آموزش حسابداری

حسابداری بیمه را چقدر می‌شناسید؟

حسابداری بیمه مربوط به بیمه دارایی‌ها، کسب‌وکار، اعضای خانواده و… می‌شود، به بیان ساده‌تر می‌توان گفت حسابداری بیمه بر هرچیزی که در زندگی ما دارای اهمیت است و ممکن است بر اثر حوادث یا مشکلات احتمالی ایجاد شود و تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد، نظارت و کنترل دارد.
بیمه یک روش برای سرمایه‌گذاری است و در حسابداری بیمه به شما گفته می‌شود چگونه برای دارایی‌های خود سرمایه‌گذاری کنید.
در این محتوا به بررسی حسابداری بیمه به عنوان یکی از شاخه‌های علم حسابداری، وظیفه و اصولی که در رابطه با آن وجود دارد خواهیم پرداخت، اما برای شروع تعریفی از حسابداری و بیمه، درک مفهوم حسابداری بیمه را آسان‌تر خواهد کرد.
با ما همراه باشید.

حسابداری چیست ؟

طبق تعاریف دیگر محتواهای سایت، حسابداری سیستم، علم یا فنی است که رویدادهای مالی یک شرکت شامل خرید کالا و اموال، دریافت وجه از مشتریان، پرداخت حقوق و…را شناسایی و ثبت کرده و اطلاعاتی را که قابل اعتماد، قابل مقایسه و مرتبط هستند را گزارش می‌کند تا به استفاده‌کنندگان از اطلاعات مالی در گرفتن بهترین تصمیم کمک کند.

بیمه چیست؟

بیمه یک لازمه بسیار مهم برای کاهش خسارت و هزینه‌های اتفاقاتی است که غیر قابل پیش‌بینی هستند.
این اتفاقات می‌توانند شامل تصادف، مرگ، بیمارهای خاص، پدیده‌های طبیعی مثل سیل، زلزله، صاعقه و…باشند. درواقع بیمه قراردادی است که بین دو طرف بیمه‌گر و بیمه‌گذار منعقد می‌شود، در این قرارداد بیمه‌گر یعنی شرکت بیمه تعهد می‌کند که در برابر پرداخت حق بیمه توسط بیمه‌گذار یا فرد بیمه شده، خسارت و زیان واردشده به او را در شرایط نابسامان و ناخواسته‌ای که پیش می‌آید پرداخت کند.

حسابداری بیمه چیست؟

حسابداری بیمه فرایند رسیدگی به امور و حساب و کتاب افراد بیمه شده در سازمان تامین اجتماعی می‌باشد.
در حسابداری بیمه یک شخص تحت عنوان مشاور به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را برای انتخاب خدمات مورد نیاز خود بگیرید و برای پرداخت حق بیمه خود ٣ نوع پرداخت مختلف را به شما معرفی می‌کند.

حق بیمه چییست؟

طبق ماده 6 قانون تامین اجتماعی، حق بیمه عبارت از وجوهی است که به حکم این قانون و برای استفاده از مزایای موضوع بیمه به سازمان مربوطه پرداخت می‌گردد. حق بیمه را می‌توان با توجه به دو عامل تعیین کرد، اولین عامل احتمال وقوع حادثه و وارد شدن خسارت در آینده است که بر اساس آن حق بیمه بررسی و محاسبه می‌شود.
عامل دیگر بررسی این است که آیا احتمال وقوع حادثه برای فرد تحت پوشش بیمه بیشتراز میانگین است یا کم‌تر؟
هزینه‌ای که هنگام بروز خسارت توسط شرکت بیمه به بیمه‌گذار پرداخت می‌شود از جمع‌شدن حق بیمه‌های پرداختی به شرکت بیمه مربوطه می‌باشد.

باتوجه به حسابداری بیمه چند نوع پرداخت وجود دارد؟

همانطور که گفته شد طبق حسابداری بیمه برای پرداخت حق بیمه، ٣ روش وجود دارد.

  • در روش اول که پرداخت نقدی می‌باشد، افراد حق بیمه خود را کاملا به صورت نقدی پرداخت می‌کنند، شرکت بیمه هم برای کسانی که پرداخت خود را به صورت نقدی انجام می‌دهند مزایایی را در نظر می‌گیرد.
  • اگر مایل و قادر به پرداخت حق بیمه به صورت نقدی نیستید نگران نباشید زیرا می‌توانید با استفاده از روش دوم پرداخت خود را به صورت نقد و اقساط انجام دهید، یعنی بخشی از مبلغ را به صورت نقد و بخش دیگر آن را به صورت اقساطی پرداخت نمایید.
    البته در این حالت دیگر مانند حالت اول مشمول برخورداری از مزایا و شرایطی که شرکت برای پرداخت‌کنندگان نقدی درنظر می‌گیرد نخواهید بود.
  • در روش سوم برای پرداخت حق بیمه، شما پرداخت خود را کاملا به صورت اقساط انجام می‌دهید و هیچگونه مزایای دیگری را دریافت نخواهید کرد، تنها امتیاز این روش این است که شما امکان پرداخت مبلغ به صورت ماه به ماه را خواهید داشت.

چه هزینه‌هایی مورد توجه حسابداری بیمه قرار می‌گیرد؟

شناسایی تمام ورودی‌ها و خروجی‌های مالی در شرکت‌های بیمه از مهم‌ترین عوامل موفقیت در حسابداری بیمه می‌باشد.

در ادامه به تعدادی از هزینه‌ها اشاره خواهیم کرد که این موارد، اجزای اصلی ترازنامه حسابداری بیمه می‌باشند، همچنین تعدادی از آنان را نیز توضیح خواهیم داد.

  • هزینه صدور
  • هزینه بیمه
  • هزینه بیمه برگشتی
  • هزینه بیمه مازاد
  • هزینه بیمه شده برای بیمه اموال
  • هزینه خسارت
  • هزینه‌های بیمه‌ای عملیاتی
  • هزینه‌های کارشناسی بیمه
  • هزینه خسارت
  • هزینه استهلاک
  • هزینه خسارت واقع شده اما پرداخت نشده

حسابداران بیمه چه باید بدانند؟

همانطورکه می‌دانید شرکت‌های بیمه از زمان شروع فعالیت خود و بیمه نمودن اموال و جان مردم، همواره در حال گسترش و افزایش هستند و این امر مسولیت‌ شرکت‌های بیمه را بسیار افزایش می‌دهد. اگر بخواهیم از نظر حسابداری بیمه به این موضوع نگاه کنیم، باید گفت حسابداران بیمه علاوه بر تسلط به امور و موارد مربوط به حسابداری باید به موارد موجود در صنعت بیمه هم تسلط کامل داشته باشند تا بتواند بر تمام هزینه‌ها و درآمدهای شرکت‌های بیمه اشراف کامل داشته باشد.

در ادامه به بررسی وظایف حسابدار بیمه در هزینه‌های مختلف خواهیم پرداخت.

* توجه به هزینه‌های صدور بیمه یکی از اولین و مهم‌ترین هزینه‌هایی است که افراد باید به آن توجه داشته باشند، همچنین در کنار این هزینه، هزینه خسارت هم از مواردی است که شرکت‌های بیمه باید آن را در نظر بگیرند و در هر قراردادی موظف هستند مبلغی از خسارت وارد شده را به بیمه‌گذاران پرداخت کنند.

مبلغی که پس از وقوع حادثه‌ای توسط شرکت بیمه‌گر پرداخت می‌شود، هزینه خسارت در نظر گرفته می‌شود.

نکته قابل توجه این است که هزینه خسارت می‌تواند به مواردی مشمول اموال، بلایا یا حوادثی مانند آتش‌سوزی و همچنین موارد مربوط به بیمه سلامت تعلق بگیرد.

* یک حسابدار بیمه می‌داند که از دیگر هزینه‌های موجود در حوزه بیمه، هزینه‌های کارشناسی می‌باشد، کارشناسی شامل فرآیندی است که طی آن ارزیاب یا کارشناس برای اموال یا جان اشخاص ارزش تعیین می‌کند.
هزینه کارشناسی درواقع آن مبلغی است که فرد بیمه‌گذار در ابتدای مسیر پرداخت‌ می‌کند تا قبل از قرارداد میزان ارزش جان و مال خود را توسط افراد متخصص و کارشناس بیمه مطلع شود، به این ترتیب همچنین از مبالغی هم که درصورت ایجاد خسارت از بیمه‌گر دریافت می‌کند اطلاع پیدا می‌کند.


حسابداری بیمه به چند بخش قابل تقسیم است که در ادامه به بررسی 2مورد از آن خواهیم پرداخت.

حسابداری بیمه ایران چیست؟

حسابداری بیمه ایران طبق حسابداری بیمه تأمین اجتماعی انجام می‌شود و طبق این حسابداری، دولت معادل ٣ درصد دستمزد ناخالص را از افراد دریافت می‌کند که این مقدار از طرف دولت به صورت یکجا در بودجه سالانه حقوق و مزایای کل کشور منظور و به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌شود. طبق حسابداری بیمه ایران تاخیر یا عدم پرداخت لیست حقوق و دستمزد، کارفرمایان را مشمول پرداخت جریمه خواهد کرد که این جریمه با توجه به حق بیمه متعلق محاسبه می‌شود و به میزان ٢ درصد حق بیمه پرداختی برای هر ماه در نظر گرفته می‌شود.

حسابداری بیمه پیمانکاری چیست؟

حسابداری بیمه پیمانکاری نیز مانند بیمه تامین اجتماعی و بیمه ایران انجام می‌شود و یکی از ابزارهای حمایتی سازمان تأمین اجتماعی می‌باشد. طبق حسابداری این بیمه موظف است در مقابل پرداخت حق بیمه، به تمام افرادی که طبق شرایط این بیمه نامه شغل خود را از دست می‌دهند و بدون میل و اراده خود بیکار شده‌اند، مقرری بیمه بیکاری پرداخت نماید.
طبق ماده ٢ قانون تامین اجتماعی، بیمه‌شدگانی که به دلیل تغییرات ساختاری اقتصادی بنگاه تجاری مربوطه و به تشخیص وزارتخانه‌های مربوط و همچنین تأیید شورا موقتا بیکار شناخته می‌شوند، از حقوق بیکاری بهره‌مند خواهند شد.

نتیجه‌گیری

محتوای حسابداری بیمه به پایان رسید، در این محتوا تلاش بر این بود که حسابداری بیمه را به عنوان یکی از بخش‌های مهم رشته حسابداری معرفی و مورد بررسی قرار دهیم.
همانطور که گفته شد در حسابداری بیمه مهم‌ترین عامل برای موفقیت حسابداران شناسایی هرینه‌های ورودی و خروجی مالی ‌می‌باشد.
در این محتوا به تعاریف ذکر شده در محتوای صنعت بیمه هم اشاره شد، اگر علاقه‌مند به یادگیری بیشتر مطالب در حوزه بیمه هستید، می‌تونید از مقاله مذکور استفاه کنید.

همچنین هرگونه سوال، ابهام، نظر و پیشنهاد خود را هم از طریق درج نظرات با ما در میان بگذارید.

به پایان مقاله حسابداری بیمه رسیدیم، امیدواریم این مقاله مفید واقع شده باشد.

ممنون از همراهیتان.
مجموعه AccTrain  طی سالها تلاش  ارايه کننده انواع نرم افزارحسابداری موجود در بازار می باشد،.
مفتخریم پاسخ گوی نیاز شما باشیم .

جهت کسب اطلاعات بیشتراز حسابدار‌‌ی و نرم افزارهای حسابداری با ما همراه شوید.

مباحث مرتبط :



نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا