صفر تا صد حسابداری فروشگاهی و معرفی نرم‌افزار آن

حسابداری فروشگاهی

صفر تا صد حسابداری فروشگاهی و معرفی نرم‌افزار آن

شاید برای شما که صاحب یک فروشگاه هستید و به خرید و فروش کالا می‌پردازید، یا حتی شما حسابداران در تخصص‌هایی غیر از حسابداری فروشگاهی ، جالب باشد که بدانید نحوه‌ی انجام عملیات حسابداری در فروشگاه‌ها و همچنین رویه انجام ثبت‌های این بخش چگونه است.

اگر علاقه‌مند به حسابداری فروشگاهی، انواع عملیات در نرم‌افزار‌های حسابداری فروشگاهی و همچنین موارد کاربردی پیرامون این موضوع هستید، تا انتهای این محتوا با ما همراه باشید.

در ابتدای این محتوا انواع مختلف فروش در فروشگاه‌ها بررسی شده، سپس به بررسی صندوق‌های فروشگاهی و مزیت استفاده از آن‌ها پرداخته شده است.
در ادامه نیز انواع ثبت در نرم‌افزار‌های حسابداری فروشگاهی و موارد مربوط به این نرم‌افزارها را بررسی خواهیم کرد.

موسسات بازرگانی

در ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که تمام شرکت‌ها و فروشگاه‌هایی که به خرید و فروش کالا مشغول هستند در دسته شرکت‌ها یا موسسات بازرگانی قرار می‌گیرند.

البته توضیحات درمورد موسسات بازرگانی، محدوده فعالیت و وظایف آنان بسیار گسترده و از هدف این محتوا خارج است.
اما در کل می‌توان گفت این شرکت‌ها بدون اینکه در شکل و محتوای کالای خریداری شده تغییر ایجاد کنند، آن‌ها را حمل می‌کنند، انبار می‌کنند و در نهایت به فروش می‌رسانند.

روش‌های‌ مختلف فروش کالاها

همانطور که می‌دانید برای فروش کالا و خدمات روش‌های مختلفی وجود دارد که باتوجه به شرایط خریدار، فروشنده و همچنین کالا یا خدمات مورد معامله ممکن است متفاوت باشد. در ادامه به بررسی دو نوع از متداول‌ترین انواع فروش یعنی فروش نقدی و فروش نسیه‌ای خواهیم پرداخت.

  • فروش نقدی

فروش نقدی، به اصطلاح معامله‌ای است که در بازار نقدی انجام می‌شود، به این صورت که در هنگام فروش نقدی مبادله کالا و پول بین خریدار و فروشنده در لحظه صورت می‌گیرد.

  • فروش نسیه

این نوع فروش زمانی انجام می‌شود که با موافقت طرفین برای پرداخت پول در ازای فروش کالا، زمانی در آینده معین شود.

توجه داشته باشید که اغلب تولیدکنندگان و عمده فروشان کالاهای خود را به صورت نسیه می‌فروشند و مهلتی بین ٣٠ تا ٩٠ روز برای پرداخت آن قرار می‌دهند.

صندوق فروشگاهی چیست؟

صندوق فروشگاهی یک دستگاه مکانیکی یا الکترونیکی است که خرید و فروش و معاملات را محاسبه نموده و یک قبض تحت عنوان رسید برای خریدار چاپ می‌کند.
می‌توان گفت صندوق فروشگاهی رایانه کوچکی است که نرم افزار حسابداری فروشگاهی روی آن نصب شده و اطلاعات خریدها و معاملات انجام شده طی روز را ثبت می‌کند.

مزایای استفاده از صندوق فروشگاهی

تکنولوژی و پیشرفت آن همیشه به کمک انسان‌ها درشرایط مختلف آمده و انجام امور را برای او آسان‌تر کرده است.

پیشرفت در علم حسابداری باعث به ‌وجود آمدن و عرضه نرم‌افزار‌های حسابداری شد.
استفاده از این نرم‌افزارها باعث شد عملیات‌های حسابداری با دقت و سرعتی بالا، بدون نیاز به نیروی انسانی زیاد انجام شود.
دیگر نیازی هم به نگهداری اطلاعات در دفترهای متنوع برای طولانی مدت نیست.

بنابراین واضح است که ایجاد نرم‌افزار‌های حسابداری فروشگاهی نیز کمک شایانی در انجام فرآیند‌های حسابداری نموده است.

با ایجاد نرم‌افزار‌های حسابداری فروشگاهی، دیگر نیازی به استفاده از فاکتورها و رسیدهای خرید دست‌نویس و قدیمی و همچنین نگهداری طولانی مدت آنان نیست، با استفاده از این نرم‌افزارها امور حسابداری با صرفه‌جویی در زمان، با صرف وقت کم‌تر و دقت بیشتر بدون ایجاد خطاهای احتمالی انسانی ثبت می‌شوند.همچنین از مزایای جانبی استفاده از این نرم‌افزارها ایجاد نظم بیشتر برای انجام امور، دسته‌بندی اقلام و شناسایی آسان آن‌ها و همچنین امکان ارائه انواع گزارشات مدیریتی در زمان نیز وجود دارد.

انبارداری در نرم‌افزار‌های حسابداری فروشگاهی یکی از مزایای این نرم‌افزارهاست.

انبارداری حرفه‌ای یکی از موارد مهمی است که تمامی مشاغل کوچک و بزرگ باید به آن توجه داشته باشند.
به منظور حفظ اموال شرکت و جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی، باید ثبت و نگهداری اجناس وارد شده، کنترل و ردیابی اجناس خارج شده دقیق و درست انجام شود.انبارداری یکی از مهم‌ترین بخش‌هاست و اگر قرار باشد تخلفی صورت بگیرد می‌تواند از این بخش انجام شود.
به همین دلیل باید توجه ویژه و خاصی به آن داشت.

انواع ثبت در نرم‌افزار‌های حسابداری فروشگاهی

* ثبت فاکتورهای مالی در نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی

شما با استفاده از نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی می‌توانید فاکتورهای خرید و فروش را به طور کلی ثبت کنید.
و در هنگام نیاز از آن‌ها پرینت بگیرید و آن‌ها را با توجه به انواعشان تفکیک کنید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که نرم‌افزار‌های حسابداری فروشگاهی باید دارای آن باشند، یکپارچگی است.

به‌طور مثال ممکن است شما درگذشته از نرم‌افزار‌های دیگری نیز برای ثبت اسناد خود استفاده می‌کردید، به همین دلیل نرم‌افزار جدید شما باید دارای قابلیت انتقال و دریافت این اطلاعات را داشته باشد.

از سوی دیگر ممکن است فروشگاه شما دارای شعب متعددی باشد که نیاز داشته باشید اطلاعات تمام  این شعب، با یکدیگر در ارتباط باشند، به همین دلیل باید سیستم مورد استفاده شما یکپارچه باشد تا بتوانید این اعمال را انجام دهید.

فاکتورهایی که باید قسمت انبارداری نرم‌افزار حسابداری فروشگاهیی ارائه کند.
  • موجودی کالا
  • ورود و خروج کالا
  • بررسی شماره سریال کالاها
  • صدور برگ تحویل
  • ثبت تاریخ ورود مواد به ترتیب
  • ثبت نام افراد تحویل گیرنده
  • گزارش گیری از موجوی کالا در انبار
  • گزارش گیری از فهرست فروشندگان
  • گزارش گیری از کالاهای برگشت خورده

و…

* ثبت و نگهداری چک‌های دریافتی و پرداختی

با استفاده از نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی، می‌توان تمام چک‌های صادرشده و دریافت شده به همراه تاریخ و تمام جزئیات آن‌ها را نگهداری کنید و در صورت نیاز از آن‌ها گزارش تهیه کنید.
همچنین با توجه به نوع طراحی سیستم، می‌توان از چک‌ها گزارش تهیه کرد و سیستم هشداردهنده برای تاریخ سررسید آن‌ها قرار داد.

* ثبت و محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان

با استفاده از نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی می‌توانید حقوق و دستمزد تعداد زیادی از پرسنل را با کسر موارد اولیه قانونی و همچنین انجام امور مربوط به بیمه و مالیات انجام دهید.
در پایان نیز برای امور انجام شده سند بزنید و فیش تهیه کنید.

دیگر کاربرد‌های نرم‌افزار‌های حسابداری فروشگاهی

نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی، با توجه به نوع طراحی سیستم شما می‌توانند با اصناف در ارتباط باشند و تهیه انواع گزارشات مثل گزارشات خرید و فروش فصلی را انجام دهند.
با استفاده از چنین نرم‌افزار‌هایی می‌توان برای مشتریان سقف اعتبار تعیین کرد و همچنین موجودی کالا، چک و وجوه نقد را کنترل کرد.

قیمت نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی

این نرم‌افزارها باتوجه به نحوه استفاده و کاربرد آن‌ها دارای قیمت‌های متفاوتی هستند.
هزینه‌ای که شما باید برای این نوع نرم‌افزار‌ها پرداخت کنید شامل هزینه نصب آن در ابتدا و هزینه‌های احتمالی هنگام بروزرسانی سیستم و رفع مشکلات آن است.

برای انتخاب نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی به چه مواردی توجه کنیم؟

  • توجه به نوع کسب و کار خود

اولین نکته‌ای برای تهیه نرم‌افزار‌های حسابداری فروشگاهی توجه داشته باشید:

نوع کسب و کار شما و همچنین کارایی است که شما از نرم‌افزار انتظار دارید.

توجه داشته باشید که موارد مورد نیاز برای سیستم حسابداری بنگاه تجاری شما چه چیزهایی است و شما چه خدماتی را نیاز دارید، بدین ترتیب وقتی شما بدانید دقیقا از نرم‌افزار چه می‌خواهید، نرم‌افزار به صورت اختصاصی برای شما و با توجه به نیاز شما طراحی می‌شود و به این صورت شما حتی در هزینه‌های خود هم صرفه‌جویی می‌کنید، زیرا موارد اضافی که شما به آن نیازی ندارید از نرم‌افزار حذف خواهد شد.

  • آموزش نرم‌افزار‌های حسابداری فروشگاهی

توجه داشته باشید که برای انتخاب یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی مناسب، سعی کنید یک نرم‌افزار دارای محیط کاربری ساده و آسان را انتخاب کنید.
که بدون صرف زمان زیاد برای آموزش، بتوانید از آن استفاده کنید.
شما می‌توانید خودتان این‌کار را انجام دهید یا انجام آن را پس از آموزش به یکی از پرسنل خود واگذار کنید.

به پایان مقاله  حسابداری فروشگاهی  رسیدیم، امیدواریم این مقاله مفید واقع شده باشد.

ممنون از همراهیتان.
مجموعه AccTrain  طی سالها تلاش  ارايه کننده انواع نرم افزارحسابداری موجود در بازار می باشد،.
مفتخریم پاسخ گوی نیاز شما باشیم .

جهت کسب اطلاعات بیشتراز حسابداری و نرم افزارهای حسابداری با ما همراه شوید.

مباحث مرتبط :


2 دیدگاه برای “صفر تا صد حسابداری فروشگاهی و معرفی نرم‌افزار آن

مطالبتون خیلی کامل و مفید بود… ممنون

آذر 10, 1399 در 9:38 ب.ظ

    مریم چوپانی

    ارسال پاسخ

    ممنون
    رضایت کاربرا باعث خوشحالیه منه

    آذر 11, 1399 در 1:38 ب.ظ

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.