بیزینس پلن آینهی کسب و کار شماست، با مفهوم دقیق آن آشنا شوید.
تمامی افرادی که دارای شغل و کسب و کار هستند قدرت انتخاب هزاران راه برای پیشرفت درکسب و کار خود را دارند. از میان راههای پر پیچ و خمی که پیش روی این افراد است یکی از بهترین و آسانترین راهها که در انتها با رضایت بیشتری به مقصد مورد نظر میرسد، راه درست و حساب شده یا همان بیزینس پلن است.
فرض کنید:
فرض کنید شما ۵۰۰ متر مربع زمین در اختیار دارید و قصد دارید یک بنا در آن بسازید، آیا در همان لحظه و به یک باره فعالیت را آغاز کرده و شروع به آجر چینی میکنید؟!
طبیعتا پاسخ خیر است! برای داشتن یک بنای زیبا، کارآمد، مفید و بدون تحمیل هزینههای اضافی قطعا عملیات ساخت آن بنا باید از تمام جهات مورد بررسی قرار بگیرد.
از این رو قبل از آغاز به ساخت آن نقشهای کامل با در نظر گرفتن تمام ابعاد، از آن را تهیه کرده و تمامی جوانب ریز و درشت را بررسی میکنید تا در نهایت دارای یک ساختمان مناسب و استاندارد باشید. در دنیای کسب و کار و اشتغال نیز همیشه به کسب و کار خود مانند یک بنا که قرار است از پایه به خوبی ساخته شود نگاه کنید، همواره در حال یادگیری باشید، اطلاعات خود را افزایش دهید و آنها را به روز نگه دارید و سپس برای رسیدن به بهترین نتیجه، بهترین راهها را با بالاترین کارایی انتخاب کنید. بیزنس پلن مانند چراغی در مسیر پیشرفت شماست، بیزینس پلن یا طرح تجاری سندی است که مشخص میکند کسب و کار شما چیست؟ در چه مسیری است؟ چگونه کار میکند؟ و چطور در نهایت به موفقیت میرسد؟
شاید برایتان جالب باشد که بدانید رشد کسب و کارهایی که از بیزینس پلن برای برنامهریزی طرحها و مدیریت کسب و کار خود استفاده میکنند ۳۰ درصد سریع تر از دیگر کسب و کارها است. در این محتوا تلاش بر این است تا بیزینس پلن را به زبانی ساده و قابل فهم بررسی کنیم و تمام ابعاد و موارد لازم برای داشتن یک بیزینس پلن کارآمد و موثر را نیز در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
با ما همراه باشید.
بیزینس پلن به درد چه کسانی میخورد؟
اگر هدف شما کسب درآمدی بیشتر در مقاطعی از کسب و کار است شما نیازی به بیزینس پلن ندارید و میتوانید با یک برنامهریزی ساده به خواسته خود برسید. اما اگر دارای اهداف بزرگی هستید و حاضر هستید که پول و سرمایه، منابع و از همه مهمتر زمان خود را به کسب و کارتان اختصاص دهید تا به درآمد رویایی خود برسید قطعا نیازمند بیزینس پلن خواهید بود.
درواقع داشتن بیزینس پلن کسب و کار شما را در مسیر جدیتر و درستتری قرار میدهد.
بیزینس پلن چیست؟چه بخش هایی دارد و چطور نوشته میشود؟
همانطور که در ابتدای مطالب بیان شد، اگر کسب و کار را به شکل یک ساختمان در نظر بگیریم بیزینس پلن یا طرح کسب و کار نقشه ای است که به ما نشان میدهد ساختمان کسب و کارمان را چطور باید بسازیم، در واقع بیزینس پلن یک نقشه هدایت کننده برای راهاندازی، توسعه و مدیریت کسب و کارها میباشد. در راه اندازی یک کسب و کار تعداد زیادی سوال مطرح است که پاسخ هرکدام از این سوال ها مسیر کسب و کار را روشن میکند، بیزینس پلن یک سند مکتوب است که به تمامی پرسش های احتمالی شما در حوزه کسب و کار پاسخ میدهد.
برای پاسخ به سوال اول میتوان گفت اصلا به این صورت نیست که بیزینس پلن مختص کسب و کارهای بزرگ باشد.
طرح کسب و کار و یا بیزینس پلن برای تمامی کسب و کارها ضروری است.
این سند مکتوب همان قدر که برای کسب و کارهای بزرگ و بین المللی لازم است برای کسب و کارهای کوچک و حتی فردی نیز لازم است.
لازم نیست که بیزینس پلن یک سند بلند بالای ۵۰۰ صفحه ای باشد تنها کافیست که اصولی و درست نوشته شود، مکتوب باشد و مسیر را به روشنی به شما نشان دهد.
در پاسخ به سوال دوم توجه داشته باشید که بهتر است که بیزینس پلن در ابتدای مسیر کسب و کار نوشته شود اما اگر شما آن دسته از افرادی هستید که کسب و کار خود را شروع کرده و از ابتدای مسیر گذشتهاید اصلا نگران نباشید زیرا با توجه به ادامه این محتوا میتوانید بیزینس پلنی کارآمد و مفید را برای خود تنظیم کنید.
جزئیات و نحوه نوشتن بیزینس پلن
تا به امروز هیچ استانداردی برای نگارش بیزینس پلن ارائه نشده است و تنظیم یک بیزینس پلن از کسب و کاری به کسب کاری دیگر و همچنین از منبعی به منبعی دیگر باهم متفاوت است. اما باتوجه به چهاچوب و اصول کلی موجود، مواردی را برای شما ذکر خواهیم کرد.
۱۰ موردی که عینا باید در بیزینس پلن قید شود!
1_ شرح مختصر درمورد کسب و کار
در ابتدای امر باید بیان شود که کسب و کار شما چیست؟ چه چیزی تولید میکنید؟ و یا اینکه قصد دارید چه خدماتی ارائه دهید؟
2_ Mission ,Vision Value
ماموریت،چشمانداز،ارزشها
تعریف کلمهی ماموریت در بیزینس پلن در پاسخ به سوال ” قصد من از ایجاد این کسب و کار چه چیزی است؟” گنجانده شده و درواقع نشان میدهد بود و نبود کسب و کار شما چه تاثیری بر احوال مخاطبانتان میگذارد؟ طبیعتا شما یک کسب و کار راه انداخته اید تا نیازی را برطرف کنید. برای بیان منظور از کلمه چشم انداز باید به رویا پردازیهای خود رجوع کنید، در واقع از جنس رویا پردازی به آینده و چشم انداز کسب و کار خود نگاه کنید و اهداف خود را ارزیابی کنید.
برای بیان ارزشها، باید چند مورد از ارزشهای مطلوب از نظر خود را که از طرفی برای شما مزیت رقابتی هم ایجاد کند را انتخاب کنید.
۳_هدف
هدف بخشی از چشم انداز ماست که آن را محدود به زمان مشخصی کردهایم.
هدف گذاری یعنی مشخص کردن زمان دقیق اینکه در چه حوزههایی چه کارهایی قرار است انجام شود، که پیشنهاد میشود ۴ بازه زمانی را برای خود در نظر بگیرید.
- دورهی ۶ ماهه از آغاز فعالیت تا ۶ ماه بعد
- دورهی ۱ ساله
- دورهی ۳ ساله
- دورهی ۵ ساله
۴_برنامه های اجرایی
برای محقق شدن اهداف موردنظر، باید در راستای رسیدن به آن کارهایی را انجام دهیم که برای انجام این امور نیازمند برنامه هستیم، بدین ترتیب شما باید ۱۰ مورد از برنامههایی که در نظر دارید را در بیزینس پلن خود قید کنید.
5_ بازار هدف
بازار هدف گروهی هستند که شما خطاب به آنها فعالیت و خرید و فروش خود را انجام میدهید.
6_ مزیت های رقابتی
“من چرا باید به جای همکارتان از شما خرید کنم؟” مزیت رقابی شما پاسخ این سوال را میدهد، در واقع هرچیزی که شما به عنوان یک کسب و کار دارای هستید، برای مشتریان شما ارزش محسوب میشوند و رقیبان شما آن را ندارند یک مزیت رقابتی برای شما محسوب میشود.
سه مورد بعدی مربوص به حوزهی مالی است:
۷_سرمایه اولیه مورد نیاز
برای پاسخ به این سوال که چه مقدار سرمایه اولیه موردنیاز است شما باید یک لیست از ملزومات خود در اختیار داشته باشید و پس حتما سرمایهی اولیه مورد نیاز خود را پس از انجام محاسبات لازم در بیزینس پلن قید کنید.
8_ دوره ی بازگشت سرمایه
دورهی بازگشت سرمایه پارامتری از زمان است که شما امکان پیشبینی میدهد.
به طور مثال میتوانید محاسبه کنید که از الان تا مثلا ۲سال دیگر سرمایه اولیهتان به شما برمیگردد که برای این امر شما باید حاشیه سود خود را محاسبه کنید.
۹_حاشیهی سود
برای محاسبه حاشیه سود باید از فرمول زیر استفاده کنید:
فروش – هزینهها = حاشیه سود
۱۰_سرمایه های انسانی
دربارهی سرمایه های انسانی که برای پیش برد اهدافتان لازم دارید صحبت کنید و آنها را دقیقا ذکر کنید.
سخن پایانی
در نتها توجه داشته باشید هرچه بیزینس پلنی که برای خود طراحی میکنید جزئیات بیشتری داشته باشد شما را به سمت مسیر روشنتری هدایت میکند و شما در انجام فعالیتهای خود دچار سردرگمی و ابهام نخواهید شد.
پیشنهاد میشود کسب و کار شما در هر مرحلهای که قرار دارد برای بازدهی بیشتر و بهتر آن همین الان به تهیه یک بیزینس پلن بپردازید، مطمئن باشید که تنها با رعایت کردن مراحل و نکاتی که در این محتوا گفته شد میتوانید یک بیزینس پلن مناسب و کارآمد برای خود تهیه کنید.
به پایان بیزینس پلن رسیدیم، امیدواریم این مقاله مفید واقع شده باشد.
ممنون از همراهیتان.
مجموعه AccTrain طی سالها تلاش ارايه کننده انواع نرم افزارحسابداری موجود در بازار می باشد،.
مفتخریم پاسخ گوی نیاز شما باشیم .
جهت کسب اطلاعات بیشتراز حسابداری و نرم افزارهای حسابداری با ما همراه شوید.
مباحث مرتبط :
- مفهوم تشویقهای مالیاتی : آیا تشویقهای مالیاتی همان معافیت مالیاتی است؟
- هر آنچه که باید درباره صنعت بیمه بدانید ؟!
- مفهوم نسبتهای مالی به زبان ساده و آشنایی با انواع آن .
- مالیات شرکت زیان ده چگونه محاسبه می شود؟
- مراحل و استاندارهای مدیریت ریسک
- 7 مهارت ضروری برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق
- نحوه استعلام سوابق بیمه به چه صورت است؟
- صفر تا صد بیمه بازرگانی و تفاوت آن با بیمه اجتماعی !
- مالیات بر استارت آپها چگونه است؟
- جرم شناسی مالیاتی چیست؟ موارد قانونی آن شامل چه مواردی است؟
- حسابدار کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟
- با خدمات حسابداری و بهترین شیوه دریافت آن آشنا شوید
مهدی
بسیار مفید و کاربردی.. ممنون????????
دی 10, 1399 در 8:52 ب.ظ
مریم چوپانی
ممنون دوست عزیز????????
دی 11, 1399 در 6:04 ب.ظ
ایرانی
با زبان ساده و جامع بود ممنون ????
دی 10, 1399 در 8:54 ب.ظ
مریم چوپانی
ممنون از توجه و همراهیتون ????
دی 11, 1399 در 6:04 ب.ظ