آموزش مالیات

مالیات بر استارت آپ‌ها چگونه است؟

مالیات در تمام کسب‌وکارها و برای تمام افراد حقیقی و حقوقی در تمام دوران‌ها یکی از موارد با اهمیت و مهم بوده و می‌باشد. اما مالیات استارت آپ‌ها مسئله‌ای است که بسیاری از افراد در مورد آن اطلاعی ندارند و از قوانین مربوط به آن نیز بی‌خبر هستند و علت این امر می‌تواند عدم آشنایی با مفهوم استارت‌آپ‌ و نحوه فعالیت آن می‌باشد.

آشنایی عموم با قوانین مالیاتی درمورد شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری بیشتر است، زیرا شناخته‌شده‌تر هستند و مدت طولانی است که افراد در قالب یک شرکت یا سازمان مشغول به فعالیت هستند و مالیات پرداخت می‌کنند.

در یک کلمه می‌توان استارت‌ آپ را کسب و کار نوپا معنی کرد، البته توجه داشته باشید که استارت آپ با کسب و کارهای کوچک متفاوت است. در ادامه این محتوا قصد بررسی چگونگی محاسبه مالیات بر استارت‌ آپ‌ها را داریم، برای این منظور در ابتدا به تعریفی کاربردی از استارت‌ آپ و مالیات توجه داشته باشید.

در این میان برای آشنایی کامل با مبحث استارت آپ و اصطلاحات آن می‌توانید از محتوای به ایده خود اطمینان کنید و استارت آپ خود را ایجاد کنید! استفاده نمایید.

استارت آپ چیست؟

استارت آپ‌ها کسب و کارهای نوپایی هستند که در شروع فعالیت دچار ابهام هستند و قطعیت ندارند و در طی گذشت زمان کسب و کار آنان شکل می‌گیرد. یک کسب و کار نوپا تا سه سال پس از آغاز فعالیت تحت عنوان استارت آپ شناخته می‌شود و پس از آن برای نحوه ادامه فعالیت خود تصمیم‌گیری می‌کند.

اساس کار استارت آپ‌ها ارائه راه حلی نوین برای مسائل حل نشده یا کامل حل نشده می‌باشد.

مالیات چیست؟

همانطور که می‌دانید مالیات هزینه‌ای اجتماعی است که افراد ملزم هستند آن را از محل درآمدها و سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی خود به دولت پرداخت نمایند. علت این پرداخت استفاده از امکانات و منابعی است که دولت در اختیار افراد جامعه قرار می‌دهدو  از سوی دیگر مالیات یکی از مهم‌ترین منابع کسب درآمد دولت‌ها می‌باشد.

قوانین مالیاتی برای استارت آپ‌ها

استارت آپ‌ها از قوانین سفت و سخت و نظام اداری حاکم بر شرکت‌های بزرگ مستثتی هستند و از آنجایی که استارت‌ آپ‌ها سهم بالایی در تولید علم و ارائه کالا و خدمات دارند، قوانین مالیاتی برای حمایت از آنان و مناسب با کسب و کار آن‌ها تدوین شده است.
این قوانین حمایتی شامل قوانین مالیات، بیمه وسرمایه‌پذیری استارت‌ آپ‌ها می‌باشد.
آخرین قوانین حمایتی از استارت آپ‌ها طی آیین‌نامه طرح نو آفرین در سال ١٣٩٨ می‌باشد.

هدف از ایجاد چنین قوانینی برای حمایت از استارت آپ‌ها، موارد زیر می‌باشد.

  • ایجاد انگیزه برای افراد دارای ایده‌های کاربردی مفید و جدید
  • خطرات سرمایه گذاری برای مؤسسین استارت آپ‌ها کاهش می‌یابد.
  • برای مؤسسین استارت آپ‌ها در ابتدای مسیر رفاه و توان عملیاتی افزایش پیدا کند.
  • رغبت استارت‌ آپ‌ها برای همکاری با سایر افراد جامعه افزایش پیدا کند.
  • علم گسترش پیدا کند و کالا و خدمات بیشتری ارائه شود.

قوانین موجود مربوط به استارت آپ‌ها

در تاریخ ٠١/٠٣/١٣٩٨ آیین‌نامه‌ای تحت عنوان” آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های نوپا “توسط هیأت وزیران به تصویب رسید.
در ماده ١ این آیین‌نامه تعریف استارت آپ به صورت زیر می‌باشد.
هر شرکت خصوصی و تعاونی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با تاریخ ثبت کم‌تر از سه سال، در صورت برخورداری از شرایط زیر، استارت آپ محسوب می‌شود.

  1. حداکثر سرمایه ثبت شده شرکت دو میلیارد و پانصد میلیون ریال باشد.
  2. درآمد شرکت در سال کمتر از پنج میلیارد ریال باشد. البته توجه داشته باشید که این مبلغ ملاک سال ١٣٩٨ در نظر گرفته شده و برای هر سال براساس نرخ تورم اعلامی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعدیل و اعلام خواهد شد.
  3. موسسان و صاحبان سهام شرکت نسبت به توزیع سود اقدام نکنند و آن را با رعایت قانون تجارت به حساب افزایش سرمایه شرکت منظور نمایند. و البته دریافتی ماهانه آن‌ها نیز از سه برابر حداقل حقوق و دستمزد سالیانه کارگران مشمول قانون‌ کار بیشتر نباشد.
  4. مشخصات و اطلاعات شرکت در سامانه متمرکز درخواست خدمات سازمان فناوری اطلاعات ایران ثبت شده باشد.

قوانین مالیاتی برای حمایت از استارت آپ‌ها

باتوجه به ماده ١٠ این آیین‌نامه، اگر شرکت‌های مورد حمایت ساکن مراکز رشد، فضاهای کاری اشتراکی و شتابدهنده‌ها باشند، سازمان امور مالیاتی کشور و همچنین سازمان تامین اجتماعی موظف هستند نسبت به تخصیص کدهای مودی و کارگاهی اقدام کنند، البته صدور هرگونه مفاصاحساب برای شناسه‌های مذبور با رعایت قوانین و مقررات مشخص شده می‌باشد. تبصره_فهرست مراکز رشد، فضاهای کاری و شتابدهنده‌ها توسط کارگروهی مرکب از وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری، اطلاعات و علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری، رییس جمهور، سازمان‌های امور مالیاتی کشور و همچنین سازمان تأمین اجتماعی اعلام می‌شود.

نحوه محاسبه مالیات استارت آپ‌ها

استارت‌ آپ‌ها در هنگام شروع فعالیت می‌توانند به صورت‌های حقیقی و حقوقی فعالیت خود را آغاز کنند.
اولین قدم پس از ثبت شرکت تکمیل پرونده مالیاتی می‌باشد.
طبق تبصره ماده ۴٨ قانون مالیات‌های مستقیم، بعد از ثبت شرکت و تشکیل پرونده مالیات، شرکت‌های نوپا تا دو ماه فرصت دارند که مالیات بر حق تمبر سرمایه شرکت را پرداخت کنند. برای مثال فرض کنید اگر سرمایه اولیه یک استارت آپ، ٢٠/٠٠٠/٠٠٠ ریال باشد، پس از ضرب این عدد در ٠.٠٠٠۵ حق تمبر ١٠.٠٠٠٠ به دست می‌آید.

آیا استارت آپ‌ها شامل معافیت مالیاتی هستند؟

طبق ماده ٢ آیین نامه حمایت از شرکت‌های نوپا، این شرکت‌ها به شرط تولید یک خدمت یا محصول می‌توانند معاف از پرداخت مالیات باشند. و البته طبق ماده ٧ آیین‌نامه مذکور، اگر استارت آپ دارای تعدادی هم‌بنیانگدار باشد، موسسین آن نیاز به پرداخت مالیات ندارند.

بسیاری از استارت آپ‌ها با همکاری افراد دیگر فعالیت خود را آغاز می‌کنند که این همکاری به معنای استخدام آنان نمی‌باشد، اما قبل‌تر، طبق مقررات موجود انجام چنین چیزی امکان پذیر نبود. برای مثال اگر یک استارت آپ دارای دو هم‌بنیانگدار باشد و بعد از چندماه یک نفر دیگر به این افراد اضافه شود و این افراد برای فرد سوم اهدافی را تعیین کرده باشند، اگر فرد موفق به دستیابی به اهداف شود می‌تواند بخشی از سهام شرکت را دریافت کند.
در این حالت استخدام صورت نمی‌گیرد اما برای رسیدن به هدف موردنظر فرد سوم به گروه افزوده می‌شود.
همچنین طبق ماده ۶ این آیین‌نامه گرفتن کارورز هم مورد تایید قرار گرفته و کارورز می‌تواند به مدت دو سال در یک استارت‌ آپ مشغول به فعالیت شود.
برای ساده‌تر کردن این همکاری قسمتی از حق بیمه فرد کارورز توسط دولت پرداخت می‌شود.

یعنی لازم نیست شرکت سهم خود را از حق بیمه پرداخت‌کند، زیرا دولت برای کاهش هزینه‌های آن را پرداخت خواهد‌کرد.
جالب است بدایند که باتوجه به ماده ١٠ آیین‌نامه، فضاهای کاری اشتراکی و شتاب‌دهنده‌ها به رسمیت شناخته شده‌اند و به این ترتیب فضاهای کاری اشتراکی می‌توانند چند کد کارگاهی بیمه دریافت کنند، یعنی اگر در یک مکان ٣ شرکت مشغول به کار هستند، از کدام از آنان می‌توانند کد کارگاهی خود را با یک آدرس دریافت نمایند.

سخن پایانی

امروزه استارت آپ‌های بسیاری شروع به فعالیت کرده‌اند که تعدادی از آن‌ها بسیار موفق و قوی در زمینه کاری خود، مشغول فعالیت هستند. اگر شما هم دارای ایده‌های جدید و خلاقانه‌ای هستید زمان را از دست ندهید و استارت آپ خود را راه بیندازید. همانطور که در این محتوا گفته شد علاوه بر حمایت‌های مالیاتی، حمایت‌های بسیاردیگری نیز در زمینه‌های مختلف برای کمک و ایجاد رغبت به استارت آپ‌ها لحاظ شده است.

اگر نگران سرمایه اولیه خود هستید توجه داشته باشید که کمپانی‌هایی وجود دارند که در صورت مقبول بودن طرح پیشنهادی و هدف استارت آپ‌ها در صدد حمایت از این کسب‌وکار برمی‌آیند. در آخر به یاد داشته باشید که توسعه‌ی یک ایده و راه‌اندازی یک استارت آپ، پیش از داشتن ایده و ابزار تنها نیازمند اراده و خودباوری است.

به پایان مقاله مالیات بر استارت‌آپ‌ها رسیدیم، امیدواریم این مقاله مفید واقع شده باشد.

ممنون از همراهیتان.
مجموعه AccTrain  طی سالها تلاش  ارايه کننده انواع نرم افزارحسابداری موجود در بازار می باشد،.
مفتخریم پاسخ گوی نیاز شما باشیم .

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مالیات و مباحث مالی با ما همرا باشید.

مباحث مرتبط :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا