آموزش مالیات

تنظیم اظهارنامه مالیاتی

قبل از بیان این که اظهارنامه مالیاتی چگونه تنظیم می شود بهتر است مروری داشته باشیم یر اینکه مالیات چیست؟

و چه زمانی افراد باید اظهارنامه مالیاتی تنظیم کنند؟

مالیات به اموال، املاک و اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق میگیرد.

مالیات پولی است ازسود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی که افراد موظف هستند برای تامین مخارج عمومی، به دولت پرداخت کنند.

علت پرداخت مالیات منابع و امکاناتی است که از طریق دولت در اختیار آحاد جامعه قرار داده شده است.

میزان مالیات در کشور ما به دو صورت علی الرئس و خود اظهاری قابل تشخیص می باشد.

در حالت علی الرئس مأموران و بازرسین اداره مالیات شخصاً به امور رسیدگی می‌کنند و پس از بررسی مدارک موجود میزان مالیات شما را تعیین می‌کنند.

اما در حالت خود اظهاری، شما پس از تنظیم کردن اظهارنامه خود و مشخص کردن میزان سود و زیان بنگاه اقتصادی خود میزان مالیات خود را تعیین می کنید.

خود اظهاری دراظهارنامه مالیاتی چیست ؟

برای ارائه اظهارنامه مالیاتی، اشخاص حقیقی و حقوقی موظف هستند تمامی اطلاعات مالی بنگاه اقتصادی خود را بیان کنند و با توجه به سود و زیان بنگاه مالیات خود را اعلام کنند، که پس از تایید کارشناسان سازمان امور مالیاتی پس از اطمینان از صحت اطلاعات آن ها مبلغ مالیات را تایید کنند.

  • پس از خود اظهاری مطابق ماده ۲۲۹ قانون مالیات های مستقیم اگر طبق تشخیص کارشناسان سازمان امور مالیاتی نیاز به بررسی مدارک مالی بنگاه اقتصادی اشخاص باشد باید مدارک را کامل در اختیار کارشناسان سازمان قرار دهند.
  • همچنین مطابق ماده ۲۳۱ قانون مالیات های مستقیم در صورت تشخیص سازمان، اگر مدارک و اسنادی حاکی از تحصیل درآمد در بین اشخاص ثالث وجود داشته باشد ( منظور از اشخاص ثالث افرادی به غیر از فرد مودی مالیات می باشد ) شخص موظف به ارائه مدارک به سازمان امور مالیاتی می باشد.

اظهارنامه مالیاتی چیست ؟

اظهار نامه مالیاتی در واقع کارنامه مالی است که افراد حقیقی و حقوقی ملزم به پرداخت مالیات می‌باشد.

هر ساله در زمان مقرر شده باید آن را به اداره سازمان امور مالیاتی تحویل دهند.

این روزها با خود اظهاری الکترونیکی این کار تحت نظر سامانه متمرکز انجام میشود.

به این نکته توجه داشته باشید که سال مالی با سال مالیاتی متفاوت است.

سال مالیاتی برابر با یک سال شمسی است که از اول فروردین آغاز می‌شود و تا پایان اسفند ادامه دارد.

اما سال مالی افراد با توجه به تاریخ اساسنامه آنها تعیین می‌شود.

(طبق ماده ۱۱۰ قانون مالیات های مستقیم برای اشخاص حقیقی آنها موظف هستند. اظهارنامه ترازنامه و صورت سود و زیان متکی به حساب های خود را حداکثر تا ۴ ماه بعد از پایان سال مالیاتی به اداره مالیات برسانند)

 اما اگر نمی توانید اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی تحویل بدهید، نگران نباشید .

شما می‌توانید با مراجعه به اداره پست وپر کردن دستی اظهارنامه مالیاتی، اظهارنامه خود را برای سازمان مالیات ارسال کنید.

فیش دریافتی شما به منزله سندی برای ارسال اظهارنامه است.

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی

همانطور که اشاره کردیم برای ارسال اظهارنامه مالیاتی شما می‌توانید با مراجعه به اداره پست و به صورت دستی آن را ارسال کنید.

با مراجعه به سامانه الکترونیکی www.tax.gov.ir  به صورت غیر حضوری اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنید.

جالب است بدانید این رویه چند سال است که به این صورت است و تا قبل از سال ۱۳۹۱ مودیان مالیاتی مجبور بودند برای ارسال اظهارنامه های مالیاتی برگه های اظهارنامه را از مراجع مربوطه خریداری نمایند، آنها را تکمیل و ارسال نمایند.

مراحل ارسال اظهارنامه الکترونیکی از طریق سایت

  • مرحله اول

پیش ثبت نام الکترونیکی می باشد، ابتدا شما با کد اقتصادی خود وارد سایت می شوید.

اطلاعات اولیه بنگاه را وارد کرده و پس از تایید شماره تلفن همراه، کد تاییدیه را در سیستم بارگذاری می‌کنید.

  • مرحله دوم

مرحله صحت سنجی اطلاعات می‌باشد، در این مرحله باید تعدادی از اطلاعات وارد شده در مرحله قبل را تایید کنید.

  • مرحله سوم

اگر اطلاعات وارد شده توسط شما مورد تایید سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد، به شما کد کاربری و رمز عبور تعلق میگیرد.

  • مرحله چهارم

با استفاده از کد کاربری و رمز عبور ایجاد شده برای شما وارد سامانه می‌شوید و اطلاعات اقتصادی بنگاه و یا شرکت خود را وارد می کنید.

  • مرحله پنجم

مرحله اعتبارسنجی است، اطلاعات وارد شده توسط شما در سیستم با اطلاعات فیزیکی موجود تطابق داده می‌شود و در صورت تطابق و صحت اطلاعات شما وارد مرحله ۴۵ می‌شوید که در این حالت شما می توانید اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنید.

نکاتی برای ارسال اظهارنامه مالیاتی

  • اولین نکته مهمی که در هنگام ارسال اظهارنامه مالیاتی خود باید به آن توجه داشته باشید:

هیچگاه ارسال اظهارنامه خود را به لحظات آخر واگذار نکنید، ممکن است با مشکلات احتمالی مواجه شوید و موعد مقرر ارسال اظهارنامه به پایان برسد.

  • اگر اظهارنامه خود را از طریق پست ارسال می کند فیش دریافتی شما سندی است به منظور ارسال اظهارنامه.

اگر آن را از طریق الکترونیکی ارسال می‌کنید بهتر است یک پرینت از آن تهیه کنید.

ممکن است مواردی پیش بیاید که اطلاعات ارسال شده توسط سیستم ثبت نگردد و اگر شما مدرکی در دست نداشته باشید به منطور عدم ارسال اظهارنامه است.

  • در شهر تهران در روز پنجشنبه سازمان امور مالیاتی تعطیل می‌باشند.

اگر آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی روز پنجشنبه باشد شما نمی‌توانیدآن را  ارسال کنید و باید یک روز قبل یعنی چهارشنبه آن را ارسال کرده باشید.

اگر آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی مصادف با تعطیلات رسمی کشور بود، یک روز بعد از تعطیل رسمی همچنان فرصت برای ارسال اظهارنامه مالیاتی باقیست.

  • یکی از خطاهایی که احتمال رخ دادن آن بسیار بالاست اشتباه وارد کردن اعداد در اظهارنامه است.

متاسفانه اعداد وارد شده در اظهارنامه شما، اعداد قطعی و غیر قابل تغییر هستند، به همین دلیل بهتر است پس از نوشتن اظهارنامه آن را چند بار بازبینی کرده، پیش نویسی از آن تهیه کنید و به تأیید کارفرما یا مقام های بالاتر خود برسانید.

سخن پایانی

در پایان لطفا توجه داشته باشید که اظهارنامه مالیاتی یکی از مهمترین موارد برای سازمان امور مالیاتی است.

 و بهتر است آن را در موعد مقرر به سازمان امور مالیات تحویل دهید.

  چرا که ممکن است برای اشخاص حقیقی و حقوقی جریمه، ممنوع الخروج شدن، مجازات اداری در نظر گرفته شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا