آموزش حسابداریسپیدار همکاران سیستمنرم افزار حسابداری

خرید و قیمت گذاری کالا و خدمات در سیستم انبار سپیدار

در مقاله ی خرید و قیمت گذاری کالا و خدمات از مجموعه مقالات سیستم تامین کنندگان و انبار به توضیحاتی در مورد فاکتور خرید کالا و خدمات، توزین و قیمت گذاری محصول و انبار پرداخته ایم.

همچنین شما جهت دریافت دموی رایگان نرم افزار سپیدار به اینجا مراجعه بفرمایید.

1- فاکتور خرید کالا

  • در این بخش از مقاله ی خرید و قیمت گذاری کالا و خدمات با نحوه ثبت فاکتور خرید کالا در نرم افزار حسابداری سپیدار آشنا می شویم.
  • برای ثبت فاکتور ابتدا از منوی عمودی سمت راست، وارد سیستم تامین کنندگان و انبار می شویم.
  • سپس از قسمت عملیات، فاکتور خرید جدید را باز می کنیم.
  • صفحه مربوط به فاکتور خرید باز می شود.
  • فاکتور خرید های داخلی و ارزی قبل از ورود کالا به انبار ثبت می شود.
  • رسید های انبار در تاریخ های مختلف بر مبنای فاکتور خرید در سیستم ثبت می شود.
فاکتور خرید در خرید و قیمت گذاری کالا و خدمات در سیستم انبار سپیدار
شکل1- فاکتور خرید

الف- اطلاعات کلی

  • برای ثبت فاکتور خرید جدید باید فیلد های فرم را پر کنیم:
  • در فیلد تامین کننده، از فهرست مربوطه تامین کننده مورد نظر را انتخاب و تایید می کنیم.
  • در فیلد شماره و تاریخ، نیازی به وارد کرده اطلاعات نداریم و خود سیستم به طور خودکار شماره را وارد می کند.
  • در فیلد شماره فاکتور، در صورت تمایل می توانیم شماره فاکتور تامین کننده را وارد کنیم.(غیر اجباری)
  • در فیلد ارز، ارز و در مرحله بعدی، نرخ آن را مشخص می کنیم.

ب- ورود کالا

  • در تب اقلام که در وسط صفحه وجود دارد، باید اقلام را وارد نرم افزار کنیم.
  • به کمک علامت + زرد رنگ، سطر جدید ایجاد می کنیم.
  • از ستون کد یا عنوان با باز کردن فهرست، کالای مورد نظر خود را انتخاب و تایید می کنیم.
  • در ستون واحد اصلی، مقدار کالا را وارد می کنیم.
  • در ستون فی، فی کالا را وارد می کنیم.
  • اگر کالا مشمول مالیات و عوارض باشد، خود سیستم آن را محاسبه می کند.
  • روی هر کالایی که کلیک کنیم، می توانیم از گوشه پاین و سمت راست صفحه میزان موجودی آن را مشاهده کنیم.

ج- ثبت تخفیف و اضافات

  • از وسط صفحه می توانیم نرخ و یا مبلغ تخفیف را برای یک یا همه کالا ها وارد کنیم.
  • همچنین از همان قسمت با کلیک بر روی حذف همه تخفیف ها، می توانیم همه تخفیفات وارد شده را حذف کنیم.
  • همچنین از همین قسمت می توانیم نرخ و یا مقدار اضافات کلی را به سیستم وارد کنیم.
  • امکان حذف همه اضافات نیز در همین قسمت وجود دارد.
  • بعد از ورود اطلاعات، از سمت چپ فرم می توانیم اطلاعات مربوط به کالا را مشاهده کنیم.
  • آخرین قیمت خرید و آخرین قیمت خرید از یک تامین کننده خاص را می توانیم از قسمت پایی فرم مشاهده کنیم.
  • در نهایت از بالای صفحه، فرم را ذخیره می کنیم.

توجه:  از آنجا که فاکتور خرید به معنای ورود کالا به انبار نیست، هیچ سند حسابداری نیز برای آن صادر نمی شود.

  • از طرفی امکان سریال نیز برای کالا های موجود در فاکتور خرید وجود ندارد.
  • از آیکون های بالای صفحه، می توانیم برای فاکتور خرید، اعلامیه پرداخت صادر و یا تقسیط انجام دهیم.

2- فاکتور خرید خدمات

  • در این بخش از مقاله ی خرید و قیمت گذاری کالا و خدمات با نحوه ثبت فاکتور خرید خدمات در نرم افزار حسابداری سپیدار آشنا می شویم.
  • برای ثبت فاکتور ابتدا از منوی عمودی سمت راست، وارد سیستم تامین کنندگان و انبار می شویم.
  • سپس از قسمت عملیات، فاکتور خرید خدمات جدید را باز می کنیم.
  • صفحه مربوط به فاکتور خرید خدمات باز می شود.
فاکتور خرید خدمات در خرید و قیمت گذاری کالا و خدمات در سیستم انبار سپیدار
شکل2- فاکتور خرید خدمات

الف- اطلاعات کلی

  • برای ثبت فاکتور خرید جدید باید فیلد های فرم را پر کنیم:
  • در فیلد تامین کننده، از فهرست مربوطه تامین کننده مورد نظر را بر اساس کد یا عنوان انتخاب و تایید می کنیم.
  • در فیلد شماره فاکتور، در صورت تمایل می توانیم شماره فاکتور تامین کننده را وارد کنیم.(غیر اجباری)
  • در فیلد مرکز هزینه، از فهرست مربوطه مرکز هزینه دلخواه خود را وارد و تایید می کنیم.
  • در فیلد شماره و تاریخ، نیازی به وارد کرده اطلاعات نداریم و خود سیستم به طور خودکار شماره را وارد می کند.
  • در فیلد ارز، ارز و در مرحله بعدی، نرخ آن را مشخص می کنیم.
  • در فیلد حساب معین، در صورت استفاده از کدینگ پیش فرض، خود سیستم حساب معین را وارد می کنید.
  • همچنین می توانیم به صورت دستی نیز حساب معین را وارد کنیم.

ب- ورود خدمات

  • در تب اقلام که در وسط صفحه وجود دارد، باید اقلام را وارد نرم افزار کنیم.
  • به کمک علامت + زرد رنگ، سطر جدید ایجاد می کنیم.
  • از ستون کد یا عنوان با باز کردن فهرست، خدمت مورد نظر خود را انتخاب و تایید می کنیم.
  • در ستون واحد اصلی، میزان یا مدت زمان انجام خدمات را وارد می کنیم.
  • در ستون فی، فی خدمات را وارد می کنیم.
  • در ستون معین هزینه خرید خدمات، حساب معین مربوط به این هزینه را وارد و تایید می کنیم.
  • بیمه، مالیات، عوارض و مالیات تکلیفی توسط خود سیستم محاسبه و نمایش داده می شود.

ج- ثبت تخفیف و اضافات

  • از وسط صفحه می توانیم نرخ و یا مبلغ تخفیف را برای یک یا همه کالا ها وارد کنیم.
  • همچنین از همان قسمت با کلیک بر روی حذف همه تخفیف ها، می توانیم همه تخفیفات وارد شده را حذف کنیم.
  • همچنین از همین قسمت می توانیم نرخ و یا مقدار اضافات کلی را به سیستم وارد کنیم.
  • امکان حذف همه اضافات نیز در همین قسمت وجود دارد.
  • بعد از ورود اطلاعات، از سمت چپ فرم می توانیم اطلاعات مربوط به کالا را مشاهده کنیم.
  • آخرین قیمت خرید و آخرین قیمت خرید از یک تامین کننده خاص را می توانیم از قسمت پایی فرم مشاهده کنیم.
  • در نهایت از بالای صفحه، فرم را ذخیره می کنیم.
  • با استفاده از آیکون های بالای صفحه می توانیم سند حسابداری را ثبت و مشاهده کنیم.
  • بعلاوه با استفاده از آیکون های بالای صفحه می توانیم اعلامیه پرداخت را صادر و یا حذف کنیم.
  • همچنین به کمک آیکون های همین قسمت می توانیم برای خرید خدمات خود، تقسیط انجام دهیم.

3- توزین

در این بخش از مقاله ی خرید و قیمت گذاری کالا و خدمات با نحوه ثبت فاکتور خرید خدمات در نرم افزار حسابداری سپیدار آشنا می شویم.

اگر مقادیر ورود و خروج کالا در انبار بر اساس وزن باشد و مقدار آن با دستگاه باسکول وزن شود از این قسمت استفاده می کنیم.

الف- تنظیمات باسکول

  • برای این کار ابتدا از منوی عمودی سمت راست، وارد سیستم تامین کنندگان و انبار می شویم.
  • سپس از قسمت عملیات، وارد تنظیمات باسکول می شویم.
  • فرم تنظیمات باسکول باز می شود که اطلاعات مربوط به سخت افزار باسکول را وارد می کنیم.
  • اطلاعات سخت افزاری باسکول را در فیلد های مربوط به هر یک وارد می کنیم.
  • در صورت فعال بودن تیک انتقال خودکار وزن، وزن کالا پس از ثابت شدن روی باسکول، وارد نرم افزار می شود.
  • در غیر این صورت با تایید کاربر وزن کالا وارد سیستم می شود.
  • در نهایت فرم را از پایین صفحه ذخیره می کنیم.

ب- فرم توزین

  • برای این کار ابتدا از منوی عمودی سمت راست، وارد سیستم تامین کنندگان و انبار می شویم.
  • سپس از قسمت عملیات، فرم توزین جدید را باز می کنیم.
  • این فرم شامل سه بخش است:
  • در بخش بالایی فرم، فیلد شماره و تاریخ وجود دارد که به طور خودکار توسط سیستم فراخوانی می شود.
  • بخش دوم شامل اطلاعات بار نامه است.
  • نام راننده، شماره گواهینامه، نوع ماشین و… جز اطلاعاتی است که می توانیم به صورت اختیاری در این فیلد ها وارد کنیم.
  • بخش سوم اطلاعات توزین است.
  • در فیلد نوع توزین، مشخص می کنیم که توزین از نوع ورود است یا خروج.
  • اگر نوع توزین ورود باشید، می توانیم در فرم رسید انبار و برگشت رسید انبار از آن استفاده کنیم.
  • اگر نوع توزین خروج باشد، می توانیم در فرم خروج انبار و برگشت رسید انبار ار آن استفاده کنیم.
  • در فیلد کد کالا، از فهرست مربوطه کالاهایی را که واحد سنجش آن ها مطابق انتخاب ما است را انتخاب می کنیم.
  • فیلد عنوان کالا به طور خودکار توسط سیستم فرا خوانی می شود.
  • در ستون دوم اطلاعات این قسمت، می توانیم ورود وزن کالا را به صورت دستی انتخاب کنیم.
  • در صورت فعال کردن این گزینه، فیلد وزن پر فعال می شود و باید وزن کالا را در این قسمت وارد کنیم.
  • در صورت اتصال نرم افزار به باسکول نیازی به فعال کردن این قسمت نیست و نرم افزار وزن را از روی باسکول فراخوانی می کند.
  • بعد از این مراحل، از بالای صفحه فرم را ذخیره می کنیم.
  • حال فیلد های وزن خالی و درصد افت نیز فعال می شود که اطلاعات مربوطه را در هر یک وارد می کنیم.
  • مجددا از بالای صفحه فرم را ذخیره می کنیم.
  • وضعیت از تخلیه به اتمام توزین تغییر پیدا می کند و سیستم مقدار خالص را محاسبه می کند.
  • در صورت نیاز، از بالای صفحه می توانیم فرم توزین را پرینت کنیم.

4- قیمت گذاری محصولات تولیدی

  • در این قسمت از مقاله ی خرید و قیمت گذاری کالا و خدمات با قیمت گذاری محصولات تولیدی آشنا می شویم.
  • برای این کار از منوی عمودی سمت راست، وارد تامین کنندگان و انبار می شویم.
  • سپس از قسمت عملیات، قیمت گذاری محصولات تولیدی را انتخاب می کنیم.
  • در فرمی که باز می شود؛ ابتدا در فیلد انبار، انبار مورد نظر خود را انتخاب می کنیم.
  • در فیلد تاریخ، بازه تاریخی که می خواهیم برای آن ثبت کنیم را وارد می کنیم.
  • از پایین صفحه روی نمایش اقلام کلیک می کنیم.
  • در این قسمت برای هر کالا در ستون قیمت واحد، قیمت مورد نظر را وارد می کنیم.
  • از بالای صفحه روی آیکون به روز رسانی قیمت ها کلیک می کنیم تا قیمت ها در رسید های انبار برای همه ی کالا ها ثبت شود.

5- قیمت گذاری اسناد انبار

  • در این قسمت از مقاله ی خرید و قیمت گذاری کالا و خدمات با قیمت گذاری اسناد انبار آشنا می شویم.
  • برای این کار از منوی عمودی سمت راست، وارد تامین کنندگان و انبار می شویم.
  • سپس از قسمت عملیات، قیمت گذاری اسناد انبار را انتخاب می کنیم.
  • صفحه مربوط به قیمت گذاری اسناد انبار باز می شود.
  • با قیمت گذاری اسناد انبار بهای تمام شده به روش میانگین موزون توسط سیستم محاسبه می شود و در اسناد سیستم قرار می گیرد.
قیمت گذای اسناد انبار خرید و قیمت گذاری کالا و خدمات در سیستم انبار سپیدار
شکل3- قیمت گذاری اسناد انبار

نکته: برای قیمت گذاری نباید موجودی انبار منفی باشد، همچنین تمامی رسید های انبار باید در بازه مورد نظر قیمت داشته باشند.

  • بعلاوه باید برای تمامی فاکتور های فروش و برگشت از فروش، خروج انبار و برگشت از خروج انبار صادر شده باشد.
  • ابتدا در فیلد انبار، انبار مورد نظر خود را انتخاب می کنیم.
  • در فیلد تاریخ، بازه تاریخی که می خواهیم برای آن ثبت کنیم را وارد می کنیم.
  • تمام اسنادی که در این بازه تاریخی وجود دارد به ما نمایش داده می شود.
  • از پایین صفحه روی گزینه محاسبه کلیک می کنیم و قیمت گذاری انجام می شود.
  • اگر به هر دلیلی بخواهیم قیمت گذاری را پاک کنیم، از گزینه برگشت از محاسبه پایین فرم استفاده می کنیم.

نکته: در بازه زمانی که برای انبار قیمت گذاری انجام می دهیم نمی توانیم هیچ فعالیتی در انبار داشته باشیم.

  • با قیمت گذاری اسناد انبار، ارزش ریالی و واقعی انبار مشخص می شود و می توانیم گزارشات را از سیستم بگیریم.
  • برای مشاهده و بررسی سود ناخالص فروش نیز لازم است که حتما قیمت گذاری اسناد انبار را انجام دهیم.
  • برای برگشت از محاسبه و انجام ویرایش در انبار می توانیم مسیر زیر را طی کنیم:
  • ابتدا وارد سیستم تامین کنندگان و انبار شویم سپس از بخش فهرست، قیمت گذاری های انجام شده را انتخاب می کنیم.
  • در صفحه مربوطه قیمت گذاری مورد نظر خود را انتخاب می کنیم.
  • روی آن راست کلیک کرده و برگشت از محاسبه را انتخاب می کنیم.
  • با این کار محاسبات بر می گردد و می توانیم محاسبات مورد نیاز خود را در سیستم انجام دهیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا