبت مشخصات پلاک دارایی از قسمت پایین صفحه، روی علامت + زرد رنگ کلیک کنید تا فرم مشخصات دارایی برای شما نمایش داده شود.
  • تحصیل دارایی از نوع خرید، به دو نحو قابل ثبت است:
  • حالت اول- بر مبنای فاکتور خرید دارایی است؛ یعنی قبل از تحصیل دارایی کاربر ابتدا فاکتور خرید دارایی را ثبت کرده است.
  • حالت دوم- بدون مبنا است.

ب- تحصیل دارایی با مبنای فاکتور خرید

  • در این قسمت با تحصیل دارایی با مبنای فاکتور خرید دارایی آشنا می شوید.
  • برای این منظور لازم است که در تب فاکتور مرتبط، یک سطر جدید ایجاد کنید.
  • در قسمت شماره، لیست تمامی فاکتور های خرید دارایی که از شخص طرف مقابل خریداری شده را ملاحظه می کنید.
  • می توانید فاکتور خرید دارایی مربوط به پلاک دارایی تان را انتخاب کنید.

نکته: اگر در فاکتور خرید دارایی، چندین قلم کالای دارایی ثبت شده باشد، در این قسمت شما فقط یک کالای دارایی را می توانید مشاهده کنید.

نکته: در مورد خدمات، مبلغ خدمتی که قرار است روی این پلاک دارایی تسهیم شود را خودتان باید مشخص کنید. 

در نتیجه: به هر پلاک دارایی فقط یک کالای دارایی، اما بیش از یک خدمت می تواند ارتباط داشته باشد و خودتان باید مبلغ خدمت را تسهیم کنید.

تحصیل دارایی و تب مشخصات دارایی در نرم افزار حسابداری سپیدار همکاران سیستم
شکل2- تحصیل دارایی و تب مشخصات دارایی
  • به تب مشخصات دارایی برگردید.
  • در قسمت شماره پلاک اگر روش پلاک گذاری دارایی به صورت دستی باشد، شماره پلاک باید توسط خود کاربر تعیین شود.
  • اگر روش اتوماتیک باشد نیازی به وارد کردن شماره پلاک نیست و خود سیستم شماره پلاک را به شما خواهد داد.
  • در قسمت عنوان، عنوان مورد نظر برای پلاک دارایی تان را مشخص کنید.
  • مرکز هزینه مرتبط با دارایی تان را مشخص کنید.
  • تحویل گیرنده دارایی تان را مشخص کنید.
  • محل استقرار دارایی تان را مشخص کنید.
  • انتخاب تحویل گیرنده و محل استقرار الزامی نیستند.
  • در قسمت گروه، گروه مورد نظر برای دارایی تان را انتخاب کنید.
  • با انتخاب گروه، عمر مفید، ارزش اسقاط، روش استهلاک و همچنین نرخ استهلاک توسط خود سیستم فراخوانی می شود.
  • با توجه به این که این تحصیل دارایی بر مبنای فاکتور خرید دارایی است؛ بهای تمام شده توسط خود سیستم محاسبه می شود و امکان تغییر توسط کاربر وجود ندارد.
  • از قسمت پایین صفحه، زمانی که تایید را انتخاب کنید، مشخصات این پلاک دارایی برای شما ثبت می شود.
  • از قسمت بالای صفحه، با کلیک روی آیتم ذخیره، تحصیل دارایی برای شما ذخیره می شود.

ج- ثبت سند حسابداری تحصیل دارایی

  • اگر صدور سند حسابداری برای فرم تحصیل دارایی اتوماتیک باشد، با ثبت تحصیل دارایی سند حسابداری نیز برای شما ثبت می شود.
  • اما اگر به صورت اتوماتیک نباشد، برای صدور سند حسابداری باید از قسمت بالای صفحه، روی صدور سند حسابداری کلیک کنید تا سند حسابداری برای شما ثبت شود.

3- تحصيل دارایی بدون مبنا

  • در این قسمت از مقاله­ ی ورود دارایی در سیستم دارایی ثابت ، قرار است با نحوه ی تحصیل دارایی در سیستم آشنا شوید.

الف- ثبت اطلاعات کلی تحصیل دارایی از نوع خرید

  • برای این منظور از منوی عمودی سمت راست، دارایی ثابت را انتخاب کنید.
  • سپس از قسمت عملیات، تحصیل دارایی جدید را انتخاب کنید.
  • در قسمت نوع، تعیین کنید که ورود دارایی به مجموعه، در نتیجه خرید، ساخت و یا به صورت سایر است.
  • در قسمت شماره، نیازی به وارد کردن شماره توسط کاربر نیست.
  • در نتیجه زمانی که فرم تحصیل دارایی ذخیره شود، شماره توسط سیستم فراخوانی می شود.
  • فیلد تاریخ، مربوط به تاریخ تحصیل دارایی است.
  • در قسمت طرف مقابل، شخصی که دارایی را از او خریده اید، انتخاب کنید.
  • در قسمت حساب معین، حساب معین سمت بستانکار سند حسابداری به صورت پیش فرض نمایش داده می شود.
  •  اگر نیاز داشته باشید می توانید از این قسمت حساب معین مورد نظرتان را انتخاب کنید.
  • برای وارد کردن مشخصات پلاک دارایی از قسمت پایین صفحه، روی علامت مثبت کلیک کنید تا وارد فرم مشخصات دارایی شوید.
  • ثبت تحصیل دارایی از نوع خرید به دو طریق؛ با مبنای فاکتور خرید دارایی و بدون مبنا است.

ب- تحصیل دارایی بدون مبنا

  • در این قسمت از مقاله توضیحاتی درمورد روش بدون مبنا خواهیم داد.
  • در قسمت شماره پلاک، شماره پلاک مرتبط با پلاک دارایی تان را وارد کنید.
  • اگر روش پلاک گذاری، به صورت دستی باشد، در این قسمت لازم است که شماره پلاک دارایی را وارد کنید.
  • اگر در قسمت تنظیمات، روش پلاک گذاری به صورت اتوماتیک باشد، نیازی به وارد کردن شماره پلاک توسط کاربر نمی باشد.
  • بدین معنی که پس از ذخیره، توسط خود سیستم فراخوانی می شود.
  • در قسمت عنوان، عنوان مورد نظر برای پلاک دارایی را مشخص کنید.
  • در قسمت مرکز هزینه، مشخص کنید که این دارایی خریداری شده مرتبط با کدام مرکز هزینه است.
  • در قسمت تاریخ بهره برداری، تاریخ بهره برداری دارایی را مشخص کنید.
  • در قسمت تحویل گیرنده، شخص تحویل گیرنده و محل استقرار دارایی را تعیین کنید.(ورود این دو مورد اختیاری است)
  • در قسمت گروه، گروه مرتبط با پلاک دارایی تان را مشخص کنید.
  • با انتخاب گروه دارایی؛ عمر مفید، ارزش اسقاط، روش استهلاک و نرخ استهلاک توسط خود سیستم فراخوانی می شود.
  • اگر شما نیاز به تغییر این اطلاعات داشته باشید، خودتان می توانید تغییرات لازم را اعمال کنید.
  • در قسمت بهای تمام شده، بهای تمام شده ی دارایی خریداری شده را مشخص و تایید کنید.
  • همانطور که ملاحظه می کنید، مشخصات پلاک دارایی برای شما ثبت می شود.
  • اگر نیاز دارید اطلاعات دیگری از هر یک از دارایی ها را ویرایش کنید، باید روی هر سطر دوبار کلیک کنید تا فرم مشخصات مربوط به دارایی برای شما باز شود تا بتوانید تغییرات لازم را در آن اعمال کنید.
  • در نهایت از قسمت بالای صفحه روی ذخیره کلیک کنید تا دارایی مورد نظر برای شما ذخیره شود.

ج- ثبت سند حسابداری تحصیل دارایی

  • اگر صدور سند حسابداری برای فرم تحصیل دارایی در قسمت تنظیمات به صورت خودکار باشد، وقتی که شما این فرم را ذخیره می کنید، سند حسابداری برای شما به صورت اتوماتیک صادر می شود.
  • اما در صورتی که صدور سند حسابداری به صورت اتوماتیک نباشد ،برای صدور سند حسابداری باید از قسمت بالای صفحه روی آیتم صدور سند حسابداری کلیک کنید، تا بتوانید سند حسابداری را صادر کنید.
  • برای صدور سند حسابداری کافی است که از قسمت بالای صفحه روی آیتم صدور سند حسابداری کلیک کنید تا سند حسابداری این فرم برای شما ثبت شود.
  • برای مشاهده ی سند حسابداری صادر شده می توانید روی نمایش سند حسابداری کلیک کنید تا سند حسابداری مربوط به این فرم تحصیل دارایی را مشاهده کنید.

ان چه در این مقاله گفته شد، شرح کاملی بر ورود دارایی در سیستم دارایی ثابت در نرم افزار حسابداری سپیدار بود، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا