عملیات دارایی سیستم دارایی ثابت سپیدار همکاران سیستم
در این مقاله به توضیح و شرح کامل عملیات دارایی در سیساتم دارایی ثابت در نرم افزار حسابداری سپیدار همکاران سیستم می پردازیم. همچنین شما جهت دریافت دموی رایگان نرم افزار سپیدار به اینجا مراجعه بفرمایید.
1-محاسبه استهلاک برای دارایی ثابت
در این بخش از مقاله ی عملیات دارایی در سیستم دارایی ثابت سپیدار ، با نحوه ی محاسبه ی استهلاک برای دارایی ها آشنا می شوید.
الف-مفاهیم کلی
- برای این منظور از منوی عمودی سمت راست، دارایی ثابت را انتخاب کنید.
- سپس از قسمت عملیات، محاسبه ی استهلاک را انتخاب کنید.
- این صفحه به صورت پیش فرض روی دارایی های قابل محاسبه فیلتر شده است.
- برای مشاهده همه ی دارایی ها با همه وضعیت ها، می توانید آیتم همه ی دارایی ها را انتخاب کنید.
- اگر این فیلتر را روی همه ی دارایی ها قرار دهید، سیستم کل پلاک های دارایی را با هر وضعیتی
- برای شما نشان می دهد.
- یعنی حتی اگر امکان محاسبه ی استهلاک برای دارایی تان وجود نداشته باشد، در این قسمت می توانید ملاحظه کنید.
- این نکته را در نظر داشته باشید رد شرایط زیر امکان محاسبه استهلاک دارایی وجود ندارد:
- الف- روش محاسبه ی استهلاک برای دارایی بدون روش باشد.
- ب- دارایی در وضعیت اسقاط شده یا مسلخ شده باشد.
- ج- حذف و یا فروش انجام شده باشد.
- بنابراین اگر می خواهید محاسبه استهلاک را انجام دهید، بهتر است که دارایی ها در وضعیت دارایی های قابل محاسبه باشند.
- برای اینکه همزمان بتوانید برای چندین دارایی محاسبه استهلاک داشته باشید، از قسمت پایین صفحه، انتخاب چندگانه را کلیک کنید تا امکان انتخاب هم زمان چندین دارایی برای شما فراهم شود.
ب- محاسبه استهلاک

- برای محاسبه استهلاک کافی است که از قسمت بالای صفحه، محاسبه استهلاک را انتخاب کنید.
- سپس ماه مورد نظر خود را برای محاسبه استهلاک انتخاب کنید.
- در نهایت با تایید شما، محاسبه استهلاک به طور کامل انجام می شود.
- برای صدور سند حسابداری استهلاک انجام شده، مراحل زیر را طی کنید:
- ابتدا تمام دارایی های تان را انتخاب کنید.
- سپس از قسمت بالای صفحه، صدور سند حسابداری را انتخاب کنید.
- برای اینکه بتوانید سند حسابداری را برای محاسبه ی استهلاک در یک ماه صادر کنید، باید در آن ماه برای تمامی دارایی ها محاسبه ی استهلاک انجام شده باشد.
- برای صدور سند حسابداری، مجددا ماه مورد نظر خود را انتخاب کنید و از قسمت پایین صفحه، تایید را کلیک کنید.
- همانطور که ملاحظه می کنید این امکان برای شما فراهم می شود که بتوانید سند حسابداری را به صورت تجمیعی هم صادر کنید.
- یعنی فرض کنیم که شما محاسبات استهلاک را برای برج 4 و 5 انجام داده اید.
- برای صدور سند حسابداری تجمیعی برای برج 4و5 مسیر زیر را طی کیند:
- ابتدا ماه مورد نظرتان را برج 5 انتخاب کنید.
- سپس حالت تجمیعی را انتخاب کنید و درنهایت، تایید را انتخاب کنید.
- برای مشاهده تمام دارایی ها به همراه تاریخ آخرین محاسبه استهلاک و وضعیت آن ها، از قسمت پایین صفحه روی آیتم به روز کردن کیک کنید.
- برای مشاهده ی سند حسابداری ثبت شده، دارایی مورد نظرتان را انتخاب کنید.
- سپس از قسمت بالای صفحه، مشاهده ی سند حسابداری را کلیک کنید تا سند حسابداری این ماه را مشاهده کنید.
- برای حذف سند حسابداری، از قسمت بالای صفحه، حذف سند حسابداری را انتخاب کنید.
ج- برگشت محاسبه ی استهلاک
برای برگشت محاسبه استهلاک دارایی ها، مسیر زیر را طی کنید:
- 1. ابتدا سند حسابداری ثبت شده را حذف کنید.
- برای این کار دارایی هایتان را انتخاب کنید، از قسمت بالای صفحه، حذف سند حسابداری را انتخاب کنید.
- سپس باید تعیین کنید که سندی که برای شما ثبت شده تا چه ماهی قرار است حذف شود.
- 2. پس از حذف سند حسابداری، مجددا دارایی هایتان را انتخاب کنید و از قسمت بالای صفحه، حذف محاسبه استهلاک را انتخاب کنید.
- در این قسمت تعیین کنید تا چه ماهی قرار است که محاسبات استهلاک شما برگشت داده شود. بدین صورت شما توانستید محاسبه استهلاکی را که انجام داده اید به طور کامل حذف کنید.
2- انتقال دارایی ثابت
- در این قسمت از مقاله ی عملیات دارایی در سیستم دارایی ثابت سپیدار با نحوه ی ثبت انتقال دارایی در سیستم آشنا می شویم.
- زمانی که دارایی در شرکت شما از شخصی به شخص دیگر و یا از محلی به محل دیگر جابجا می شود، لازم است که انتقال دارایی را ثبت کنید.
- برای این منظور از منوی عمودی سمت راست، دارایی ثابت را انتخاب کنید
- سپس از قسمت عملیات، انتقال دارایی را انتخاب کنید.
- صفحه مربوط به انتقال دارايي باز مي شود:
- فيلد شماره، نيازي به تكميل شدن توسط كاربر ندارد.
- يعني زمانی که شما فرم انتقال دارایی را ذخیره می کنید، شماره توسط خود سیستم فراخوانی می شود.
- در فيلد تاریخ، تاریخی که نقل و انتقال در آن انجام شده را ثبت کنید.
- از قسمت پایین صفحه، با كليك بر روي علامت + زرد رنگ، سطر جدیدی ایجاد کنید.
الف- تب محل استقرار قبلی
- در سطر جدید ایجاد شده زیر فیلد پلاک، دارایی که این نقل و انتقال برای آن انجام شده را انتخاب کنید.
- هنگامی که پلاک دارایی را انتخاب می کنید، عنوان و مرکز هزینه دارایی، محل استقرار و تحویل گیرنده ای که دارایی در اختیار آن است، دیده می شود.
ب- تب محل استقرار جدید
- در این تب می توانید جابجایی صورت گرفته را ثبت کنید.
- برای مثال اگر مرکز هزینه دارایی تغییر کرده، می توانید فهرست مربوط به مرکز هزینه را در بالای صفحه باز کنید و مرکز هزینه ای جدید برای دارایی ثبت کنید.
- همچنین اگر محل استقرار دارایی تغییر کرده، می توانید محل استقرار جدید برای دارایی را انتخاب کنید.
- و یا در صورت نیاز از همین قسمت، تحویل گیرنده ی جدید برای دارایی تان انتخاب کنید.
- درنهایت با کلیک روی آیکون” ذخیره”، انتقال دارایی برای شما ثبت می شود.
- در نظر داشته باشید که برای انتقال دارایی سند حسابداری صادر نمی شود.
- چنانچه در این نقل و انتقال مرکز هزینه ی دارایی تغییر کند، نتیجه به این صورت است که محاسبات استهلاکی که از این تاریخ به بعد انجام می شود، حتما در مرکز هزینه جدید برای شما ثبت می شود.
3- فروش دارایی ثابت
در این قسمت از مقاله ی عملیات دارایی در سیستم دارایی ثابت سپیدار ، با نحوه ی ثبت فروش برای دارایی ها آشنا می شویم.
الف- تنظیمات کلی
- بدین منظور، از منوی عمودی سمت راست، دارایی ثابت را انتخاب کنید.
- سپس از قسمت عملیات، فروش دارایی را انتخاب کنید.
- صفحه ی مربوط به فروش دارایی باز می شود که شامل فیلدهای شماره، تاریخ، تحویل گیرنده و حساب معین است.
- در فیلد شماره، نیازی به وارد کردن شماره توسط کاربر نمی باشد.
- پس از ذخیره سند، شماره توسط خود سیستم فراخوانی می شود.
- در فیلد تاریخ، تاریخ ثبت فاکتور فروش را وارد می کنیم.
- در فیلد تحویل گیرنده، شخصی که فروش دارایی به آن انجام شدهاست را وارد می کنیم.
- در فیلد حساب معین، حساب معین سمت بدهکار سند حسابداری تان را انتخاب کنید.
ب- ورود دارایی

- به کمک علامت +زرد رنگ پایین صفحه، یک سطر جدید ایجاد کنید.
- در سطر ایجاد شده، در فیلد شماره پلاک، پلاک دارایی که برای آن فروش انجام شده را انتخاب کنید.
- در فیلد قیمت فروش، قیمت فروش مورد نظرتان را وارد کنید.
- این امکان برای شما فراهم است که در سطر ایجاد شده، مالیات و عوارض فروش را نیز ثبت کنید.
- برای انجام این کار می توانید از قسمت پایین صفحه، روی عبارت “مالیات و عوارض” کلیک کنید؛
- درصد مالیات و عوارض را ثبت کنید تا مالیات و عوارض به صورت اتوماتیک برای شما ثبت شود.
توجه: فرم فروش دارایی، در گزارش فایل خرید و فروش فصلی نیز گزارش می شود.
- درنهایت زمانی که از قسمت بالای صفحه “ذخیره” را انتخاب کنید، فرآیند فروش دارایی به طور کامل برای شما انجام می شود.
- اگر برای فروش دارایی، سند حسابداری صادر کنید، این امکان برای شما وجود دارد که سود و زیان ناشی از فروش به طور کامل برای شما محاسبه شود.
- ضمن اینکه اگر شما تا تاریخ فروش برای دارایی تان محاسبه ی استهلاک را انجام نداده باشید، محاسبه استهلاک به صورت اتوماتیک و توسط خود سیستم انجام می شود.
- برای ثبت، مشاهده و حذف سند حسابداری مرتبط با فروش داراییاز آیکون های مربوطه در بالای صفحه استفاده کنید.
4- بلا استفاده کردن دارایی ثابت
در این مقاله ي عملیات دارایی در سیستم دارایی ثابت سپیدار ، با نحوه ی بلا استفاده کردن دارایی ها در سیستم دارايي ثابت سپیدار آشنا می شویم.
- اگر به هر دلیلی نیاز دارید که دارایی تان را برای یک بازه ی زمانی مشخص استفاده نکنید، لازم است که برای این سری از دارایی ها، فرآیند یا عملیات بلا استفاده کردن ثبت شود.
- زيرا نحوه ی محاسبه ی استهلاک برای دارایی هایی که در وضعیت بلا استفاده هستند، نسبت به دارایی هایی که در وضعیت جاری هستند، متفاوت است.
- به اين معني كه استهلاک برای دارایی های بلا استفاده با نرخ 30 درصد حساب می شود.
- بنابراین برای انجام این عملیات، از منوی عمودی سمت راست، دارایی ثابت و از قسمت عملیات، بلا استفاده ی جدید را انتخاب کنید.
- صفحه ي مربوط به دارايي بلا استفاده باز مي شود.
- فيلد شماره، مربوط به شماره ی فرم است و نیازی به وارد شدن توسط کاربر نیست.
- يعني زمانی که فرم ذخیره شود، شماره توسط خود سیستم فراخوانی می شود.
- در فيلد تاريخ، تاریخ بلا استفاده شدن دارایی را وارد مي كنيم.
- قاعدتا زمانی که در آن تاریخ، دارایی بلا استفاده می شود، در تاریخ های بعد از آن محاسبه ی استهلاک با نرخ 30 درصد انجام می شود.
- با استفاده از علامت +زرد رنگ پایین صفحه، یک سطر جدید ایجاد کنید.
- در سطر ایجاد شده، در فيلد شماره پلاک، دارایی را که قصد بلا استفاده کردن آن را دارید، انتخاب کنید.
- در نهایت از قسمت بالای صفحه، روی آیکون “ذخیره” کلیک کنید.
- در نظر داشته باشید که برای بلا استفاده کردن دارایی، سند حسابداری صادر نمی شود.
- يعني تنها تاثیری که در سیستم دارد این است که محاسبه استهلاک در تاریخ های بعد از آن با نرخ 30 درصد محاسبه می گردد.
5- مخارج پس از تحصیل دارایی ثابت
در این بخش از مقاله ی عملیات دارایی در سیستم دارایی ثابت سپیدار ، با نحوه ی ثبت مخارج پس از تحصیل دارایی آشنا می شویم.
الف- کلیات و مفاهیم
- گاهی لازم است که دارایی برای استفاده مورد تعمیر قرار گیرد، در صورتی که بخواهیم تعمیرات انجام شده به حساب هزینه های جاری منظور نشود، از قسمت مخارج پس از تحصیل در نرم افزار استفاده می کنیم.
- مخارج پس از تحصیل به دو صورت است:
- الف- تعمیرات اساسی: مخارج مربوط به تعمیرات اساسی در زمان انجام هزینه، به ارزش دفتری دارایی اضافه می شود.
- همچنین در طول باقیمانده عمر مفید دارایی قابل استهلاک خواهد بود.
- مخارج مربوط به تعمیر اساسی دارایی های ثابت که پس از پایان عمر مفید دارایی انجام شود، در سال انجام مخارج، قابل استهلاک است.
- ب- گسترش و الحاق: چنانچه بهای تمام شده برخی از اجزای یک دارایی در مقایسه با کل بهای تمام شده آن دارایی با اهمیت باشد(یعنی حداقل 20 درصد بهای تمام شده کل)، با همان عمر مفید دارایی ولی به صورت جداگانه مستهلک می شود.
- همچنین محاسبه استهلاک تا زمانی ادامه پیدا می کند که هم دارایی و هم تعمیر از نوع گسترش و الحاق مستهلک شوند.
ب- مراحل ثبت مخارج پس از تحصیل

- حال برای ثبت مخارج پس از تحصیل ابتدا از منوی عمودی سمت راست، وارد دارایی ثابت می شویم.
- سپس از قسمت عملیات، مخارج پس از تحصیل را وارد می کنیم.
- صفحه مربوط به مخارج پس از تحصیل دارایی باز می شود:
- فیلد شماره به صورت خودکار و پس از ذخیره فرم، توسط سیستم فراخوانی می شود.
- در فیلد طرف مقابل، از قسمت فهرست، شخصی که تعمیرات را انجام داده است انتخاب می کنیم.
- توجه شود که انتخاب طرف مقابل در نرم افزار حسابداری سپیدار همکاران سیستم ضروری نیست.
- در فیلد حساب معین، از فهرست مربوطه حساب معین مورد نظر خود را انتخاب می کنیم.
- در فیلد تاریخ، تاریخ انجام رویداد را وارد می کنیم.
- در قسمت وسط صفحه وارد تب دارایی شده و به کمک علامت + زرد رنگ، سطر جدید ایجاد می کنیم.
- در این سطر، ابتدا در فیلد شماره پلاک، شماره پلاک دارایی ثابتی که برای آن مخارج پس از تحصیل ثبت شده است را انتخاب می کنیم.
- در فیلد نوع مخارج، باید مشخص کنیم که از نوع تعمیرات اساسی است یا گسترش و الحاق.
- در فیلد بهای تمام شده، باید بهای تمام شده تعمیرات انجام شده را وارد کنیم.
- از قسمت پایین صفحه می توانیم فاکتور های مربوط به خرید، خدمات و مخارج پس از تحصیل این دارایی را با هم مرتبط کنیم.
- زیرا برای گزارشات فایل خرید و فروش فصلی به این فاکتور ها نیاز است.
- در نهایت از قسمت بالای صفحه روی آیکون ذخیره کلیک می کنیم.
- برای ثبت، حذف و مشاهده سند حسابداری، از آیکون های بالای فرم مخارج پس از تحصیل استفاده می کنیم.
امید واریم مطالب این مقاله که در مورد عملیات دارایی در سیستم دارایی ثابت نرم افزار سپیدار بود، مورد استفاده شما قرارگرفته باشد.