آموزش بیمه

لیست بیمه تامین اجتماعی: ارسال لیست و پرداخت حق بیمه اینترنتی

در این مقاله قصد داریم تا به آموزش ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی و نحوه پرداخت حق بیمه اینترنتی بپردازیم.

معرفی سازمان بیمه تامین اجتماعی

در معرفی سازمان بیمه تامین اجتماعی می توان گفت، سازمانی است که موظف به پوشش اجباری کارگران مزد و حقوق بگیر و پوشش اختیاری صاحبان حرف و مشاغل آزاد است.
به این سازمان بیمه گر اجتماعی نیز گفته می شود.
یکی از دغدغه‌های مهم مدیران و همه اشخاص حقیقی و حقوقی انجام صحیح و به موقع امور بیمه‌ای است.
ارسال لیست بیمه کارکنان یکی از این موارد است.
براساس توافقی که هرساله بین نمایندگان کارفرمایان، نمایندگان کارگران و نمایندگان دولت صورت می گیرد، پایه حقوق تعیین می شود.
بر مبنای آن، حق بیمه تامین اجتماعی نیز مشخص می گردد.
حق بیمه از طرف کارفرمایان و کارگران به حساب سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

تفاوت بیمه اجباری با اختیاری چیست؟

در سازمان تامین اجتماعی دو نوع بیمه ی اجباری و اختیاری وجود دارد.

  • بیمه اجباری، شامل افراد کارفرما و کارگر می شود.
  • بیمه اختیاری نام دیگر خویش فرما است، این نوع از بیمه مشمول افرادی است که بیمه اجباری نیستند. این افراد کارفرمایی نداشته و برای خود کار می‌کنند و خودشان را بیمه کرده اند. از آنجایی که فرد در بیمه اختیاری کارفرما ندارد، پس مزایای قانون کار به آنها تعلق نمی گیرد.

شرایط بیمه خویش فرما چیست؟

بیمه خویش فرما مناسب افرادی است که، تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند.
متقاضی جهت دریافت این خدمت باید به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی کشور مراجعه کرده تا در ادامه قرارداد مربوطه منعقد شود.
این بیمه مستمری بازنشستگی، مستمری از کارافتادگی، فوت و تعهداتی چون درمان، هزینه کفن و دفن و هزینه های مربوط به پروتز و اروتز را شامل می‌شود.
بر اساس قوانین تعیین شده برای بیمه اختیاری، بیمه گذار موظف است تا حق بیمه خود را درست در زمان های تعیین شده، پرداخت کند.

آموزش ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی

در ابتدا به بحث پیرامون نحوه ی ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی می پردازیم.
با توجه به قانون عدم بخشودگی جرائم در این قسمت، شرکت‌ها و اشخاص می بایست سعی کنند ارسال اینترنتی و تکنیک‌های مربوطه را به درستی فراگرفته تا در زمان تعیین شده، بصورت دقیق توانایی تحویل این گزارش را به سازمان تامین اجتماعی داشته باشند.
ابتدا باید تمامی مراحل ثبت نام کدکارگاهی و نام نویسی کارکنان طی گردد.
سپس لازم است در نخستین مهلت قانونی تعیین شده جهت ارسال لیست بیمه ی کارکنان اقدام کنند.
با توسعه و گسترش خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی دیگر لازم نیست برای تحویل لیست بیمه و دریافت فیش حق بیمه به طور حضوری به شعب سازمان و یا کارگزاری‌ها مراجعه کرد.

1- دانلود نرم افزار تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی جهت انجام فعالیت های تکمیل و ارسال لیست بیمه، نرم افزاری را طراحی نموده است که تمامی اشخاص قادر هستند تا از طریق این نرم افزار فعالیت های مربوطه را در اسرع وقت به انجام برسانند.

بنابراین جهت ارسال لیست بیمه ماهانه کارفرمایان و بیمه شدگان می بایست آخرین نسخه نرم افزار ارسال لیست حق بیمه (نرم افزار لیست بیمه) را از سایت سازمان بیمه تامین اجتماعی دانلود کرد.
پس از نصب آن، با کلیک بر گزینه ListDisk، برنامه اجرا می شود.

در ادامه به آموزش نرم افزار List Disk خواهیم پرداخت:

در این قسمت می بایست به تکمیل فرم های مربوطه پرداخت که شامل مشخصات کارگاه و کارکنان است.
سپس جهت تنظیم فرم های لیست ماهانه بر گزینه عملیات کلیک کرده و لیست ماهانه را شروع به تکمیل می کنیم و به ثبت ریز کارکرد در لیست بیمه می پردازیم.
منظور از ریز کارکرد، مشخص کردن روزهای کارکرد بیمه شده یا بیمه شدگان در ماه مورد نظر و همچنین ثبت دستمزد روزانه است.
در نهایت پس از انجام مراحل فوق، درآخرین مرحله به تهیه ی دیسکت خواهیم پرداخت.
پس از تهیه دیسکت، دو فایل به نام های DSKKAR00.dbf که حاوی اطلاعات کارگاه و DSKWOR00.dbf که حاوی اطلاعات بیمه شدگان است، ایجاد می شود.
با ارائه دو فایل فوق از طریق سی دی و یا ارسال اینترنتی به شعبه بیمه، می توان فیش حقوقی خود را دریافت نموده و حق بیمه کارگاه پرداخت شود.

2- تهیه بکاپ از لیست بیمه

پس از طی نمودن مراحل ذکر شده لازم است تا از لیست بیمه ی خود بکاپ بگیریم.
در این قسمت به آموزش نحوه ی بکاپ گیری لیست بیمه تامین اجتماعی می پردازیم.
از اطلاعات نرم افزار می توان فایل manufactory2 را که در مسیر نصب برنامه قرار دارد، در مسیری مناسب  کپی شود.

جهت باز گرداندن بک آپ، باید فایل manufactory2 را به manufactory تغییر نام دهید
حال فایل را در مسیر نصب برنامه جایگزین کرده سپس برنامه را می توان اجرا نمود.

3- تهیه دیسکت

دراین قسمت جهت تهیه ی دو فایل حاوی لیست بیمه (منوی عملیات و گزینه لیست ماهانه ) باید برگزینه ی تهیه ی دیسکت کلیک کرد.
در مدت ها قبل برای ارائه ی لیست بیمه به شعب سازمان تامین اجتماعی باید ازطریق دیسکت اقدام صورت می گرفت که محل فلاپی را نشان می داد.
اما با گذشت زمان سی دی جایگزین دیسکت شد و با رایت کردن دو فایل موردنظر بر روی سی دی، به شعبه بیمه ارائه می شد.
اما در حال حاضر با گذشت زمان، ارسال لیست بیمه و پرداخت حق بیمه بصورت اینترنتی انجام می شود که منجر به بهبود روند خدمات غیرحضوری شده است.

برای تهیه ی دیسک اقدامات زیر باید انجام شود:

گام اول

ابتدا مسیر فایل لیست ماهانه باید مشخص شود.
به همین جهت روی علامت (…) کلیک کرده و محل ذخیره فایل را تعیین می کنیم.
توجه شود که برای رایت بر روی سی دی یا ارسال اینترنتی، مسیر به خاطر سپرده شود.

گام دوم

در این قسمت مسیر فایل ریزکارکرد باید مشخص شود. وقتی مسیر برای فایل قبلی انتخاب گردید.
دیگر لازم به انتخاب مسیر جدیدی نیست. فقط روی (…) کلیک کرده و در صفحه ای که نمایش داده می شود گزینه open را کلیک می کنیم.

گام سوم

بر روی گزینه ی (قبول) کلیک می کنیم.

اگر لیست ماهانه (تعداد نفرات و روزهای کارکرد و دستمزد روزانه و …) و ریز کارکرد بطور درست تنظیم شود با پیغام، (عملیات انتقال اطلاعات به دیسکت با موفقیت انجام شد) مواجه می شویم.
ممکن است که در هنگام تهیه دیسکت خطای مغایرت نمایش داده شود. در این صورت لازم است جهت رفع آن اقدام نمود.
حال می توان دو فایل را که حاوی لیست بیمه می باشد.

  • بصورت اینترنتی به شعبه بیمه ارسال کرده و فیش حق بیمه را دریافت و پرداخت کرد.
  • بر روی سی دی رایت کرده و به شعبه یا کارگزاری تحویل داد.

آموزش نحوه ارسال اینترنتی لیست بیمه تامین اجتماعی

برای ارسال لیست بیمه بصورت اینترنتی لازم است تا رمز ارسال لیست اینترنتی را دریافت کرده باشیم.
سپس می بایست وارد سامانه ارسال لیست بیمه به آدرس https://samt.tamin.ir شویم.
شماره یا کدملی کارفرما یا نماینده در قسمت (فیلد) نام کاربری و رمز عبور که شامل عدد و حروف است، ثبت شود.
توجه شود حتماً کلید CAPS LOCK روشن و صفحه کلید حتماً به صورت انگلیسی (EN) باشد.

سپس با صفحه ای با عنوان تغییر کلمه عبور مواجه می شویم که باید بصورت زیر عمل شود:

  • در قسمت کلمه عبور قدیم، باید رمز اینترنتی چاپ شده ثبت شود.
  • در قسمت کلمه عبور جدید، رمز مورد نظرتان را وارد کنید.
  • در قسمت نام کلمه عبور جدید، رمز مورد نظرمجددا ثبت شود و در آخر روی گزینه (تغییر کلمه عبور) کلیک شود.
    در قدم بعدی باید، از منوی عملیات لیست بیمه، گزینه بارگذاری لیست بیمه انتخاب شود.

سپس صفحه ای مشاهده خواهیم کرد که، نام و کد کارگاه و شعبه مورد نظر را شامل می شود.

بارگذاری لیست بیمه تامین اجتماعی

  • جهت بارگذاری لیست بیمه، فایل ( DSKKAR00.dbf ) را برای اطلاعات ماهیانه کارگاه و
    فایل ( DSKWOR00.dbf ) را جهت اطلاعات ماهیانه بیمه شدگان انتخاب و روی کلید بارگذاری کلیک می کنیم.
  • در مرحله ی بعد، صفحه‌ای قرار می‌گیرد که اطلاعاتی چون اطلاعات کارگاه، اطلاعات کارفرما، دستمزد، مبلغ حق بیمه، شماره لیست و غیره را شامل می شود.
  • اگر اطلاعات لیست بیمه با اطلاعات موردنظر برابری کرد، باید گزینه ارسال به شعبه را کلیک کنیم.
  • در ادامه باید پیغامی نمایش داده شده را، تایید کرده و برای پردازش اطلاعات، کمی صبر لازم است.
  • در قدم بعد، از منوی عملیات لیست بیمه، گزینه ی ( مشاهده فهرست لیست‌ها ) انتخاب شود.
  • سپس در صفحه‌ای که قابل مشاهده است، اگر وضعیت درخواست در حالت تایید نهایی بود در بخش انتهای جدول روی علامت ذره بین کلیک می کنیم که در این قسمت، مشخصات لیست قابل مشاهده است.

نحوه پرداخت حق بیمه اینترنتی

پایین مشخصات، گزینه دریافت برگ پرداخت را انتخاب می کنیم.
همچنین در پایین صفحه، برگ پرداخت مربوط به لیست ارسالی قابل مشاهده خواهد بود.
با کلیک بر نسخه چاپی آن را انتخاب کرده و برگ پرداخت یعنی فیش حق بیمه در فرمت فایل pdf را می توان دانلود نمود.
سپس فایل مربوطه را پرینت گرفته و لازم است تا شناسه پرداخت را یادداشت کنیم.
در آخر می توان بصورت غیر حضوری، از طریق آدرس زیر حق بیمه را پرداخت نمود.

https://sep.shaparak.ir/privateipg/tamin

سوابق بیمه تامین اجتماعی

جهت مشاهده سوابق بیمه در سایت بیمه تامین اجتماعی لازم است تا در سایت ثبت نام انجام شود.

 https://account.tamin.ir/auth/login

در مقاله سابقه بیمه تامین اجتماعی: نحوه مشاهده سوابق بیمه با کد ملی می توانید بطور کامل این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.

حق بیمه کارگر چگونه محاسبه می شود؟

کل مبلغ حق بیمه ۳۰ درصد از حقوق است که ۲۳ درصد از آن سهم کارفرما و7درصد باقیمانده سهم کارگر است وهر سال مبلغ آن تعیین می‌شود.

کانال تلگرام آموزش های مالی و حسابداری
سایر اموزش های حسابداری

سوالات متداول

تفاوت بیمه اجباری و اختیاری چیست؟

بیمه اجباری، شامل افراد کارفرما و کارگر می شود. بیمه اختیاری نام دیگر خویش فرما است،

شرایط بیمه خویش فرما چیست؟

مناسب افرادی است که، تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند.

ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی شامل چه مراحلی است؟

1- دانلود نرم افزار تامین اجتماعی
2- تهیه بکاپ از لیست بیمه
3- تهیه دیسکت

حق بیمه کارگر چگونه محاسبه می شود؟

کل مبلغ حق بیمه ۳۰ درصد از حقوق است که ۲۳ درصد از آن سهم کارفرما و7درصد باقیمانده سهم کارگر است 

نمایش بیشتر

فاطمه مزینانی

فارغ التحصیل مقطع کارشناسی مهندسی صنایع هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا