صدور رسید انبار در سیستم تامین کنندگان و انبار سپیدار همکاران سیستم
در نرم افزار حسابداری سپیدار ، صدور رسید انبار با مبنا و بدون مبنا انجام می شود.
در این مقاله سه روش اصلی صدور رسید انبار با مبنا و روش صدور رسید بدون مبنا را توضیح می دهیم.
این روش ها عبارتند از: رسید انبار بر مبنای فاکتور خرید، توزین و یا سفارش کار.
همچنین شما جهت دریافت دموی رایگان نرم افزار سپیدار به اینجا مراجعه بفرمایید.
1- رسید انبار بر مبنای فاکتور خرید
- در ابتدای مقاله ی صدور رسید انبار در سیستم انبار سپیدار ، به توضیحاتی در مورد رسید انبار بر مبنای فاکتور خرید می پردازیم.
- برای ثبت رسید انبار از منوی عمودی سمت راست، سیستم تامین کنندگان و انبار را انتخاب می کنیم.
- سپس از قسمت عملیات، رسید انبار جدید را انتخاب می کنیم.
- صفحه مربوط به رسید انبار باز می شد.
- در صورتی که قبل از ورود کالا به انبار، فاکتور خرید صادر کرده باشیم، می توانیم بر مبنای آن رسید انبار را صادر کنیم.
- در این قسمت از مقاله با ثبت رسید انبار از نوع خرید داخلی بر مبنای فاکتور خرید آشنا می شویم.
الف- اطلاعات کلی
- در فیلد انبار، انباری که کالا قرار است وارد آن شود را وارد می کنیم.
- در فیلد تامین کننده، می توانیم از فهرست مربوطه تامین کننده کالا را انتخاب کنیم.
- با این کار در قسمت فاکتور خرید، فقط فاکتور خرید های این تامین کننده نمایش داده می شود.
- در فیلد فاکتور خرید، از فهرست مربوطه یکی از فاکتور های خرید باز رسید نشده را انتخاب و تایید می کنیم.
- با انتخاب فاکتور خرید، سایر اطلاعات توسط سیستم فراخوانی و وارد سیستم می شود.
- در فیلد تاریخ، تاریخ رسید انبار را وارد می کنیم.
- تمامی اقلام موجود در فاکتور خرید توسط سیستم فراخوانی شده و در قسمت اقلام قابل مشاهده است.

ب- اطلاعات حمل
- در صورتی که نیاز باشد برای کالا ها اطلاعات حمل ثبت کنیم، روی گزینه اطلاعات حمل کلیک می کنیم.
- در صفحه باز شده، مبلغ حمل، مالیات و عوارض، حمل کننده را وارد می کنیم.
- مبنای تسهیم را نیز یکی از حالات مقداری و مبلغی و یا به نسبت مساوی انتخاب می کنیم.
- در نهایت فرم را تایید می کنیم.
- این اطلاعات حمل برای همه کالا ها با توجه به مبنای تسهیم در نظر گرفته می شود.
ج- تب اقلام
- در تب اقلام وسط صفحه، می توانیم اطلاعات مربوط به هر قلم کالا را در رسید انبار تغییر دهیم.
- مثلا اگر کالایی در دو مرحله وارد انبار شود، در این قسمت می توانیم در ستون واحد اصلی، مقدار آن را تغییر دهیم.
- در این قسمت همچنین می توانیم با کلیک بر روی آیکون سریال کالا، که در سمت چپ و پایین فرم قرار دارد، برای کالا ی مورد نظر خود سریال ثبت کنیم.
- همچنین با راست کلیک کردن بر روی عنوان کالا می توانیم مشخصات ثبت شده هر کالا را مشاهده کنیم.
د- سایر اطلاعات فرم
- از قسمت پایین فرم، می توانیم موجودی کالا در انبار و همچنین آخرین قیمت خرید را مشاهده کنیم.
- همچنین از سمت چپ صفحه، می توانیم مبالغ کل، حمل، مالیات و عوارض را نیز مشاهده کنیم.
- از بالای فرم با کلیک روی آیکون ذخیره، فرم را ذخیره می کنیم.
- به محض ذخیره فرم، سیستم به صورت خودکار برای رسید انبار سند حسابداری صادر می کند.
- همچنین می توانیم از بالای فرم، سند حسابداری را مشاهده، ویرایش و حذف کنیم.
- با کلیک بر روی آیکون پرینتر از بالای صفحه می توانیم از فرم رسید انبار پرینت تهیه کنیم.
نکته: در صورتی که کاربر دسترسی ریالی انبار را نداشته باشد، هیچکدام از اطلاعات مربوط به مبالغ برای او نمایش داده نمی شود!
2- رسید انبار با مبنای توزین
- در این قسمت از مقاله ی صدور رسید انبار در سیستم انبار سپیدار ، به توضیحاتی در مورد رسید انبار با مبنا توزین می پردازیم.
- برای ثبت رسید انبار از منوی عمودی سمت راست، سیستم تامین کنندگان و انبار را انتخاب می کنیم.
- سپس از قسمت عملیات، رسید انبار جدید را انتخاب می کنیم.
- صفحه مربوط به رسید انبار باز می شد.
- در این قسمت از مقاله با ثبت رسید انبار بر مبنای توزین آشنا می شویم.
- در صورتی که سیستم توزین را خریداری کرده باشیم و پس از ثبت توزین می توانیم به عنوان مبنای رسید انبار آن را انتخاب کنیم.
- رسید انبار بر مبنای توزین محدودیت نوع ندارد؛ یعنی می تواند خرید، تولید و موجودی اول دوره باشد.
- برای مثال در این قسمت تولید را انتخاب می کنیم.
الف- اطلاعات کلی
- در فیلد انبار، انباری که کالا در آن قرار گرفته را وارد می کنیم.
- در فیلد تحویل دهنده، می توانیم از فهرست مربوطه تحویل دهنده کالا را انتخاب کنیم.
- چون نوع تولید را انتخاب کرده ایم، فیلد های فاکتور خرید و اطلاعات حمل غیر فعال شده است.
- در فیلد تاریخ، تاریخ ورود کالا به انبار را مشخص می کنیم.
- حساب معین توسط سیستم و با توجه به انتخاب نوع کالا تکمیل شده است.
ب- تب اقلام
- در تب اقلام، از پایین صفحه علامت + زرد رنگ را کلیک می کنیم تا سطر جدید باز شود.
- در ستون شماره توزین، لیست توزین هایی که در وضعیت اتمام توزین قرار دارند، قابل مشاهده است.
- از این لیست توزین مورد نظر خود را انتخاب می کنیم و اطلاعات توزین از مبنا فراخوانی می شود.
- در ستون فی، فی کالا را وارد می کنیم و سایر ستون های مربوطه را سیستم محاسبه می کند.
توجه: چون نوع تولید را انتخاب کرده ایم، مبالغ مالیات و عوارض و حمل غیر فعال شده است.
- در نهایت از بالای صفحه می توانیم رسید انبار را ذخیره کنیم.
3- رسید انبار با مبنای سفارش کار
- در این قسمت از مقاله ی صدور رسید انبار در سیستم انبار سپیدار ، به توضیحاتی در مورد رسید انبار با مبنای سفارش کار می پردازیم.
- برای ثبت رسید انبار از منوی عمودی سمت راست، سیستم تامین کنندگان و انبار را انتخاب می کنیم.
- سپس از قسمت عملیات، رسید انبار جدید را انتخاب می کنیم.
- صفحه مربوط به رسید انبار باز می شد.
- رسید انبار بر مبنای سفارش کار حتما از نوع تولید است.
الف- اطلاعات کلی
- در فیلد انبار، انباری که کالا در آن قرار گرفته را وارد می کنیم.
- در فیلد تحویل دهنده، می توانیم از فهرست مربوطه تحویل دهنده کالا را انتخاب کنیم.
- چون نوع تولید را انتخاب کرده ایم، فیلد های فاکتور خرید و اطلاعات حمل غیر فعال شده است.
- در فیلد تاریخ، تاریخ ورود کالا به انبار را مشخص می کنیم.
- حساب معین توسط سیستم و با توجه به انتخاب نوع کالا تکمیل شده است.
- در فیلد سفارش محصول، روی فهرست این فیلد کلیک می کنیم.
- در صفحه مربوطه، لیست سفارش محصولاتی که در سیستم ثبت شده است و هنوز اتمام تولید نشده است را مشاهده می کنیم.
- کالای تولیدی خود را انتخاب و تایید می کنیم.
ب- تب اقلام
- پس از انتخاب کالای مورد نظر، اطلاعات آن به تب اقلام در وسط صفحه در سطر جدیدی منتقل می شود.
- در تب اقلام، می توانیم اطلاعات مربوط به هر قلم کالا را در رسید انبار تغییر دهیم.
- مثلا اگر کالایی در دو مرحله تولید شود، در این قسمت می توانیم در ستون واحد اصلی، مقدار آن را تغییر دهیم.
- در ستون فی، می توانیم بهای تمام شده کالای تولید را نیز وارد کنیم.
- در این قسمت همچنین می توانیم با کلیک بر روی آیکون سریال کالا، که رد سمت چپ و پایین فرم قرار دارد، برای کالا ی مورد نظر خود سریال ثبت کنیم.
- همچنین با راست کلیک کردن بر روی عنوان کالا می توانیم مشخصات ثبت شده هر کالا را مشاهده کنیم.
- در نهایت از بالای صفحه رسید انبار را ذخیره می کنیم.
ج- سایر نکات فرم
- از قسمت پایین فرم، می توانیم موجودی کالا در انبار و همچنین آخرین قیمت خرید را مشاهده کنیم.
- همچنین از سمت چپ صفحه، می توانیم مبالغ کل، حمل، مالیات و عوارض را نیز مشاهده کنیم.
- بعلاوه می توانیم از آیکون های بالای صفحه، سند حسابداری مشاهده و صادر کنیم.
- با کلیک بر روی آیکون پرینتر از بالای صفحه می توانیم از فرم رسید انبار پرینت تهیه کنیم.
- توجه: در این حالت امکان صدور اعلامیه پرداخت و تقسیط وجود ندارد، چون کالا را خودمان تولید کرده ایم.
4- رسید انبار بدون مبنا
- در این قسمت از مقاله ی صدور رسید انبار به توضیحاتی در مورد رسید انبار بدون مبنا می پردازیم.
- برای ثبت رسید انبار از منوی عمودی سمت راست، سیستم تامین کنندگان و انبار را انتخاب می کنیم.
- سپس از قسمت عملیات، رسید انبار جدید را انتخاب می کنیم.
- صفحه مربوط به رسید انبار باز می شد.
- نوع مورد نظر خود را را انتخاب می کنیم.

الف- اطلاعات کلی
- در فیلد انبار، انباری که کالا قرار است وارد آن شود را وارد می کنیم.
- در فیلد تحویل دهنده، می توانیم از فهرست مربوطه تحویل دهنده کالا را انتخاب کنیم.
- با انتخاب تحویل دهنده، سایر اطلاعات توسط سیستم فراخوانی و وارد سیستم می شود.
- در صورت نیاز می توانیم فیلد های حمل کننده یا واسط حمل را تغییر بدهیم.
- فیلد شماره به صورت اتوماتیک توسط سیستم تکمیل می شود.
- همچنین می توانیم این شماره را به صورت دستی نیز وارد کنیم.
- در فیلد تاریخ، تاریخ رسید انبار را وارد می کنیم.
- در فیلد حساب معین، حساب معین مربوط به خرید کالا ها را انتخاب می کنیم.
- چون این رسید انبار بدون مبنا است، ابتدا باید کالا های خریداری شده را در تب اقلام وارد کنیم.
ب- تب اقلام
- برای اضافه کردن سطر جدید از علامت + زرد رنگ استفاده می کنیم.
- از ستون کد، در بین کالا های موجود کالای مورد نظر خود را انتخاب و تایید می کنیم.
- در ستون واحد اصلی و فی، تعداد و مبلغ هر یک از کالا ها را وارد می کنیم.
- مالیات و عوارض کالای خریداری شده را سیستم محاسبه و وارد می کند.
- در این قسمت همچنین می توانیم با کلیک بر روی آیکون سریال کالا، که در سمت چپ و پایین فرم قرار دارد، برای کالا ی مورد نظر خود سریال ثبت کنیم.
ج- اطلاعات حمل
- در صورتی که نیاز باشد برای کالا ها اطلاعات حمل ثبت کنیم، روی گزینه اطلاعات حمل کلیک می کنیم.
- در صفحه باز شده، مبلغ حمل، مالیات و عوارض، حمل کننده را وارد می کنیم.
- مبنای تسهیم را نیز یکی از حالات مقداری و مبلغی و یا به نسبت مساوی انتخاب می کنیم.
- در نهایت فرم را تایید می کنیم.
- این اطلاعات حمل برای همه کالا ها با توجه به مبنای تسهیم در نظر گرفته می شود.
د- سایر اطلاعات فرم
- از قسمت پایین فرم، می توانیم موجودی کالا در انبار و همچنین آخرین قیمت خرید را مشاهده کنیم.
- همچنین از سمت چپ صفحه، می توانیم مبالغ کل، حمل، مالیات و عوارض را نیز مشاهده کنیم.
- از بالای فرم با کلیک روی آیکون ذخیره، فرم را ذخیره می کنیم.
- به محض ذخیره فرم، سیستم به صورت خودکار برای رسید انبار سند حسابداری صادر می کند.
- همچنین می توانیم از بالای فرم، سند حسابداری را مشاهده، ویرایش و حذف کنیم.
- تقسیط رسید انبار، ثبت و حذف اعلامیه پرداخت را نیز می توان به کمک آیکون های بالای صفحه انجام داد.
- با کلیک بر روی آیکون پرینتر از بالای صفحه می توانیم از فرم رسید انبار پرینت تهیه کنیم.
نکته: در صورتی که کاربر دسترسی ریالی انبار را نداشته باشد، هیچکدام از اطلاعات مربوط به مبالغ برای او نمایش داده نمی شود!
5- مشاهده لیست رسید انبار
- در این قسمت از مقاله ی صدور رسید انبار در سیستم انبار سپیدار ، به توضیحاتی در مورد مشاهده لیست رسیدهای انبار می پردازیم.
- برای مشاهده لیست رسید انبار، ابتدا از منوی عمودی سمت راست وارد تامین کنندگان و انبار می شویم.
- سپس از قسمت فهرست، وارد رسید انبار می شویم.
- تمامی رسید های انبار در این قسمت قابل مشاهده است.
- با دو کلیک بر روی هر رسید می توانیم آن را ویرایش کنیم.
- از پایین صفحه می توانیم روی آیکون ارسال و دریافت اطلاعات کلیک کنیم و رسید های انبار را از اکسل وارد سیستم کنیم و یا از سیستم وارد اکسل کنیم.
- برای دریافت فایل اکسل، باید فایل اکسل را مطابق سیستم تهیه کنیم.
- با کلیک راست بر روی دریافت و ارسال رسید انبار، الگوی دریافت رسید انبار را انتخاب می کنیم.
- فرم مربوطه باز می شود.
- از بالای صفحه، راهنمای الگوی خالی اکسل را انتخاب می کنیم و نحوه پر کردن ستون ها و سطر ها را مشاهده می کنیم.

روش های صدور رسید انبار بدون مبنا را در مقاله ی بعدی از مجموعه مقالات آموزشی سیستم سپیدار همکاران سیستم بخوانید.