قیمت گذاری : قیمت کالا و خدمات خود را چگونه تعیین کنیم؟
قیمت گذاری فرایند مشخص کردن ارزش کالا و خدمات برای خرید و فروش به صورت دستی یا اتوماتیک است که یکی از مهمترین عوامل موثر در میزان موفقیت بنگاههای تجاری نیز میباشد و با قیمتگذاری صحیح در نهایت سود کسب شده بنگاهها بیشتر خواهد بود، البته این به این معنی نیست که هرچه قیمتها بالاتر باشد کسب سود بیشتر خواهد بود.
در این محتوا شما گامهای لازم برای انجام قیمتگذاری و همچنین روشهای مختلف آن را درک خواهید کرد و در هر جایگاهی که باشید خریدار یا فروشنده، پس از مطالعه این محتوا نگاه دیگری در رابطه با تعیین قیمت کالا یا خدمات خواهید داشت.
چگونه قیمت گذاری اصولی انجام دهیم؟
گام اول در روند قیمت گذاری اصولی
ابتدا موارد زیر را در نظر بگیرید.
- بر روی محصولات چه قیمتی اعمال شود تا قیمت اعلام شده با مزایا و کاربرد محصول همخوانی داشته باشد؟
- تشخیص بهترین زمان برای تغییر قیمت محصول (چه کاهش و چه افزایش قیمت)
- بهترین زمان برای فروش محصولات با قیمت ارزان چه زمانی است؟
- برخورد و بازخورد بازار در برابر قیمت محصولات چیست؟ (منظور از بازخورد عکسالعمل مشتریان میباشد)
انواع روشهای قیمت گذاری کدام است؟
۱_کره گیری
یکی از روشهای قیمت گذاری روش کره گیری است، طبق این روش در مواقعی که محصولات بنگاهها، هیچگونه رقیبی در بازار نداشته باشد با قیمتی بالا محصول خود را وارد بازار میکنند و زمانی که رقیبی برای محصولاتشان پیدا شد قیمت را کاهش میدهند. علت استفاده از این روش بر روی محصولات جدید و بدون رقیب این است که تقاضا برای این محصولات وجود ندارد و از طرفی مطمئنا قیمتگذاری ارزان بر روی این محصولات مخاطب زیادی را جذب نخواهد کرد.
۲_قیمتگذاری رخنهای
در روش رخنهای بنگاه اقتصادی برای وارد کردن محصول جدید خود به بازار محصولش را با قیمت پایین و یا حتی به صورت رایگان قیمتگذاری میکند. هدف از قیمت گذاری رخنهای رسیدن به سهم زیادی از بازار و کسب مخاطبان زیاد است، و اکثریت محصولات در اولین ورود خود به بازار با این روش قیمت گذاری میشوند.
۳_قیمتگذاری دستهای
در قیمتگذاری دستهای یک بنگاه اقتصادی چندین محصول را در یک پکیج با قیمتی کمتر از مجموع قیمت هرکدام از محصولات به بازار ارائه میکند.
۴_قیمتگذاری دو تعرفهای
در روش دو تعرفهای ۲ مدل قیمتگذاری اعمال میشود، یعنی بنگاه اقتصادی یکی از قیمتها را برای خود محصول و قیمت دوم برای میزان واحد مصرفی آن در نظر میگیرد.
۵_قیمتگذاری به روش میزان خرید
وقتی تعداد خرید از یک محصول افزایش یابد، قیمت آن کاهش خواهد یافت و این روش، روش میزان خرید است.
در واقع میتوان گفت به صورت کنترلشده برای هرکدام از محصولات در خرید حداقل کالا قیمت کم و با خرید انبوه و عمده قیمت کمتر انتخاب میشود.
۶_قیمتگذاری به روش طبقه بندی قیمت
در این روش بنگاههای اقتصادی مخاطبان را طبق ویژگیهای آنها طبقه بندی کرده و قیمتهای متنوعی برای هر دسته از مصرفکنندگان ارائه میکند.
۷_قیمتگذاری به روش حسی
این روش باید زمانی استفاده شود که مشتری باتوجه به حس خود تصمیم به خرید کالایی میگیرد و برای مثال به جای قیمت ۲۰۰۰ تومان از قیمت ۱۹۹۹تومان استفاده میکند، که امروزه بسیار هم رایج است.
عوامل موثر در انتخاب روشهای قیمتگذاری چیست؟
در دنیای امروز بازاریابی و فروش محصولات و خدمات وابسته به روش قیمتگذاری میباشد و عوامل موثر در انتخاب این روشها به ۳ دسته تقسیم میشود.
- قیمتگذاری بر اساس تقاضای بازار
- قیمتگذاری بر اساس رقابت با رقبا
- قیمتگذاری بر اساس بهای تمام شدهی محصول
1_روشهای قیمتگذاری طبق تقاضای بازار
هنگامی که قیمتگذاری محصولات با در نظر گرفتن تقاضای بازار صورت بگیرد در واقع این قیمتها بر پایهی ارزشی است که مصرفکنندگان برای محصولات و خدمات ما در مقایسه با محصولات و خدمات رقیبان قائل شدهاند.
بنگاههای اقتصادی با هدف قیمتگذاری پایین، همراه با حفظ ارزش اصلی محصول از این روش قیمتگذاری استفاده میکنند که البته این روش در صورتی که مخاطبان حساسیتی به قیمت محصول نشان ندهند کارآمد است، زیرا گاهی جمع خاصی از مشتریان براین باوراند که تنها در شرایطی قیمت یک محصول پایین است که از ارزش کمی برخوردار باشد که در این شرایط نمیتوان از این روش استفاده کرد. در ایران قیمت گذاریها به اندازهی ارزش اصلی محصول نیست و بنگاههای اقتصادی برای فروش محصول خود، قیمت را معادل با ارزش واقعی هر محصول تایین نمیکنند.
* قیمتگذاری نفوذی و یا قدرتی
وقتی که کمپانیها قصد بر افزایش قدرت و نفوذ خود دارند از این روش استفاده میکنند در واقع برای به دست گرفتن یک بازار خاص محصول خود را با قیمتی پایین وارد بازار میکنند، البته این روش تنها زمانی کارآمد است که مشتریان و مصرفکنندگان به قیمت ها حساس باشند.
* قیمتگذاریهای بالا
زمانی که یک کمپانی محصولی دارای خلاقیت و نوآورانه روانه بازار مشتریان میکنند، از جهت بیرقیب بودن آن محصول قیمت بالایی را مدنظر قرار میدهند، اما این روش برای دورهی کوتاه مدتی پرسود میماند و زمانی که مشابه محصول توسط رقیبان وارد بازار شود، باید فروش و بازاریابی و همچنین سطح قیمت محصولات همسطح با قیمت رقبا شود.
نکتهی قابل توجه این است که استفاده از این روش به شما کمک میکند یک سرمایهی انبوه را که برای این تولید نوآورانه هزینه کردهاید را جبران کنید.
* قیمتگذاری دستهای
زمانی که یک کمپانی بیش از یک محصول در شاخههای مختلف تولید میکند باید از این روش برای قیمتگذاری محصولات استفاده کند، دسته بندی در قیمتگذاری یعنی چندین سطح قیمت متنوع که تمامی خطهای تولید و کالای تولیدی آن را تحت پوشش قرار دهد.
* قیمتگذاری پرستیژی
در این روش در واقع محصولی با کیفیت بالا به مصرفکنندگان ارائه میشود که معمولا قیمت بالایی برای محصولات مدنظر گرفته میشود، این قیمتگذاری برای محصولاتی مانند عطر و ادکلن، فرش دستباف، لباس، ساعت، جواهرات و خودرو استفاده میشود.
۲_روش های قیمت گذاری بر اساس رقابت با رقبا در بازار فروش محصولات
“رقابت ” در روش قیمت گذاری بر اساس رقابت با رقبا در بازار فروش محصولات مهم ترین عامل میباشد. برای استفاده از این روش در مرحلهی اول باید لیستی از قیمت اعلامی رقبا تهیه شود و قیمتها به صورت رقابتی با آن لیست ذکر گردد.
* اکنون برای واضح شدن شرح انجام این روش به معرفی مدلهای مختلف قیمتگذاری رقابتی میپردازیم.
* روش قیمتگذاری جهت یافت جایگاه در بازار
به منظور اینکه محصولات در بازار رقابتی جایگاه خود را بیابند باید این روش قیمتگذاری را مورد استفاده قرار داد، اما موضوع مهمی که وجود دارد این است که باید محصولات ارزش و جایگاه خود را نیز در بازار حفظ نمایند، بنابراین نباید در پایین آوردن قیمت محصولات زیاده روی کرد.
* روش قیمتگذاری رهبر
بعضی از کمپانیها با استفاده از روش قیمتگذاری رهبر سعی می کنند که مشتریان کمپانی رقیب را به سمت محصولات و خدمات خود جلب نمایند به معنای سادهتر یعنی پایین آوردن قیمت یک یا چند محصول خاص و پرفروش به صورت چشمگیر. کمپانیها با استفاده از این روش میتوانند برای جلب مشتریان رقبا در بازار و فروش محصولات دیگر به همراه فروش آن چند محصول ارزان شده، سود خالص کمپانی را به صورت قابل قبولی افزایش دهند.
در چنین شرایطی باید سود این چند محصول را به نحوی پایین آورده شود که چشمگیر باشد، بنگاهها میتوانند از سود این محصولات چشم پوشی کنند و در قیمتگذاری محصولات دیگر سود این محصولات را جبران نمایند.
۳_روش های قیمت گذاری بر اساس بهاء تمام شده محصول
هنگامی که بنگاهها میخواهند از روش قیمتگذاری بر اساس بهای تمام شده محصول استفاده کنند باید تمامی جوانب را به کمک مشاوران حرفه ای بازاریابی به دقت بررسی نمایند و دو عامل مهم یعنی درک مشتری و رقابت در بازار محصولات و خدمات باید لحاظ گردد. همچنین شایان به ذکر است که این روش را باید به همراه ترکیب روشهای دیگر استفاده نمود تا هم تمامی هزینههای انجام شده برای تولید و هم درک مشتریان نادیده گرفته نشود.
در ادامه به شرح انجام این روش و معرفی مدل های مختلف قیمتگذاری بر اساس بهای تمام شده محصول میپردازیم.
* قیمتگذاری بر پایه نمودار تجربه
معنای روش قیمتگذاری بر پایه نمودار تجربه این است که با گسترش هر کسب و کار و افزایش میزان تجربه در آنان، مطمئنا هزینهها نیز در مراحل تولید و بازاریابی کاهش مییابد. در این روش با توجه به پایین آمدن هزینههای تولید و بازاریابی به مرور زمان باید قیمتهای کنونی بر اساس تخمین هزینههای آتی مقرر گردد.
البته هرگز فراموش نکنید که استفاده از این روش قیمتگذاری زمانی کارآمد است که شرایط زیر مهیا باشد.
- نمودار تجربه به شکلی چشم گیر قابل مشاهده باشد، به بیان سادهتر یعنی افزایش میزان تولید محصولات مسبب کاهش هزینه ها باشد.
- بیشتر از رقبا تجربه داشته باشید.
- مخاطبان بازار هدف نسبت به قیمت محصولات و خدمات حساس باشند.
* روش قیمتگذاری بر اساس قیمت تمام شده کالا به انضمام سود
در این روش قیمت گذاری، بازاریابان هزینه را تعیین میکنند و به طور مشخص درصدی از هزینهها را به قیمت تمام شده کالا اضافه می نمایند. این روش اصولا در خرده فروشیها و عمده فروشیها به دلیل سادگی استفاده میشود و به آن روش قیمتگذاری با سهم سود نیز گفته میشود.
سخن پایانی
در انتها توجه داشته باشید در قیمتگذاری کالا و خدمات خود علاوه بر کسب سود و مزایا، ملاک خود را بر رعایت انصاف نیز قرار دهید و قیمتگذای به گونهای نباشد که مشتریان حتی بدون پرسیدن قیمت از شما به سراغ رقیبان ارزان قیمت بروند. همچنین علاوه بر اینها مهمترین نکته این است که توجه داشته باشید آنقدر درگیر قیمتگذاری و رقابت شدید با رقبا نشوید که شرکتها و بنگاهها وارد جنگ قیمتی شوند.
به پایان مقاله قیمت گذاری رسیدیم، امیدواریم این مقاله مفید واقع شده باشد.
ممنون از همراهیتان.
مجموعه AccTrain طی سالها تلاش ارايه کننده انواع نرم افزارحسابداری موجود در بازار می باشد،.
مفتخریم پاسخ گوی نیاز شما باشیم .
جهت کسب اطلاعات بیشتراز حسابداری و نرم افزارهای حسابداری با ما همراه شوید.
مباحث مرتبط :
- ضرورت مدیریت دارایی چیست؟ با 7 مزیت مدیریت دارایی آشنا شوید.
- مفهوم دقیق حسابداری دولتی و تفاوت آن با حسابداری بازرگانی چیست ؟
- کاربرگ بیمه : نرخ حسابرسی در کاربرگ های بیمه چگونه است؟
- مفهوم حسابرسی داخلی چیست؟ با وظایف اصلی حسابرس داخلی آشنا شوید.
- چگونگی انحلال شرکت و بررسی مالیات شرکت منحل شده.
- هر آنچه که باید درباره قراردادهای آتی و بخش های استاندارد آن بدانید.
- مفهوم بازاریابی، بازاریابی مفید و موثر چگونه انجام میشود؟
- حسابرسی بیمه یا حسابرسی تامین اجتماعی چیست؟
- آموزش اتصال کلاینت در نرمافزار سپیدار
- مالیات شرکت زیان ده چگونه محاسبه می شود؟
- مراحل و استاندارهای مدیریت ریسک
سارا نیکو
بسیار مفید و کاربردی ممنون ????
دی 23, 1399 در 9:40 ب.ظ
مریم چوپانی
سپاسگزارم ????
دی 24, 1399 در 8:21 ب.ظ