مقالات عمومی

مفهوم مدیریت : 7 مهارت ضروری برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق

مدیران سازمان‌ها باید بیشتر از اینکه به فکر برند کالا یا خدماتشان باشند باید به فکر برند شخصی خودشان باشند.
مدیر باید بتواند هوشمندانه نام و اعتبار خود را مدیریت کند تا هنگام آمدن نام او مولفه‌های مدیریت او نیز در کنار آن منتقل شود و باعث قضاوت درست او در میان افراد شود. مدیر در واقع ٣ برند در کنار هم است، برند سازمان، برند خدمات و برند شخصی مدیران و این برند شخصی مدیران است که می‌تواند به عنوان یک صلاح قدرتمند در دنیای تجارت به کسب وکار آن‌ها کمک کند.

مدیران باید بیشتر از هر کس دیگری با جامعه ارتباط برقرار کنند، این ارتباط می‌تواند سیاسی، اجتماعی، تجاری و… باشد.

از مدیریت چه می‌دانید؟ آیا با انواع مختلف مدیریت آشنایی دارید؟
اگر مدیر یک کسب و کار هستید یا حتی اگر دارای شغل دیگری هستید مطالعه این محتوا به شما کمک می‌کند تا علاوه بر آشنایی با تاریخچه و مفهوم مدیریت، چگونگی داشتن یک مدیریت موفق و مهارت‌های لازم برای مدیریت درست یک کسب و کار را بیاموزید.

تاریخچه مدیریت

مدیریت در طول زمان دارای تحولات بسیاری بوده، پیدایش آن به زمان وقوع انقلاب صنعتی برمی‌گردد و در زمانی که رؤسای کارخانجات مجبور بودند کار تعداد زیادی از مردم را سازماندهی کنند، مدیریت شکل گرفت. در آن زمان مدیران سعی می‌کردند کارگران را کنترل کنند، زیرا فرض بر این بود که کارکنان تلاش بر این دارند تا از کار طفره روند و باید آنان را مجبور به انجام امور کرد، در آن زمان از ساختارهای سلسله مراتبی و تنبیه و قوانین سختگیرانه برای اعمال فشار و کنترل کارگران استفاده می‌کردند تا به نوعی بهره‌وری ایجاد کنند.

اما به مرور زمان ابعاد مدیریت تکامل یافت و به وسیله تلاش‌های جنبش کارگری و پیگیری‌هایی که در این زمینه انجام شده تاثیر زیادی در انسانی کردن محیط کاری یا به عبارت دیگر ایمن کردن محیط کار از نظر فیزیکی و احساسی داشته و شرایط بسیار راحت‌تر شده‌است. از طرف دیگر شرایط اقتصادی هم تغییرات زیادی داشته و پیشرفت تکنولوژی و اطلاعات نوع کار و عملکردهای آن را با تغییراتی مواجه کرده است. پس از گذشت زمان سازمان‌ها و مدیران متوجه این موضوع شدند که نوع رفتار با پرسنل و کارمندان نیز خیلی مهم است و رفتار مناسب مدیران با پرسنل باعث افزایش خلاقیت، کاهش ترک کار و حتی کاهش زمان بیماری می‌شود که در نهایت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز می‌شود.

درصورت برخورد بهتر و منطقی‌تر مدیران و مسئولان، باعث می‌شود پرسنل و کارگران خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهند و خلاقیت آن‌ها نیز برای انجام وظایف خود بیشتر شود. البته باوجود موارد گفته شده هنوز هم مدیرانی وجود دارند که با همان سیاست‌های قدیمی و پیشین خود به مدیریت ادامه می‌دهند اما میزان پیشرفت و موفقیت در سازمان‌هایی که مدیران آن‌ها روش‌های مدرنی را برای مدیریت انتخاب کرده‌اند بیشتر بوده است.

مدیریت چیست؟

مدیریت درواقع مجموعه‌ای از مهارت‌های کلیدی است و مدیر کسی است که باید از مهارت‌ها و عملکردهای کلیدی برای دستیابی سازمان مورد نظر به بالاترین پتانسیل خود استفاده کند.

حوزه‌های کلیدی مدیریت کدام اند؟

سازمان‌ها باید تلاش کنند تا از سلسله مراتب براساس قدرت و اجبار دوری ‌کنند و به جای آن از دانش و تخصص افراد در تمام سطوح سازمان استفاده ‌کنند، که به این ترتیب هم تصمیم‌گیری بهتر و راحت‌تر خواهد شد و هم دستاوردهای حاصل از آن افزایش خواهد یافت.

به جای استفاده از قوانین خشک سازمان‌ها باید از روش‌های مدرن‌تر و کارآمدتری استفاده کنند که به مدیران این امکان را می‌دهد تا تغییرات مدنظر خود را سریع‌تر ایجاد کنند و در فضای کاری رقابتی این روزها استقلال و سرعت عمل بیشتری داشته باشند.

مدیران باید به‌جای تمرکز روی دستاوردهای کوچک سازمان‌ها، به صلاحیت‌هایی توجه کنند که منجر به موفقیت‌های بی‌شماری می‌شود و همچنین از مدل پاداش تنبیه هم برای ایجاد انگیزه استفاده ‌نکنند و تلاش بر این باشد تا بیشتر به صورت درونی به کارکنان انگیزه بدهند که بدین ترتیب بهره‌وری و تعهد کارکنان نیز افزایش پیدا کند.

مهم‌ترین ویژگی یک مدیر چیست؟

طبق موارد گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که یک مدیر باید بتواند علاوه بر برندسازی شخصی و سعی در ماندگار کردن نام خود با استفاده از سیاست‌های مدیریتی، باید اعتماد و احترام پرسنل خود را جذب کند که برای این منظور نیاز به یک منش عالی دارد و یک مدیر با مهارت‌های فنی فوق‌العاده،‌ بدون داشتن منش عالی یک مدیر موفق و ماندگار نخواهد بود.

وظایف مدیریت چیست؟

  • برنامه‌ریزی
  • سازماندهی
  • به‌کارگیری
  • رهبری و هدایت
  • کنترل

برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی یکی از اصلی‌ترین مهارت‌ها و وظایف مدیریت است و عدم وجود برنامه‌ریزی در مدیریت آسیب‌هایی جدی و بعضاً جبران‌ناپذیری به سازمان‌ها وارد خواهد کرد. برنامه‌ریزی شامل پیش‌بینی عملیات‌های سازمان و تعیین روش‌ها و مسیرهای دستیابی و اجرای آن‌ها برای رسیدن به هدف اصلی سازمان می‌باشد.
لازمه داشتن برنامه ریزی داشتن هدف است، بنابراین قبل از برنامه‌ریزی برای سازمان خود یک هدف مشخص داشته باشید.

سازماندهی

سازماندهی یک فعالیت ضروری است که به کمک آن هدف‌های خردشده سازمان به وظایف کوچکتری تبدیل می‌شوند تا واحدها و افراد مختلف برای انجام آن فعالیت‌ها به کار گرفته شود. در سازماندهی، مدیر و منابع سازمان مثل منابع انسانی، منابع مالی و… به بهترین شکل ممکن در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا به اهداف مشخص شده دست پیدا کنند.

به کارگیری

به‌کارگیری به معنای استخدام و بکارگیری نیروی انسانی مناسب پست‌ها و مشاغل سازمانی است.
این نیروهای انسانی هستند که برای رسیدن به فعالیت‌های سازمان‌دهی شده فعالیت می‌کنند و به همین دلیل مدیر باید بر اصول استخدام نیروهای انسانی مناسب، با توجه به نیاز بنگاه خود به خوبی مسلط باشد.

رهبری و هدایت

رهبری مناسب ویژگی است که باعث می‌شود افراد با میل و رغبت و انگیزه بیشتری به ادامه فعالیت در سازمان‌ها بپردازند و تمام تلاش خود را برای بهتر شدن کیفیت کاری خود انجام دهند.
*به یاد داشته باشید که رهبران سکان‌دار اصلی سازمان هستند.

کنترل

مدیریت بدون کنترل مانند راندن در تاریکی است. مدیر با استفاده از کنترل از نحوه‌ی تحقق اهداف و انجام فعالیت‌ها آگاهی پیدا می‌کند و می‌تواند نسبت به کشف انحرافات و اصلاح آن‌ها اقدام کند.

7 مهارت ضروری برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق :

1_مدیریت خویشتن

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که یک مدیر باید داشته باشد، مدیریت خویشتن است.
زیرا ممکن است طی دوره مدیریت خود در شرایطی قرار بگیرد که عدم کنترل خشم یا گرفتن تصمیمات عجولانه بر اساس احساسات عواقب جبران ناپذیری را به‌وجود بیاورد.

2_مهارت‌های رهبری

مهارت رهبری همان مهارتی است که باعث می‌شود شما یک شخصیت نافذ در قلب افرادی که با آن‌ها مشغول به کار هستید داشته باشید و تبدیل به یک انسان دوست داشتنی شوید تا پرسنل به خاطر شخص شما بسیاری از کارها را انجام دهند.

3_مهارت سیستمی و قدرت مدیریت سیستم

زمانی که کسب‌وکار شما سیستم نداشته باشد مانند یک کلاف سردرگم است که شما نمی‌توانید کاری برای آن انجام دهید.
با داشتن سیستم، شما متوجه خواهید شد که چه چیزی را با چه روالی می‌توانید در سیستم تعریف کنید تا در کمترین زمان و کمترین اصطکاک به بهترین نتایج برسید.

4_تفکر استراتژیک

استراتژی نگرش کلی است که شما را به سمت تحقق اهدافتان هدایت می‌کند.
به وسیله تفکر استراتژیک شما میتونید عاقلانه و آگاهانه تفکر کنید، رشد کنید و رقابت کنید و تصمیمات اخذ شده خود را بهترین شکل پیاده‌سازی کنید.

5_مهارت مذاکره

یک مدیر موفق همراه در حال مذاکره با افراد پیرامون خود اعم از مشتری، کارمند، دولت، قانون‌گذار و… می‌باشد.
یک مدیر بدون داشتن مهارت مذاکره توانایی موفقیت در مذاکرات را نخواهد داشت و بدین ترتیب اثر مثبتی هم بر کسب‌وکار خود ندارد.

6_مهارت بازاریابی

در ظاهر و نگاه اول این امر بسیار ساده و آسان به نظر می‌رسد و شما فکر می‌کنید که پس از ایجاد یک کسب و کار، افرادی را به‌عنوان مدیر فروش یا مدیر بازاریابی استخدام می‌کنید تا این امور را برای شما انجام دهند، اما توجه داشته باشید که درصورتی این امر کارآمد خواهد بود که خود شما بر این امور مسلط باشید تا با علم خود عملکرد این افراد را مورد بررسی قرار بدهید.

7_مهارت مدیریت مالی

در ابتدا توجه کنید که حسابداری با مدیریت مالی متفاوت است بدین صورت که حسابدار اطلاعات مالی و رویدادها را ثبت می‌کند اما یک مدیر مالی در مورد این اطلاعات تصمیم‌گیری می‌کند. و پس از ذکر تمام مهارت‌ها، موفقیت را شما حساب بانکی سازمان یعنی مدیریت مالی شما نشان خواهد داد.

سخن پایانی

شما این اطلاعات را درحالی کسب می‌کنید که بسیاری از مدیران به برندسازی شخصی خود فکر نمی‌کنند و به آن توجهی ندارد و اتفاقا این یک نکته مثبت برای شما محسوب می‌شود تا بتوانید برندسازی شخصی خود را انجام دهید، تا پس از مدتی نام شما باشد که برای شما کار می‌کند. و در نهایت توجه داشته باشید که افراد صرفا با داشتن یک کسب و کار و استخدام پرسنل، تبدیل به یک مدیر موفق نمی‌شوند و حرفه آن‌ها نیز مستمر نخواهد بود. هر مدیری نیاز دارد پس از ایجاد یک کسب‌وکار مهارت‌هایی را بیاموزد و با رعایت آنان به مدیریت بپردازد که به این ترتیب می‌تواند به یک مدیر موفق با یک کسب و کار موفق تبدیل شود.

به پایان مدیریت رسیدیم، امیدواریم این مقاله مفید واقع شده باشد.

ممنون از همراهیتان.
مجموعه AccTrain  طی سالها تلاش  ارايه کننده انواع نرم افزارحسابداری موجود در بازار می باشد،.
مفتخریم پاسخ گوی نیاز شما باشیم .

جهت کسب اطلاعات بیشتراز حسابدار‌‌ی و نرم افزارهای حسابداری با ما همراه شوید.

مباحث مرتبط :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا