آموزش بیمهآموزش حسابداری

حسابرسی بیمه یا حسابرسی تامین اجتماعی چیست؟

همانطور که حسابرسی مالیاتی انجام می‌شود، یعنی ممیز مالیات دفاتر، اسناد و مدارک موجود را مشاهده و مورد بررسی قرار می‌دهد در بیمه هم این اتفاق می‌افتد و دفاتر، اسناد و مدارک امور بیمه‌ای توسط افراد مربوطه مورد بازرسی و کنترل قرار می‌گیرد. در کشور ما هم سازمان امور مالیاتی و هم سازمان تأمین اجتماعی در مقابل دریافت درآمد از مردم دارای حقوقی هستند و افراد موظف به پرداخت مبالغی از درآمد خود تحت عنوان مالیات و حق بیمه می‌باشند.

در حسابرسی بیمه، علاوه ‌بر بررسی پرداخت‌های حق بیمه معین، تمام فاکتورهای اجرتی که شامل طراحی، اجرا و ساخت می‌شود مورد بررسی قرار می‌گیرند و اگر پرداخت‌های مربوطه انجام نشده باشند شرکت‌های مذکور مشمول پرداخت جریمه خواهند شد. نکته‌ای که در مورد حسابرسی بیمه قابل توجه است این است که برخلاف حسابرسی مالیاتی که هرساله در تاریخ‌های معین شده انجام می‌‌شود، حسابرسی بیمه معمولا بی‌خبر و در تاریخ‌های نامعینی انجام می‌شود.

دولت در سال ١٣٩۵ اعلام کرد که نیازی به انجام حسابرسی برای بیمه‌های معوق وجود ندارد، اما پس از آن مقرر شد که تمام شرکت‌ها باید مورد حسابرسی قرار بگیرند و پس از ارسال ابلاغیه‌ای به شرکت‌های بیمه حسابرسی انجام خواهد شد. حسابرسی‌ها در کشور ما به سه بخش تقسیم می‌شوند، حسابرسی مالیاتی، حسابرسی بیمه و حسابرسی ارزش افزوده که در این محتوا به بررسی حسابرسی بیمه به عنوان یکی از سه حسابرسی که در امور مربوط به بنگاه‌های تجاری انجام می‌شود خواهیم پرداخت.

در ادامه مفهوم حسابرسی بیمه، هدف از انجام آن و نکات دیگر مربوط به حسابرسی بیمه را مورد بررسی قرار خواهیم داد، اما پیش از آن بهتر است اشاره‌ای به مفهوم بیمه و حق بیمه با توجه به محتوای صنعت بیمه داشته باشیم. با ما همراه باشید.

بیمه چیست؟

بیمه مانند پس انداز و میراثی برای آینده می‌ماند و کمک می‌کند که در مقابل حوادث پیش بینی نشده‌ای که ممکن است جبران آن‌ها خارج از توان ما باشد، بدون از دست دادن احترام و عزت نفس از بیمه استفاده کنیم و نیازمند کمک دیگران نباشیم. ممکن است به دلیل بیماری‌های سخت، نبود مسکن، بهداشت یا غذای مناسب، سلامتی و جان افراد مورد تهدید قرار بگیرد، ممکن است افراد بدون داشتن گواهینامه تصادف کنند و مجبور به پرداخت دیه های سنگین و یا حتی زندان باشند.
 بعضی مواقع افراد در برابر از دست دادن شغلشان مشکل هتک حرمت و آسیب‌های اجتماعی غیر قابل جبرانی پیدا می‌کند.
بنابراین افرادی که سرپرست خانوار هستند و زندگی و آینده عزیزانشان برایشان مهم است و همچنین کارفرمایانی که سلامت پرسنلشان برایشان اولویت می باشد، بهتر و ضروری است از انواع بیمه‌های موجود استفاده کنند و خود و عزیزانشان را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

حق بیمه چییست؟

طبق ماده 6 قانون تامین اجتماعی، حق بیمه عبارت از وجوهی است که به حکم این قانون و برای استفاده از مزایای موضوع بیمه به سازمان مربوطه پرداخت می‌گردد. حق بیمه را می‌توان با توجه به دو عامل تعیین کرد، اولین عامل احتمال وقوع حادثه و وارد شدن خسارت در آینده است که بر اساس آن حق بیمه بررسی و محاسبه می‌شود.
عامل دیگر بررسی این است که آیا احتمال وقوع حادثه برای فرد تحت پوشش بیمه بیشتر از میانگین است یا کم‌تر؟ هزینه‌ای که هنگام بروز خسارت توسط شرکت بیمه به بیمه گذار پرداخت می‌شود از جمع‌شدن حق بیمه‌های پرداختی به شرکت بیمه مربوطه می‌باشد.

حسابرسی بیمه یا حسابرسی تامین اجتماعی چیست؟

فرآیند رسیدگی به دفاتر و اسناد کارفرمایان بنگاه‌های تجاری که دارای پرونده و کد کارگاهی در سازمان تأمین اجتماعی هستند حسابرسی بیمه یا حسابرسی تأمین اجتماعی می‌باشد. حسابرسی بیمه معمولا هرچند سال یکبار انجام می‌شود که طی آن اسناد مربوط به امور بیمه توسط مامورین مربوط بررسی می‌شود تا از پرداخت حق بیمه شما اطمینان یابند و درصورت عدم پرداخت باید جریمه‌های مشمول را پرداخت کنید.

هدف از انجام حسابرسی بیمه چیست؟

این فرایند با دو هدف اصلی انجام می‌شود که مشمول موارد زیر است.

در انجام فرایند حسابرسی بیمه و بررسی مدارک بیمه‌ای، لیست بیمه تامین اجتماعی و لیست مالیات حقوق کارکنان هم مورد بررسی قرار می‌گیرد و کارفرمایان موظف هستند تمام مدارک درخواستی را تمام و کمال در اختیار مامورین مربوطه قرار دهند، مامور مذکور هم با کنترل مدارک از پرداخت حق بیمه پرسنل و همچنین رعایت حقوق آن‌ها توسط کارفرما اطمینان می‌یابند.

طبق قانون بیمه تامین اجتماعی حق‌الزحمه پرداختی به افرادی غیر از بیمه‌شدگان بنگاه تجاری یا به عبارتی افرادی غیر از پرسنل، مشمول بیمه تامین اجتماعی است و بنگاه‌ها باید این موضوع را در نظر داشته باشند و مأمورین مربوطه برای بررسی این وضعیت اقدام به بررسی قراردادها، پرداخت‌های کارمزد، فاکتورهای کارمزدی و صورت‌حساب‌های کارمزدی می‌کنند.

ماده ٢٨ و ٣٨ قانون تأمین اجتماعی چه می‌گویند؟

مواد قانونی ٢٨ و ٣٨ قانون تامین اجتماعی درواقع اساس کار حسابرسی بیمه را مشخص می‌کنند که این مواد به صورت زیر است:

در ماده ٢٨ قانون تامین اجتماعی منابع درآمدی بنگاه‌های تجاری مشخص شده است و در ادامه آن بیان شده که ٢٨ درصد از حقوق یا مزد باید به عنوان حق بیمه پرداخت شود، ٣ درصد از حق بیمه به عهده دولت، ٧ درصد از پرداخت حق بیمه به عهده فرد بیمه شده و ١٨ درصد باقیمانده به عهده کارفرما می‌باشد.
همچنین طبق ماده ٣٨ قانون تامین اجتماعی تمام کارفرمای و پیمانکارانی که تحت عضویت سازمان تأمین اجتماعی هستند باید علاوه بر بیمه نمودن پرسنل خود، نیروهای مربوط به پروژه‌های مناقصه‌ای و قراردادی را هم تحت پوشش بیمه قرار دهند. رعایت این دو قانون بیمه تامین اجتماعی به مامورین این اطمینان را می‌دهد که حق بیمه پرنسل توسط کارفرما پرداخت شده است.

ماده ۴٧ قانون تامین اجتماعی به چه چیزی در رابطه با حسابرسی بیمه اشاره دارد؟

ماده ۴٧ قانون تأمین اجتماعی درمورد حسابرسی بیمه‌ یا حسابرسی تامین اجتماعی به صورت زیر می‌باشد.
*طبق قوانین بیمه تامین اجتماعی در سایت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ماده ۴٧_کارفرمایان مکلفند صورت مزد، حقوق و مزایای بیمه‌شدگان و همچنین دفاتر ومدارک لازم را در موقع مراجعه به بازرس به سازمان در‌اختیار او بگذارند.
بازرسان سازمان می‌توانند از تمام یا قسمتی از دفاتر و مدارک مذکور رونوشت یا عکس تهیه و برای کسب اطلاعات لازم به هر یک از رؤسا، کارمندان‌، کارگران کارگاه و مراجع ذی‌ربط مراجعه نمایند.
بازرسان سازمان حق دارند کارگاه‌های مشمول قانون را مورد بازرسی قرار دهند و دارایهمان اختیارات و مسئولیت‌های مذکور در مواد ۵٢ و ۵٣ قانون کار‌خواهند بود.
نتیجه بازرسی نیز حداکثر ظرف یک ماه از طرف سازمان به کارفرما اعلام خواهد شد.”

*همچنین توجه داشته باشید که قبل از سال ١٣٩٧ برای انجام حسابرسی بیمه، اسناد و مدارک مربوط به عملیات ١٠ سال بنگاه‌های تجاری مورد بررسی و کنترل قرار می‌گرفت و این امر علاوه بر دشواری‌هایی که برای بنگاه‌های تجاری ایجاد می‌کرد زمان زیادی نیز برای بررسی این حجم از مدارک نیاز بود، اما پس از آن دولت با بخشنامه‌ای مگر در بعضی شرایط استثنایی، مدت زمان حسابرسی مدارک را به آخرین دوره مالی آن‌ها محدود کرد.

تفاوت حسابرسی بیمه یا حسابرسی تامین اجتماعی و بازرسی بیمه چیست؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که حسابرسی بیمه همان بازرسی بیمه است و همان کار را انجام می‌دهد، اما همانطور که گفته شد در حسابرسی بیمه دفاتر و اسناد شرکت شما مانند حسابرسی مالیاتی مورد بررسی قرار می‌گیرد و ضمائم و فاکتورهای مربوط به امور بیمه مطالبه می‌شود و در صورت عدم پرداخت مشمول پرداخت جریمه خواهید شد اما بازرسی بیمه فرایندی متفاوت و دارای مراحل مربوط به خود است که به طور مثال برای اهدافی نظیر تایید کارگاه برای اخد کد کارگاهی انجام می‌شود.

سخن پایانی

در آخر به کارفرمایان توصیه می‌شود که نسبت به پرداخت حق بیمه و رعایت تمامی حقوق پرنسل خود دقت لازم و کافی را داشته باشند و تمام تلاششان بر این باشد تا در اسرع وقت امور مربوط به بیمه و پرداخت‌های آن را انجام دهند. همچنین بنگاه‌های تجاری باید در نگهداری تمام اسناد و دفاتر و ثبت دقیق اطلاعات مربوط به امور بیمه حساسیت زیادی داشته باشند تا هنگام بررسی اطلاعات و مدارک با مشکلات احتمالی مواجه نشوند.

به پایان مقاله حسابرسی بیمه رسیدیم، امیدواریم این مقاله مفید واقع شده باشد.

ممنون از همراهیتان.
مجموعه AccTrain  طی سالها تلاش  ارايه کننده انواع نرم افزارحسابداری موجود در بازار می باشد،.
مفتخریم پاسخ گوی نیاز شما باشیم .

جهت کسب اطلاعات بیشتراز بیمه و صنعت بیمه با ما همراه شوید.

مباحث مرتبط :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا