سیستم سفارش کار(تولید) در نرم افزار سپیدار همکاران سیستم(بخش1)
سیستم سفارش کار(تولید) شامل مراحل متفاوتی است که در این مقاله به چند مورد آن اشاره می شود.
مواردی همچون تنظیمات سفارش کار، فرمول ساخت جدید و پیش بینی تولید در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.
همچنین ادامه مباحث در بخش دوم همین مقاله قابل مطالعه هست.
همچنین شما جهت دریافت دموی رایگان نرم افزار سپیدار به اینجا مراجعه بفرمایید.

- فرآیند سفارش تولید طبق روال زیر است:
- ابتدا فرمول ساخت را برای هر کالا تعریف می کنیم، که در ادامه به توضیح این مرحله از فرایند می پردازیم.
- سپس در قسمت پیش بینی تولید، اطلاعات و موارد مربوط به پیش بینی تولید را وارد می کنیم، توضیحات این مرحله از فرایند نیز در همین مقاله آورده شده است.
- سپس در قسمت سفارش تولید محصول، اطلاعات مربوط به سفارش تولید محصول را وارد می کنیم.
- پس از این مرحله می توان سه کار را انجام داد:
- پس از انجام این مراحل می توانیم صدور خروج انبار، صدور رسید انبار و قیمت گذاری اسناد انبار را صادر کنیم.
- این دو قسمت آخر را در بخش دوم این مقاله توضیح خواهیم داد.
1- تنظیمات سیستم سفارش کار(تولید)
- در این قسمت از مقاله سیستم سفارش کار(تولید) با نحوه ی تنظیمات سیستم سفارش کار در نرم افزار سپیدار آشنا می شویم.
- برای این کار از منوی عمودی سمت راست وارد قسمت تنظیمات می شویم.
- سپس از بخش عملیات، تنظیمات را انتخاب می کنیم.
- صفحه ی مربوط به تنظیمات کلی نرم افزار باز می شود.
- در تب سفارش تولید محصول که در بالای صفحه قرار دارد، می توانیم تنظیمات مربوط به سیستم سفارش کار را انجام دهیم.
- برای سفارش تولید محصول باید عملیات هایی را انجام دهیم.
- یکی از این عملیات ها این است که برای سفارش خود خروج انبار از نوع مصرف را ثبت کنیم.
- با این کار، مواد اولیه یا همان مواد مصرفی به خط تولید منتقل می شوند.
- ممکن است بخواهیم کنترلی انجام دهیم تا مواد مصرفی از مقدار مواد اولیه ای که در فرمول تعیین شده، بیشتر نباشد.
- اگربخواهیم مصرف مواد ما کنترل شود و سیستم اجازه ندهد بیشتر از مقداری که برای آن مشخص شده، خروج انبار ثبت کنیم.
- در این صورت میتوانیم از گزینه ی” کنترل مصرف مواد براساس سفارش” استفاده کنیم.
- با فعال کردن این گزینه، مقدار واحد اصلی در فرم خروج انبار کنترل می شود.
- مقدار آن نمی تواند بیشتراز مقدار تعیین شده در فرمول باشد ولی می تواند کمتر باشد.
- علت آن این است که ممکن است بخواهیم بابت سفارش یک محصول، چندین مرحله خروج مواد اولیه داشته باشیم.
- پس نمی توانیم محدودیتی بگذاریم تا مقدار خروج انبار کمتر نباشد اما می توانیم این مورد را کنترل کنیم که بیشتر نباشد.
- در نهایت پس از ذخیره ی فرم، سیستم کنترل آن را انجام می دهد.
2- فرمول ساخت جدید در سیستم سفارش کار(تولید)
- در این بخش از مقاله آموزش سیستم سفارش کار(تولید) با نحوه ی ثبت فرمول ساخت در نرم افزار سپیدار آشنا می شویم.
- برای این کار از منوی عمودی سمت راست، وارد سیستم سفارش کار می شویم.
- از بخش عملیات، فرمول ساخت جدید را انتخاب می کنیم.
- صفحه مربوطه به ما نمایش داده می شود.

الف- اطلاعات کلی
- در فیلد کد فرمول، کد مورد نظر برای فرمول را وارد می کنیم.
- در فیلد عنوان فرمول، عنوانی که برای فرمول در نظر گرفته ایم را ثبت می کنیم.
- در فیلد محصول، محصولی که می خواهیم برای آن فرمول تعریف کنیم را انتخاب می کنیم.
- روی فهرست این فیلد کلیک می کنیم.
- با کلیک بر روی آن، تمام مواردی که قبلا به عنوان کالا در سیستم تعریف شده نمایش داده می شود.
- محصول مورد نظر را انتخاب می کنیم و روی “تایید” کلیک می کنیم.
- در فیلد واحد، می توانیم واحد سنجش موردنظر برای محصول را انتخاب کنیم.
- هر واحد سنجشی که برای محصول در تعریف کالا وارد کرده باشیم، در این قسمت به ما نشان داده می شود.
- اگر هم واحد اصلی و هم واحد فرعی داشته باشیم، هر دوی این واحدها به ما نمایش داده می شود.
- واحد اصلی را انتخاب می کنیم و روی “تایید” کلیک می کنیم.
- در فیلد مقدار، مقداری که میخواهیم برای آن فرمول تعریف کنیم را وارد می کنیم.
- با توجه به مقداری که در این قسمت وارد می شود، در قسمت مواد اولیه نیز همین مقدار وارد می شود.
- برای مثال، اگر بخواهیم برای 5 مورد از محصولات فرمول تعریف کنیم، مقدار5 را وارد می کنیم.
- مابقی اطلاعات را بر اساس 5 واحد در نظر می گیریم.
- در فیلد سربار و دستمزد برآوردی، سربار و دستمزدی که پیش بینی می کنیم ممکن است در طی فرآیند ساخت داشته باشیم را وارد می کنیم.
- این مقدار ممکن است تغییر کند که در ادامه ی کار می توانیم مقدار واقعی و صحیح آن را وارد کنیم.
- همچنین می توانیم این فیلد ها را خالی بگذاریم زیرا جزء آیتم های اجباری نیستند.
ب- تب مواد اولیه
- در تب مواد اولیه، می توانیم تمام مواد اولیه ای که باعث تشکیل آن محصول می شوند را اضافه کنیم.
- برای این کار با استفاده از علامت + زرد رنگ سطر جدید ایجاد می کنیم.
- در سطر ایجاد شده، در ستون کد کالا، مواد اولیه ی مورد نظر را انتخاب می کنیم.
- در ستون مقدار واحد اصلی، مشخص می کنیم که به ازاء 5 واحد محصولی که می خواهیم تولید کنیم، به چه مقدار از این مواد اولیه نیاز داریم.
ج- مواد جایگزین
- در قسمت پایین فرم، آیتمی به نام ” مواد جایگزین” وجود دارد.
- ممکن است بتوانیم مواد اولیه دیگری را جایگزین مواد اولیه استفاده شده در فرآیند تولید کنیم.
- همچنین ممکن است یکی از این مواد اولیه موجود نباشد، و بخواهیم از ماده ی جایگزین آن استفاده کنیم.
- برای این کار می توانیم در فرمول ساخت، ماده ی جایگزین را مشخص کنیم.
- روی هر سطر که کلیک کنیم، در پایین فرم ماده ی جایگزین مربوط به آن سطر را می توانیم وارد کنیم.
- برای این منظور روی سطر مورد نظر کلیک می کنیم.
- سپس با کلیک بر روی علامت + زرد رنگ پایین صفحه، سطری در قسمت مربوط به مواد جایگزین ایجاد می شود.
- در ستون کد کالا، ماده ی مورد نظر را ثبت می کنیم.
- در ستون نسبت جایگزینی، باید نسبتی از آن ماده ی جایگزین که به ازاء هر واحد ماده ی اولیه نیاز داریم را وارد کنیم.
مثلا ممکن است به 10 واحد ماده ی اولیه نیاز داشته باشیم.
به ازای این 10 واحد، به 5 واحد از ماده ی جایگزین نیاز داشته باشیم.
پس لازم است نسبت جایگزینی این ماده ی جایگزین را مشخص کنیم.
مثلا اگر نسبت ½ باشد، نسبت 5/0 را وارد می کنیم.
- این نسبت کمک می کند، هنگام خروج ماده ی اولیه بتوانیم مقدار واحد اصلی آن ماده ی جایگزین را مشخص کنیم.
- اگر هر یک از مواد اولیه، مواد جایگزین داشته باشند، می توانیم ماده جایگزین را برای آنها مشخص کنیم.
- در نهایت فرم را ذخیره می کنیم.
د- سایر نکات
- برای تهیه ی پرینت از فرمول تعریف شده، روی آیکون پرینتر بالای صفحه کلیک می کنیم.
- با کلیک بر روی گزینه ی” گزارش فرمول ساخت”، پیش نمایشی از فرمول ساخت به ما نمایش داده می شود.
- در این گزارش، تمام اطلاعات اولیه مربوط به فرمول و تمام سطر های مواد اولیه مورد استفاده مشخص شده است.
- همچنین مواد جایگزین مواد اولیه نیز در همین قسمت نمایش داده شده است.
توجه : امکان ویرایش فرمولی را که تعریف کردیم و در فرآیند تولید از آن استفاده کردیم، وجود ندارد.
در نتیجه ویرایش فرمول را باید قبل از فرآیند تولید و استفاده از فرمول ساخت ثبت کنیم.
3- پیش بینی تولید در سیستم سفارش کار(تولید)
- در این بخش از مقاله ی سیستم سفارش کار(تولید) با نحوه ی گزارش گیری از فرم پیش بینی تولید در نرم افزار سپیدار آشنا می شویم.
- برای این کار، از منوی سمت راست وارد سیستم سفارش کار می شویم.
- از بخش عملیات، گزینه ی پیش بینی تولید را انتخاب می کنیم.
- فرم پیش بینی تولید برای ما باز می شود.
- این فرم کمک می کند تا قبل از فرآیند تولید، بتوانیم مقدار مواد اولیه ی مورد نیاز برای محصول را چک کنیم.
- بعلاوه می توانیم مقدار موجودی کالا و مواد اولیه را مشاهده کنیم.
- همچنین اگر نیاز باشد ماده ی اولیه ای را سفارش دهیم، سفارش خود را ثبت کنیم.
- بعلاوه می توانیم تصمیم بگیریم که چه مقدار کالا را می توانیم تولید کنیم.

الف- تب محصولات
- در این فرم، در تب محصولات، محصول مورد نظر را با استفاده از علامت + زرد رنگ پایین صفحه انتخاب می کنیم.
- در ستون کد فرمول، می توانیم یکی از فرمول های موجود برای تولید محصول را انتخاب کنیم.
- در ستون مقدار، مقداری که به صورت پیش فرض برای فرمول تعریف شده باشد به ما نمایش داده می شود.
- اگر بخواهیم مقدار بیشتری تولید کنیم، می توانیم آن را تغییر دهیم.
- عددی که در ستون واحد فرمول قرار دارد، با استفاده از فرمول تعریف شده به ما نمایش داده می شود.
- واحدی که در تعریف فرمول از آن استفاده کرده باشیم، در این قسمت به ما نمایش داده می شود.
- ما می توانیم مشاهده کنیم که چه مواد اولیه ای و به چه مقدار برای تولید این محصول نیاز داریم.
- برای این کار، از تیک سبز رنگ بالای فرم استفاده می کنیم.
- پس از انتخاب این گزینه، تمام مواد اولیه ای که در تعریف فرمول بوده به ما نمایش داده می شود.
ب- تب مواد اولیه
- مقادیر موجود در ستون مقدار اصلی مورد نیاز، به ازای هر کدام از مواد اولیه نمایش داده می شود.
- عدد نوشته شده در این ستون، با توجه به مقداری است که در فیلد مقدار در تب محصولات تعریف کردیم.
- در ستون مقدار موجودی انبار نیز می توانیم موجودی مواد اولیه را مشاهده کنیم.
- اگر مقدار مورد نیاز از مقدار موجودی انبار بیشتر باشد، مقدار نیازمند سفارش برای ما مشخص می شود.
- یعنی می توانیم مشخص کنیم چه تعداد نیاز است تا سفارش دهیم.
- اگر مقدار مورد نیاز از مقدار موجودی انبار کمتر باشد، یعنی موجودی داریم و نیازی به سفارش محصول نیست.
- آیتم بعد که در تب مواد اولیه وجود دارد، ستونی به نام “فرمول دارد” است.
- ممکن است ما از مواد اولیه ای استفاده کنیم که خود، در یک فرآیند تولیدی تولید شده باشد.
- یعنی خودش فرمولی خاص داشته و از یک سری مواد اولیه ای تشکیل شده است.
- در نتیجه هم اکنون تبدیل به ماده ای شده که قرار است از آن برای تولید محصول دیگری استفاده شود.
- در این صورت ستون “فرمول دارد” در تب مواد اولیه تیک خورده و فعال است.
- این کمک می کند که بدانیم این ماده ی اولیه، خود نیاز به تولید شدن دارد.
- در غیر این صورت می دانیم که این ماده ی اولیه نیاز به خرید دارد.
ج- سایر اطلاعات
- اگر نیاز داشته باشیم از فرم پیش بینی تولید پرینت تهیه کنیم، روی آیکون پرینتر بالای صفحه کلیک می کنیم.
- فرم پرینت باز می شود.
- در این فرم، تمام اطلاعات مربوط به محصول و ماده های اولیه ای که نیاز داریم نمایش داده می شود.
- نکته ای که درمورد فرم پیش بینی تولید وجود دارد این است که فرم پیش بینی تولید قابل ذخیره کردن نیست.
- این فرم به ما گزارشی می دهد که می توان از آن پرینت گرفت اما امکان ذخیره ندارد.
- زیرا این فرم نیازی به ذخیره کردن ندارد.
نکته: ممکن است با تغییر دادن تعداد کالا در ستون مقدار، مواد اولیه ی مورد نیاز هم تغییر کند.
به همین دلیل پس از تغییر مقدار، روی آیکون “محاسبه ی پیش بینی” (تیک سبز رنگ بالای صفحه) کلیک می کنیم تا اطلاعات به روز شود.
در این مقاله تنظیمات سفارش کار، فرمول ساخت جدید و پیش بینی تولید به طور کامل توضیح و شرح داده شده است.
قسمت مربوط به سفارش تولید محصول و صدور خروج انبار، صدور رسید انبار و قیمت گذاری اسناد انبار در بخش دوم این مقاله توضیح داده شده است.