عملیات مرتبط به کالا و اطلاعات پایه: آموزش نرم افزار هلو(بخش دوم)

آموزش نرم افزار هلو

عملیات مرتبط به کالا و اطلاعات پایه: آموزش نرم افزار هلو(بخش دوم)

مقدمه

در پست قبل با روش انجام عملیات ابتدای دوره در نرم افزار هلو آشنا شدیم. در این پست می خواهیم شما را با اطلاعات پایه و عملیات مرتبط به کالا آشنا کنیم. با سایت ما همراه باشید.

آموزش نرم افزار هلو
آموزش نرم افزار هلو

عملیات طی دوره

پس از تکمیل عملیات اول دوره و ثبت آن، صفحه اصلی نرم افزار به شکل زیر در می آید.

صفحه اصلی نرم افزار هلو کالا
صفحه اصلی نرم افزار هلو

در نرم افزار هلو عملیات طی دوره شامل اطلاعات پایه، عملیات مرتبط به کالا، اصلاحات، عملیات مالی، تنظیمات مدیریتی و گزارشات می شود.
در هر یک از این بخش ها، قسمتی از نیاز های واحد تجاری استفاده کننده برطرف می شود.

اطلاعات پایه

عملیات هایی مانند تعریف طرف حساب جدید، افتتاح حساب جدید، تعریف مراکز هزینه و درآمد، دفتر تلفن،محاسبه راس چک و راس فاکتور در بخش اطلاعات پایه قرار می گیرند.

تعریف طرف حساب جدید

جهت تعریف طرف حساب می توانید از مسیر منوی امکانات/طرف حساب اقدام کنید و یا بر روی گزینه طرف حساب که بر روی صفحه اصلی نرم افزار قرار دارد کلیک کنید. در پنجره باز شده شما می توانید طرف حساب هایی که در عملیات اول دوره تعریف کرده اید را ببینید. می توانید با فشردن دکمه f7 و یا کلیک بر روی گزینه طرف حساب جدید، وارد پنجره تعریف طرف حساب شوید.
در این پنجره نام طرف حساب را وارد کرده و بر روی گزینه تایید کلیک کنید.

پنجره طرف حساب ها
پنجره طرف حساب ها
تعریف طرف حساب جدید در نرم افزار هلو کالا
تعریف طرف حساب جدید

همانطور که مشاهده می کنید در پنجره طرف حساب، اطلاعات شخص در چهار سربرگ مشخصات شخصی، مشخصات مالی، تعریف نوع حساب و مشخصات بانکی تقسیم بندی شده است.
شرح گزینه های هر یک از این سربرگ ها در پست قبلی آمده است.

اطلاعات طرف حساب در نرم افزار هلو
اطلاعات طرف حساب

افتتاح حساب جدید

جهت مشاهده حساب های معرفی شده در عملیات ابتدای دوره و تکمیل اطلاعات آن ها و همچنین افتتاح حساب جدید می توانید از مسیر امکانات/اطلاعات پايه/افتتاح حساب، اقدام کنید و یا در صفحه اصلی نرم افزار بر روی گزینه حساب بانکی کلیک کنید.

پس از انجام این کار پنجره حساب های بانکی برای شما نمایش داده می شود.
در این پنجره شما می توانید حساب های بانکی قبلی را مشاهده و در صورت نیاز اطلاعات آن ها را تکمیل کنید.
با فشردن کلید f7 و یا کلیک بر گزینه افتتاح حساب، می توانید حساب بانکی جدیدی را تعریف کنید.

حساب های بانکی در نرم افزار هلو
حساب های بانکی

روش تعریف اطلاعات برای حساب بانکی جدید به شکل مفصل در پست قبلی توضیح داده شده است.

تعریف مراکز هزینه و درآمد

یکی از امکانات مهم و کاربردی نرم افزار هلو برای کنترل هزینه و درآمد واحدهای اقتصادی که چند شعبه دارند، امکان تعریف مراکز هزینه و درآمد مختلف است.
در واقع واحدهای اقتصادی که چند شعبه یا پروژه دارند می توانند با استفاده از این امکان، هزینه ها و
درآمدهای هر شعبه را به صورت مستقل مشاهده کنند و در صورت نیاز از آن ها گزارش بگیرند.

تعریف مرکز هزینه

جهت تعریف مرکز هزینه جدید باید از مسیر امکانات/مراکز هزینه اقدام کنید.
سپس در پنجره باز شده با فشردن دکمه f7 و یا کلیک بر روی گزینه جدید می توانید نام و کد مرکز هزینه مورد نظر را وارد کنید.

ایجاد مرکز هزینه در نرم افزار هلو کالا
ایجاد مرکز هزینه
ایجاد مرکز هزینه در نرم افزار هلو کالا
ایجاد مرکز هزینه

تعریف مرکز درآمد

جهت تعریف مرکز درآمد جدید باید از مسیر امکانات/مراکز درآمد اقدام کنید.
سپس در پنجره باز شده با فشردن دکمه f7 و یا کلیک بر روی گزینه جدید می توانید نام و کد مرکز درآمد مورد نظر را وارد کنید.

ایجاد مرکز درآمد در نرم افزار هلو کالا
ایجاد مرکز درآمد
ایجاد مرکز درآمد در نرم افزار هلو کالا
ایجاد مرکز درآمد

دفتر تلفن

با استفاده از دفتر تلفن می توانید اطلاعات مربوط به طرف حساب ها را ثبت کنید جهت استفاده از دفتر تلفن از مسیر امکانات/دفتر تلفن اقدام کنید.

دفتر تلفن در نرم افزار هلو کالا
دفتر تلفن

در پنجره باز شده گزینه های زیر وجود دارند:

  1. جدید: در این قسمت می توانید اطلاعات جدیدی را وارد کنید. اطلاعاتی مانند گروه، نام، نام اختصاری، شماره و… .
  2. اصلاح: با انتخاب طرف حسابی که قبلا وارد کرده اید و کلیک بر این گزینه، می توانید اطلاعات طرف حساب مورد نظر را، اصلاح کنید.
  3. حذف: با انتخاب طرف حسابی که قبلا وارد کرده اید و کلیک بر این گزینه، می توانید اطلاعات طرف حساب مورد نظر را، حذف کنید.
  4. گروه جدید: با کلیک بر روی این گزینه وارد پنجره گروه ها می شوید. در این پنجره می توانید گروه هایی برای دسته بندی دفتر تلفن ایجاد و آن ها را مدیریت کنید.
    این پنجره امکاناتی مانند ایجاد گروه جدید، حذف و اصلاح گروه را شامل می شود.
  5. تهیه گزارش: در این بخش می توانید با انتخاب گزینه های مورد نظر مانند نام، نام شهر و یا شماره تلفن، از اطلاعات دفتر تلفن گزارش بگیرید.

محاسبه راس چک

از مسیر امکانات/محاسبه راس چک می توانید از این امکان استفاده کنید.
در نرم افزار هلو محاسبه راس چک به دو روش “زمانی” و “ریالی” قابل انجام است.

محاسبه راس چک زمانی

در گوشه بالا سمت چپ اين فرم تاريخ مبدا وجود دارد كه معمولاً تاريخ روز مي باشد و قابل تغيير است و راس گيري از اين تاريخ محاسبه مي شود.
توجه نمایید که چك هايي كه تاريخ سر رسيد آنها قبل از تاريخ مبدا باشد به طور پيش فرض نقد در نظر گرفته شده و محاسبه نمي شود.

راس چک زمانی در نرم افزار هلو کالا
راس چک زمانی

محاسبه راس چک ریالی

  • در این بخش می توانید راس چک ریالی را محاسبه نمایید.
  • در گوشه بالای صفحه می توانید تاریخ مبدا را انتخاب کنید.
  • همچنین می توانید با کلیک بر روی گزینه “اضافه”، چک جدیدی را اضافه کنید.
  • می توانید شکل محاسبه سود خود را از یکی از روش های روزانه، ماهانه و یا سالانه انتخاب کنید.
  • در صورتی که می خواهید فرمول محاسبه سود را مشاهده و یا فرمول جدید را تعریف کنید، می توانید بر روی گزینه مشخص شده کلیک کنید.

در صورتی که می خواهید گزارش مورد نظر را چاپ کنید، می توانید بر روی گزینه چاپ کلیک کنید.
در صورتی که در گزینه های موجود در پنجره تغییراتی اعمال کرده اید و می خواهید راس چک را دوباره محاسبه کنید، بر روی گزینه محاسبه مجدد کلیک کنید.

راس چک ریالی در نرم افزار هلو کالا
راس چک ریالی

راس فاکتور

عملکرد این منو همانند عملكرد منوی راس چك ها است با اين تفاوت كه در محاسبه راس چك ها بر روي چكهايي عملكرد راس گيري انجام مي شود كه تاريخ سر رسيد آنها بعد از تاريخ مبدا باشد،  ولي در راس فاكتور فاكتورهايي كه تاريخ تسويه آن ها قبل از تاريخ مقصد باشد، راس گيري مي شوند و مابقي نقد محاسبه مي شود.

راس فاکتور در نرم افزار هلو کالا
راس فاکتور

عملیات مرتبط به کالا

تمامی عملیات مرتبط به کالا مانند تعریف کالا، کارهای خدماتی، فاکتور – عمده فروشی، سفارش خرید و فروش، کالای امانی، حواله بین انبارها، تولید، انبارگردانی و فاکتور تک فروشی در این بخش قرار می گیرند.

تعریف کالا

همانند عملیات اول دوره، در عملیات طی دوره نیز امکان تعریف کالای جدید وجود دارد. جهت انجام این کار باید از مسیر عملیات مرتبط به کالا/ تعریف کالا اقدام کنید.
در این بخش می توانید گروه کالاها، کالاها و واحد شمارش کالاها را وارد کنید.
تمامی بخش های معرفی کالا در این بخش دقیقا مشابه معرفی کالا در ابتدای دوره است که در مقاله قبلی به تفصیل توضیح داده شده است.

کارهای خدماتی

از این قسمت جهت تعریف هزینه های جانبی مانند هزینه حمل، هزینه آموزش و… در فاکتور فروش استفاده می شود.
توجه داشته باشید که چون برای این هزینه ها در واقع خریدی صورت نگرفته است ولی نیاز است که در فاکتور های فروش ثبت شوند، نرم افزار به صورت خودکار به آن ها موجودی میلیونی می دهد اما این موجودی در موجودی ریالی انبار محاسبه نمی شود.

جهت معرفی کارهای خدماتی از مسیر عملیات مرتبط به کالا/کارهای خدماتی اقدام کنید.
در پنجره باز شده با کلیک بر روی گزینه جدید می توانید نام و کد خدمات جدید را تعریف کنید. سپس در پنجره خدمات می توانید قیمت پایه، قیمت خرید، واحد و وضعیت مالیات خدمات را مشخص کنید.

کارهای خدماتی در نرم افزار هلو کالا
کارهای خدماتی

فاکتور – عمده فروشی

صدور فاکتور خرید (عملیات مرتبط با کالا)

جهت صدور فاکتور خرید از مسیر عملیات مرتبط به کالا/فاکتور – عمده فروشی/خرید اقدام کنید.
در پنجره باز شده با کلیک بر روی گزینه طرف حساب، می توانید طرف حساب مورد نظر را انتخاب کنید. همچنین شماره فاکتور به صورت اتوماتیک از عدد 1 محاسبه می شود. جهت انتخاب کالا، ابتدا بخش نام کالا را انتخاب کنید.
سپس با فشردن هر کدام از دکمه های صفحه کلید وارد صفحه انتخاب کالا می شوید. سپس تعداد و فی کالا را در ستون های مربوطه مشخص کرده و بر روی گزینه تایید کلیک کنید.
در این بخش وارد پنجره امور مالی می شوید.

فاکتور خرید در نرم افزار هلو
فاکتور خرید

در پنجره امور مالی شکل پرداخت وجه و شمول و یا عدم شمول مالیات بر فاکتور را مشخص کنید. در صورتی که وجه فاکتور به صورت نقد پرداخت می شود باید صندوق و یا تنخواه گردانی که می خواهید از آن پرداخت کنید، مشخص کنید. اگر مبلغ فاکتور از حساب شما کسر می شود، نوع حساب را مشخص کنید. همچنین اگر در قبال وجه فاکتور چک دریافت نموده اید، با کلیک بر روی گزینه معرفی چک، می توانید چک مربوطه را تعریف کنید.
در صورتی که می خواهید مبلغ فاکتور را از طریق چک هایی که قبلا گرفته و ثبت کرده اید، پرداخت کنید، گزینه خرج چک را انتخاب کنید.

امور مالی در نرم افزار هلو کالا
امور مالی
صدور چک در نرم افزار هلو کالا
صدور چک

صدور فاکتور فروش (عملیات مرتبط با کالا)

جهت صدور فاکتور فروش می توانید از مسیر عملیات مرتبط به کالا/فاکتور-عمده فروشی/فروش اقدام کنید.
صدور فاکتور فروش دقیقا مانند صدور فاکتور خرید انجام می شود و تنها تفاوت آن ها این است که در صدور فاکتور فروش نمی توان نام کالاهایی که تعداد آن ها صفر است، انتخاب کرد.

پس از تایید فاکتور فروش وارد پنجره امور مالی می شوید که تنها تفاوت آن با پنجره امور مالی فاکتور خرید آن است که گزینه خرج چک در آن غیر فعال است.

صدور پیش فاکتور (عملیات مرتبط با کالا)

جهت صدور پیش فاکتور باید از مسیر عملیات مرتبط به کالا/فاکتور-عمده فروشی/پیش فاکتور اقدام نمایید.
صدور پیش فاکتور تفاوتی با صدور فاکتور فروش ندارد پس از توضیح آن صرف نظر می کنیم.
تنها به تفاوت های جزئی آن با فاکتور خرید و فروش می پردازیم.
تنها ذکر این نکته ضروریست که پیش فاکتور قابلیت تبدیل به فاکتور فروش را دارد.
برای این کار در صفحه پیش فاکتور راست کلیک کرده و گزینه تبدیل پیش فاکتور به فاکتور فروش را انتخاب کنید.

صدور پیش فاکتور 3  تفاوت با صدور فاکتور فروش دارد:

  1. پس از صدور پیش فاکتور هیچ ثبت حسابداری زده نمی شود و معین افراد و تعداد کالاها تغییر نمی کند.
  2. می توانید برای کالاهای بدون موجودی نیز پیش فاکتور ایجاد کنید.
  3. پس از تایید فاکتور وارد فرم اعمال مبلغ می شوید که در این فرم می توانید میزان تخفیف را مشخص کنید.

صدور فاکتور برگشت از خرید و فروش

جهت صدور فاکتور برگشت از خرید و فروش باید از مسیر عملیات مرتبط به کالا/فاکتور-عمده فروشی/ برگشت از خرید،برگشت از فروش اقدام کنید. نحوه صدور این فاکتورها دقیقا مانند نحوه صدور فاکتور خرید و فروش است پس از توضیح آن صرف نظر می کنیم. تنها نکته قابل ذکر این است که در فرم امور مالی فاکتور برگشت از خرید، گزینه خرج چک غیرفعال است اما در فرم امور مالی فاکتور برگشت از فروش این گزینه فعال است.

صدور فاکتور ضایعات (عملیات مرتبط با کالا)

جهت صدور فاکتور ضایعات باید از مسیر عملیات مرتبط به کالا/فاکتور-عمده فروشی/ضایعات اقدام کنید.
صدور فاکتور ضایعات با دیگر فاکتورها تفاوت دارد. در این فاکتور چون کالایی خریداری یا فروخته نمی شود، گزینه انتخاب طرف حساب وجود ندارد. همچنین با صدور این فاکتور، از موجودي كالاها با مبلغ ميانگين قيمت خريد کسر و به حساب هزينه ضايعات كالا اضافه مي گردد که در سود و زيان تأثير مستقيم دارد

سفارش خرید و فروش (عملیات مرتبط با کالا)

در این بخش می توانید سفارشات خرید و فروش را ثبت کنید.
جهت انجام این کار باید از مسیر عملیات مرتبط به کالا/سفارش خرید و فروش اقدام کنید.
در این قسمت با دو گزینه روبرو می شوید:

1- ثبت سفارش:
در این قسمت می توانید سفارش را ثبت کنید. در بخش نوع سفارش می توانید بین سفارش خرید و یا فروش انتخاب کنید. یا کلیک بر روی گزینه تایید، سفارش مورد نظر ثبت می شود.

ثبت سفارش فروش در نرم افزار هلو کالا
ثبت سفارش فروش

2- تبدیل به فاکتور:
در این بخش ابتدا باید نوع سفارش (خرید یا فروش) را انتخاب کنید. سپس در سفارشات نمایش داده شده، سفارش مورد نظر را انتخاب کنید. در بخش جزئیات سفارش می توانید سفارش را بررسی کنید. با کلیک بر روی گزینه تبدیل به
فاکتور، سفارش به فاکتور تبدیل می شود.

تبدیل سفارشات به فاکتور در نرم افزار هلو کالا
تبدیل سفارشات به فاکتور

کالای امانی (عملیات مرتبط با کالا)

از مسیر عملیات مرتبط به کالا/کالای امانی، می توانید عملیات مرتبط به کالای امانی را ثبت کنید.
در این قسمت با گزینه های دریافت و پرداخت کالای امانی، تسویه کالای امانی دریافتی و پرداختی و برگشت از عودت کالاهای امانی مواجه می شوید.

پرداخت کالا به صورت امانی

با انتخاب این گزینه وارد پنجره ثبت کالاهای امانی پرداختی می شوید.
در پنجره باز شده می توانید با انتخاب طرف حساب، نوع،تعداد و قیمت کالا فاکتور مورد نظر خود را ایجاد کنید و سپس با کلیک بر روی گزینه تایید، فاکتور را ثبت کنید. فاكتور اماني فرم امور مالي ندارد و كالاي مورد نظر فقط از تعداد كالا کاسته می شود، در معين اشخاص ثبتی انجام نشده و سند حسابداري نيز تا زماني که تسويه انجام نشود، صادر نخواهد شد.

کالای امانی پرداختی در نرم افزار هلو کالا
کالای امانی پرداختی

تسویه حساب کالای امانی پرداختی

با انتخاب این گزینه وارد پنجره تسویه کالاهای امانی پرداختی می شوید.
در پنجره باز شده ابتدا طرف حساب مربوطه را مشخص کنید تا کالاهای امانی که به طرف حساب مربوطه پرداخت شده نمایش داده شود. سپس در لیست مربوطه کالای مورد نظر را انتخاب کنید. ابتدا تعداد قابل تسویه کالا را در ستون مقدار تسویه وارد کنید. اکنون می توانید با کلیک بر روی گزینه تسویه حساب کالاها، کالای امانی مورد نظر را تسویه کنید و یا با کلیک بر روی گزینه عودت کالاها به انبار، کالا را به انبار برگردانید.

تسویه کالای امانی پرداختی
تسویه کالای امانی پرداختی

با کلیک بر روی گزینه تسویه حساب کالاها، وارد فرم دریافت شماره فاکتور می شوید.
در این فرم اطلاعات مربوط به فاکتور مانند شماره، توضیحات و واسطه را وارد کنید و سپس بر روی کلید تایید کلیک کنید. در این مرحله وارد پنجره امور مالی می شوید که در بخش فاکتورها توضیح داده شد.

اطلاعات مربوط به فاکتور
اطلاعات مربوط به فاکتور
امور مالی
امور مالی

دریافت کالا به صورت امانی

با انتخاب اين گزينه، فرم دريافت كالاي اماني نمايش داده مي شود.
در اين فرم ابتدا نام طرف حسابی كه از وی کالا به امانت مي گيريد را تعيين نماييد. در قسمت نام كالا، نام کالای امانت گرفته شده را وارد کنید. سپس تعداد و في كالا را وارد کرده و بر روی گزینه تایید کلیک کنید.

کالای امانی دریافتی
کالای امانی دریافتی

تسویه حساب کالای امانی دریافتی

با انتخاب اين گزينه فرم تسویه حساب كالاي اماني دریافتی گشوده مي شود.
در اين فرم، ابتدا نام شخص را انتخاب نماييد. با انتخاب نام شخص، كالاهايي كه از آن امانت گرفته ايد، نمايش داده خواهد شد. حال می توانید کالای مورد نظر را به شخص عودت دهید و یا تسویه حساب کنید.

عودت کالا به شخص

براي عودت کالا، ابتدا در ستون مقدار، تعداد كالاي عودت داده شده را وارد کنید و بر روی گزينه عودت کالا به شخص کلیک کنید.

تسويه حساب كالاها

براي تسويه ابتدا در ستون مقدار، تعداد كالاي قابل تسويه و در ستون قيمت، قيمت تسويه را مشخص، سپس بر روی گزینه تسويه حساب كالاها كليك نماييد. در قسمت دريافت شماره فاكتور خريد مي توانيد شماره و تاريخ فاكتور را تغيير دهيد. در صورت تأييد، فرم امور مالي گشوده شده که باید مانند فرم امور مالي در فاكتور خريد آن را تسويه نماييد.

تسویه کالای امانی دریافتی
تسویه کالای امانی دریافتی

برگشت از عودت كالا هاي اماني دريافتي و پرداختي

در صورتی که شما کالای امانی پرداختی و یا دریافتی را به انبار و یا فرد عودت داده باشید و حال بخواهید آن را به حالت قبل برگردانید باید از این گزینه استفاده کنید. با انتخاب این گزینه فرم حذف عملیات عودت کالاهای امانی نمایش داده می شود. در این فرم ابتدا نوع کالای امانی (پرداختی و یا دریافتی) و نام طرف حساب را انتخاب کنید تا تمام کالاها مربوطه نمایش داده شوند. سپس تیک ستون حذف عودت را برای هر کالایی که قصد حذف آن را دارید بزنید و بر روی گزینه تایید کلیک کنید.

حذف عودت کالاهای امانی
حذف عودت کالاهای امانی

حواله بین انبارها

جهت انتقال کالاها بین انبارهای مختلف می توانید از مسیر عملیات مرتبط به کالا/حواله بین انبارها استفاده کنید.
در پنجره باز شده ابتدا انبار مبدأ و مقصد را انتخاب کنید. سپس در ستون کالای مبدأ، کالای مورد نظر را انتخاب کرده و در ستون تعداد، تعداد کالای انتقالی را وارد کنید. در صورت نیاز می توانید توضیحاتی نیز اضافه کنید. سپس بر روی گزینه تایید کلیک کنید.

حواله بین انبارها
حواله بین انبارها

تولید

جهت تولید محصول در برنامه می توانید به صورت دستی و یا از طریق فرمول تولید اقدام کنید.

تولید دستی

جهت تولید دستی گزینه تولید را از مسیر عملیات مرتبط به کالا/تولید انتخاب کنید.
در پنجره باز شده ابتدا مشخصات محصولی که می خواهید تولید کنید شامل گروه اصلی، گروه فرعی، نام کالا و تعداد تولید را وارد کنید.
سپس در بخش بعدی مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصول مور نظر و مشخصات آن ها را وارد کنید.
در بخش هزینه ها، هزینه های مربوط به تولید را شامل هزینه دستمزد، هزینه ثابت و متغیر را وارد کنید.
در صورت نیاز توضیحاتی را اضافه کنید و سپس روی گزینه تایید کلیک کنید تا محصول مورد نظر تولید شود.

تولید دستی
تولید دستی

تولید طبق فرمول

تعریف فرمول

جهت تولید طبق فرمول ابتدا باید فرمول تولید را تعریف کنید. برای انجام این کار از مسیر عملیات مرتبط به کالا/تولید/تعریف فرمول تولید اقدام کنید. تنها تفاوت پنجره تعریف فرمول و پنجره تولید دستی در این است که در پنجره تعریف فرمول مواد اولیه و هزینه های مورد نیاز جهت تولید یک محصول  وارد می شود.

تعریف فرمول تولید
تعریف فرمول تولید

تولید طبق فرمول

پس از تعریف فرمول تولید، جهت تولید طبق فرمول از مسیر عملیات مرتبط به کالا/تولید/تولید طبق فرمول اقدام نمایید.
در پنجره باز شده ابتدا فرمول مورد نظر را انتخاب کرده و سپس تعداد مورد نظر جهت تولید را وارد کنید.
بر روی گزینه تایید کلیک کنید تا محصول مورد نظر تولید شود.

تولید طبق فرمول
تولید طبق فرمول

انبارگردانی

در برخی موارد تعداد کالاهای موجود در انبار با تعداد ثبت شده در برنامه برابر نیست.
جهت تصحیح این امر می توانید از مسیر عملیات مرتبط به کالا/انبارگردانی اقدام کنید.
بخش انبارگردانی به چند بخش مختلف تقسیم می شود که در این جا به بررسی آن ها می پردازیم.

نمایش لیست کالاهای انبار

این گزینه امکان گزارش گیری از اطلاعات انبارها را فراهم کرده است.
در پنجره باز شده ابتدا گروه اصلی و فرعی را انتخاب کرده و سپس بر روی گزینه تهیه گزارش کلیک کنید.

لیست کالاهای انبار
لیست کالاهای انبار

ثبت کالاهای شمارش شده

جهت ثبت کالاهای شمارش شده (موجودی واقعی انبار) می توانید از این گزینه استفاده کنید.
ابتدا نام کالای مورد نظر و سپس موجودی واقعی آن را وارد کنید.
در صورتی که می خواهید برای کالای های شمارش شده شروط خاصی تعیین کنید از گزینه ورود یک لیست خاص استفاده کنید. با استفاده از دو گزینه بازخوانی از لیست ثبتی و حذف از لیست ثبتی، می توانید لیست کالاهای انبارگردانی شده قبلی را مشاهده، اصلاح و یا حذف نمایید.

ثبت کالاهای شمارش شده
ثبت کالاهای شمارش شده

تایید عملیات انبارگردانی

نکته قابل ذکر پیش از تایید عملیات انبارگردانی این است که قبل از ورود به اين منو بايد از قسمت طرف حساب، يک طرف حساب به طور مثال با نام “اختلاف حساب” تعريف گردد تا هنگام تاييد عمليات انبارگرداني فاکتورها و اسناد براي آن طرف حساب ثبت شوند. بعد از تاييد انبارگرداني بايد مانده اين طرف حساب در يک سند حسابداري ديگر با يکي از حساب هاي سود و زيان (مانند هزينه و در آمد) بسته شود.

با انتخاب اين گزينه، فرم گزارش مغايرت هاي انبار نمايش داده مي شود.
ابتدا باید از گزينه انتخاب شمارش، شمارشي كه بايد موجودي با آن مقايسه شود را از بين سه گزينه شمارشهاي اول، دوم يا سوم انتخاب نماييد.

سپس در قسمت انتخاب نوع عمليات يک بار گزينه كمتر از موجودي و يک بار گزينه بيشتر از موجودي را انتخاب و فرم را تاييد نماييد.
همچنين مي توانيد با انتخاب گروه اصلي و يا فرعي، كالاهاي آن گروه اصلي و فرعي را مشاهده نماييد.

پس از انتخاب شمارش و تنظيمات مربوطه در صورت وجود مغايرت بين شمارش مورد نظر و موجودي نرم افزار در ستون ثبت مغايرت كليك نموده، سپس دكمه ثبت مغايرت را كليك نماييد.

تایید انبارگردانی
تایید انبارگردانی

فاکتور تک فروشی (عملیات مرتبط با کالا)

فاکتور تک فروشی یکی از پرکاربردترین امکانات نرم افزار هلو برای فروشگاه های بزرگ و سوپرمارکت هاست.
در این فاکتور امکاناتی از قبیل رزرو فاکتور ،پيک و بيرون بر، تعريف منو(براي مانيتورهاي لمسي) وجود دارد و هر کاربر بايد در انتهاي روز کاري فاکتورهاي خود را تاييد و در نهايت کاربر مدير تمام فاکتورهاي ثبت شده را تاييد نمايد  تا در روز بعد کاربران بتوانند فاکتور ثبت نمايند.

براي ثبت فاکتور تک فروشي از منوي عمليات مرتبط به کالا / فاکتور تک فروشي / صدور فاکتور فروش استفاده نماييد.
پس از باز شدن پنجره فاکتور با انتخاب مشتري مورد نظر آدرس و تلفن اين شخص مشخص مي شود
تاريخ و شماره فاکتور نيز در کادر بالا وجود دارند و قابل تغيير هستند.
اگر فاکتور بيرون بر باشد و بخواهيد از طريق پيک اقلام را ارسال نماييد بايد تيک بيرون بر را زده و پيک مورد نظر را انتخاب کنيد.

یکی از گزینه های کاربردی این فرم، گزینه رزرو فاکتور است.
با انتخاب اين گزينه مي توانيد حين ورود اطلاعات روي يک فاکتور آن را به صورت موقت در سيستم نگهداري کنيد تا بدون از دست رفتن اطلاعات فاکتور فعلي يک فاکتور جديد ثبت نماييد.

پس ثبت فاکتورهای خرده فروشی طی روز، در انتهای روز کاربران فروش باید از طریق منوی عمليات مرتبط به کالا/فاکتور تک فروشي/تاييد صندوق کاربران فروش استفاده نمايند.

پس انجام این کار مدير بايد همه فاکتورها را تاييد نمايد.
براي انجام اين کار از  گزينه عمليات مرتبط به کالا/فاکتور تک فروشي/تاييد فروش روزانه کاربران توسط مدير استفاده نماييد.

جمع بندی

یکی از مهم ترین بخش های نرم افزار هلو، عملیات مرتبط به کالاست که در این پست سعی کردیم شما را با این مهم آشنا کنیم.
در پست های بعدی با ادامه آموزش نرم افزار هلو در خدمت شما هستیم.
منتظر مقالات بعدی از این مجموعه باشید.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.