خرید و قیمت گذاری کالا و خدمات در سیستم انبار سپیدار
در مقاله ی خرید و قیمت گذاری کالا و خدمات از مجموعه مقالات سیستم تامین کنندگان و انبار به توضیحاتی در مورد فاکتور خرید کالا و خدمات، توزین و قیمت گذاری محصول و انبار پرداخته ایم.
همچنین شما جهت دریافت دموی رایگان نرم افزار سپیدار به اینجا مراجعه بفرمایید.
1- فاکتور خرید کالا
- در این بخش از مقاله ی خرید و قیمت گذاری کالا و خدمات با نحوه ثبت فاکتور خرید کالا در نرم افزار حسابداری سپیدار آشنا می شویم.
- برای ثبت فاکتور ابتدا از منوی عمودی سمت راست، وارد سیستم تامین کنندگان و انبار می شویم.
- سپس از قسمت عملیات، فاکتور خرید جدید را باز می کنیم.
- صفحه مربوط به فاکتور خرید باز می شود.
- فاکتور خرید های داخلی و ارزی قبل از ورود کالا به انبار ثبت می شود.
- رسید های انبار در تاریخ های مختلف بر مبنای فاکتور خرید در سیستم ثبت می شود.

الف- اطلاعات کلی
- برای ثبت فاکتور خرید جدید باید فیلد های فرم را پر کنیم:
- در فیلد تامین کننده، از فهرست مربوطه تامین کننده مورد نظر را انتخاب و تایید می کنیم.
- در فیلد شماره و تاریخ، نیازی به وارد کرده اطلاعات نداریم و خود سیستم به طور خودکار شماره را وارد می کند.
- در فیلد شماره فاکتور، در صورت تمایل می توانیم شماره فاکتور تامین کننده را وارد کنیم.(غیر اجباری)
- در فیلد ارز، ارز و در مرحله بعدی، نرخ آن را مشخص می کنیم.
ب- ورود کالا
- در تب اقلام که در وسط صفحه وجود دارد، باید اقلام را وارد نرم افزار کنیم.
- به کمک علامت + زرد رنگ، سطر جدید ایجاد می کنیم.
- از ستون کد یا عنوان با باز کردن فهرست، کالای مورد نظر خود را انتخاب و تایید می کنیم.
- در ستون واحد اصلی، مقدار کالا را وارد می کنیم.
- در ستون فی، فی کالا را وارد می کنیم.
- اگر کالا مشمول مالیات و عوارض باشد، خود سیستم آن را محاسبه می کند.
- روی هر کالایی که کلیک کنیم، می توانیم از گوشه پاین و سمت راست صفحه میزان موجودی آن را مشاهده کنیم.
ج- ثبت تخفیف و اضافات
- از وسط صفحه می توانیم نرخ و یا مبلغ تخفیف را برای یک یا همه کالا ها وارد کنیم.
- همچنین از همان قسمت با کلیک بر روی حذف همه تخفیف ها، می توانیم همه تخفیفات وارد شده را حذف کنیم.
- همچنین از همین قسمت می توانیم نرخ و یا مقدار اضافات کلی را به سیستم وارد کنیم.
- امکان حذف همه اضافات نیز در همین قسمت وجود دارد.
- بعد از ورود اطلاعات، از سمت چپ فرم می توانیم اطلاعات مربوط به کالا را مشاهده کنیم.
- آخرین قیمت خرید و آخرین قیمت خرید از یک تامین کننده خاص را می توانیم از قسمت پایی فرم مشاهده کنیم.
- در نهایت از بالای صفحه، فرم را ذخیره می کنیم.
توجه: از آنجا که فاکتور خرید به معنای ورود کالا به انبار نیست، هیچ سند حسابداری نیز برای آن صادر نمی شود.
- از طرفی امکان سریال نیز برای کالا های موجود در فاکتور خرید وجود ندارد.
- از آیکون های بالای صفحه، می توانیم برای فاکتور خرید، اعلامیه پرداخت صادر و یا تقسیط انجام دهیم.
2- فاکتور خرید خدمات
- در این بخش از مقاله ی خرید و قیمت گذاری کالا و خدمات با نحوه ثبت فاکتور خرید خدمات در نرم افزار حسابداری سپیدار آشنا می شویم.
- برای ثبت فاکتور ابتدا از منوی عمودی سمت راست، وارد سیستم تامین کنندگان و انبار می شویم.
- سپس از قسمت عملیات، فاکتور خرید خدمات جدید را باز می کنیم.
- صفحه مربوط به فاکتور خرید خدمات باز می شود.

الف- اطلاعات کلی
- برای ثبت فاکتور خرید جدید باید فیلد های فرم را پر کنیم:
- در فیلد تامین کننده، از فهرست مربوطه تامین کننده مورد نظر را بر اساس کد یا عنوان انتخاب و تایید می کنیم.
- در فیلد شماره فاکتور، در صورت تمایل می توانیم شماره فاکتور تامین کننده را وارد کنیم.(غیر اجباری)
- در فیلد مرکز هزینه، از فهرست مربوطه مرکز هزینه دلخواه خود را وارد و تایید می کنیم.
- در فیلد شماره و تاریخ، نیازی به وارد کرده اطلاعات نداریم و خود سیستم به طور خودکار شماره را وارد می کند.
- در فیلد ارز، ارز و در مرحله بعدی، نرخ آن را مشخص می کنیم.
- در فیلد حساب معین، در صورت استفاده از کدینگ پیش فرض، خود سیستم حساب معین را وارد می کنید.
- همچنین می توانیم به صورت دستی نیز حساب معین را وارد کنیم.
ب- ورود خدمات
- در تب اقلام که در وسط صفحه وجود دارد، باید اقلام را وارد نرم افزار کنیم.
- به کمک علامت + زرد رنگ، سطر جدید ایجاد می کنیم.
- از ستون کد یا عنوان با باز کردن فهرست، خدمت مورد نظر خود را انتخاب و تایید می کنیم.
- در ستون واحد اصلی، میزان یا مدت زمان انجام خدمات را وارد می کنیم.
- در ستون فی، فی خدمات را وارد می کنیم.
- در ستون معین هزینه خرید خدمات، حساب معین مربوط به این هزینه را وارد و تایید می کنیم.
- بیمه، مالیات، عوارض و مالیات تکلیفی توسط خود سیستم محاسبه و نمایش داده می شود.
ج- ثبت تخفیف و اضافات
- از وسط صفحه می توانیم نرخ و یا مبلغ تخفیف را برای یک یا همه کالا ها وارد کنیم.
- همچنین از همان قسمت با کلیک بر روی حذف همه تخفیف ها، می توانیم همه تخفیفات وارد شده را حذف کنیم.
- همچنین از همین قسمت می توانیم نرخ و یا مقدار اضافات کلی را به سیستم وارد کنیم.
- امکان حذف همه اضافات نیز در همین قسمت وجود دارد.
- بعد از ورود اطلاعات، از سمت چپ فرم می توانیم اطلاعات مربوط به کالا را مشاهده کنیم.
- آخرین قیمت خرید و آخرین قیمت خرید از یک تامین کننده خاص را می توانیم از قسمت پایی فرم مشاهده کنیم.
- در نهایت از بالای صفحه، فرم را ذخیره می کنیم.
- با استفاده از آیکون های بالای صفحه می توانیم سند حسابداری را ثبت و مشاهده کنیم.
- بعلاوه با استفاده از آیکون های بالای صفحه می توانیم اعلامیه پرداخت را صادر و یا حذف کنیم.
- همچنین به کمک آیکون های همین قسمت می توانیم برای خرید خدمات خود، تقسیط انجام دهیم.
3- توزین
در این بخش از مقاله ی خرید و قیمت گذاری کالا و خدمات با نحوه ثبت فاکتور خرید خدمات در نرم افزار حسابداری سپیدار آشنا می شویم.
اگر مقادیر ورود و خروج کالا در انبار بر اساس وزن باشد و مقدار آن با دستگاه باسکول وزن شود از این قسمت استفاده می کنیم.
الف- تنظیمات باسکول
- برای این کار ابتدا از منوی عمودی سمت راست، وارد سیستم تامین کنندگان و انبار می شویم.
- سپس از قسمت عملیات، وارد تنظیمات باسکول می شویم.
- فرم تنظیمات باسکول باز می شود که اطلاعات مربوط به سخت افزار باسکول را وارد می کنیم.
- اطلاعات سخت افزاری باسکول را در فیلد های مربوط به هر یک وارد می کنیم.
- در صورت فعال بودن تیک انتقال خودکار وزن، وزن کالا پس از ثابت شدن روی باسکول، وارد نرم افزار می شود.
- در غیر این صورت با تایید کاربر وزن کالا وارد سیستم می شود.
- در نهایت فرم را از پایین صفحه ذخیره می کنیم.
ب- فرم توزین
- برای این کار ابتدا از منوی عمودی سمت راست، وارد سیستم تامین کنندگان و انبار می شویم.
- سپس از قسمت عملیات، فرم توزین جدید را باز می کنیم.
- این فرم شامل سه بخش است:
- در بخش بالایی فرم، فیلد شماره و تاریخ وجود دارد که به طور خودکار توسط سیستم فراخوانی می شود.
- بخش دوم شامل اطلاعات بار نامه است.
- نام راننده، شماره گواهینامه، نوع ماشین و… جز اطلاعاتی است که می توانیم به صورت اختیاری در این فیلد ها وارد کنیم.
- بخش سوم اطلاعات توزین است.
- در فیلد نوع توزین، مشخص می کنیم که توزین از نوع ورود است یا خروج.
- اگر نوع توزین ورود باشید، می توانیم در فرم رسید انبار و برگشت رسید انبار از آن استفاده کنیم.
- اگر نوع توزین خروج باشد، می توانیم در فرم خروج انبار و برگشت رسید انبار ار آن استفاده کنیم.
- در فیلد کد کالا، از فهرست مربوطه کالاهایی را که واحد سنجش آن ها مطابق انتخاب ما است را انتخاب می کنیم.
- فیلد عنوان کالا به طور خودکار توسط سیستم فرا خوانی می شود.
- در ستون دوم اطلاعات این قسمت، می توانیم ورود وزن کالا را به صورت دستی انتخاب کنیم.
- در صورت فعال کردن این گزینه، فیلد وزن پر فعال می شود و باید وزن کالا را در این قسمت وارد کنیم.
- در صورت اتصال نرم افزار به باسکول نیازی به فعال کردن این قسمت نیست و نرم افزار وزن را از روی باسکول فراخوانی می کند.
- بعد از این مراحل، از بالای صفحه فرم را ذخیره می کنیم.
- حال فیلد های وزن خالی و درصد افت نیز فعال می شود که اطلاعات مربوطه را در هر یک وارد می کنیم.
- مجددا از بالای صفحه فرم را ذخیره می کنیم.
- وضعیت از تخلیه به اتمام توزین تغییر پیدا می کند و سیستم مقدار خالص را محاسبه می کند.
- در صورت نیاز، از بالای صفحه می توانیم فرم توزین را پرینت کنیم.
4- قیمت گذاری محصولات تولیدی
- در این قسمت از مقاله ی خرید و قیمت گذاری کالا و خدمات با قیمت گذاری محصولات تولیدی آشنا می شویم.
- برای این کار از منوی عمودی سمت راست، وارد تامین کنندگان و انبار می شویم.
- سپس از قسمت عملیات، قیمت گذاری محصولات تولیدی را انتخاب می کنیم.
- در فرمی که باز می شود؛ ابتدا در فیلد انبار، انبار مورد نظر خود را انتخاب می کنیم.
- در فیلد تاریخ، بازه تاریخی که می خواهیم برای آن ثبت کنیم را وارد می کنیم.
- از پایین صفحه روی نمایش اقلام کلیک می کنیم.
- در این قسمت برای هر کالا در ستون قیمت واحد، قیمت مورد نظر را وارد می کنیم.
- از بالای صفحه روی آیکون به روز رسانی قیمت ها کلیک می کنیم تا قیمت ها در رسید های انبار برای همه ی کالا ها ثبت شود.
5- قیمت گذاری اسناد انبار
- در این قسمت از مقاله ی خرید و قیمت گذاری کالا و خدمات با قیمت گذاری اسناد انبار آشنا می شویم.
- برای این کار از منوی عمودی سمت راست، وارد تامین کنندگان و انبار می شویم.
- سپس از قسمت عملیات، قیمت گذاری اسناد انبار را انتخاب می کنیم.
- صفحه مربوط به قیمت گذاری اسناد انبار باز می شود.
- با قیمت گذاری اسناد انبار بهای تمام شده به روش میانگین موزون توسط سیستم محاسبه می شود و در اسناد سیستم قرار می گیرد.

نکته: برای قیمت گذاری نباید موجودی انبار منفی باشد، همچنین تمامی رسید های انبار باید در بازه مورد نظر قیمت داشته باشند.
- بعلاوه باید برای تمامی فاکتور های فروش و برگشت از فروش، خروج انبار و برگشت از خروج انبار صادر شده باشد.
- ابتدا در فیلد انبار، انبار مورد نظر خود را انتخاب می کنیم.
- در فیلد تاریخ، بازه تاریخی که می خواهیم برای آن ثبت کنیم را وارد می کنیم.
- تمام اسنادی که در این بازه تاریخی وجود دارد به ما نمایش داده می شود.
- از پایین صفحه روی گزینه محاسبه کلیک می کنیم و قیمت گذاری انجام می شود.
- اگر به هر دلیلی بخواهیم قیمت گذاری را پاک کنیم، از گزینه برگشت از محاسبه پایین فرم استفاده می کنیم.
نکته: در بازه زمانی که برای انبار قیمت گذاری انجام می دهیم نمی توانیم هیچ فعالیتی در انبار داشته باشیم.
- با قیمت گذاری اسناد انبار، ارزش ریالی و واقعی انبار مشخص می شود و می توانیم گزارشات را از سیستم بگیریم.
- برای مشاهده و بررسی سود ناخالص فروش نیز لازم است که حتما قیمت گذاری اسناد انبار را انجام دهیم.
- برای برگشت از محاسبه و انجام ویرایش در انبار می توانیم مسیر زیر را طی کنیم:
- ابتدا وارد سیستم تامین کنندگان و انبار شویم سپس از بخش فهرست، قیمت گذاری های انجام شده را انتخاب می کنیم.
- در صفحه مربوطه قیمت گذاری مورد نظر خود را انتخاب می کنیم.
- روی آن راست کلیک کرده و برگشت از محاسبه را انتخاب می کنیم.
- با این کار محاسبات بر می گردد و می توانیم محاسبات مورد نیاز خود را در سیستم انجام دهیم.