آموزش حسابداریآموزش مالی و اقتصادی

سیر تا پیاز برند : چگونه برندسازی کنیم ؟!

ساده‌ترین تعریف برای برندسازی یا برندینگ و داشتن برند این است که افراد شناخت خوبی از شما در ذهن خود داشته باشند و شما را به نام خوبی بشناسند که در نهایت باعث اعتماد به شما و خرید و استفاده از کالا و خدمات شما می‌شود.

همه‌ی ما شرکت یا سازمان‌هایی را که دارای یک لوگوی خاص هستند و محصولات خاصی را ارائه می‌کنند می‌شناسیم.
مثل برند سونی، امرسان و…
برندینگ یا برندسازی خط مشی یا راه و روش‌هایی است که این برندها را ایجاد کرده است.
اگر قرار باشد کسی از ماخریدی انجام دهد یا خدماتی را به او ارائه بدهیم و همچنین اگر قرار باشد شخصی خرید کالا و خدمات از مارا به رقبای دیگر ترجیح دهد باید ما را به نام نیک بشناسند. اگر دوست دارید تبدیل به یک برند معروف شوید، اگر تمایل دارید محصولات و خدمات خود را به تعداد افراد بیشتری ارائه دهید و بفروشید و اگر دوست دارید به مشتریان هدف خود برسید با ما تا انتهای محتوا همراه باشید.

برند چیست؟

برند یک مفهوم گسترده‌ای است که تنها شامل یک لوگو نمی‌شود، برند درواقع نشان‌دهنده نگاه و احساس مشتری به شرکت و محصول و خدمات شما است.
برند درواقع یک سبک زندگی است، برند تمایز و تفاوت است.
اما این تفاوت به این معنی نیست که شما کارهای عجیب غریب و زننده انجام دهید تا متفاوت باشید و در ذهن‌ها بمانید.
برند در واقع چیزی است که در قلب و ذهن خریدار نفوذ و رسوب کند.
نفوذ بر رسوب ارجح است و چیزی که باعث ماندگار بودن شماست رسوب برند شما در قلب و ذهن مشتری شما است. به این منظور تعریف برند را می‌توان به این صورت ارائه کرد که برند یک کیفیت مطلوب، تمایز، تفاوت، نوآوری، خدمات پس از فروش و ارتباط مطلوب در مواجهه با مشتریان می‌باشد.

برند دارای چه ویژگی‌هایی است؟

  • کیفیت
  • تمایز و نوآوری
  • خلاقیت
  • ارتباط با مخاطبین خود

البته در این میان قابل ذکر است که مخاطبین به عناوین مختلفی نسبت داده می‌شود، بعضی از افراد عقیده دارند مخاطب مصرف‌کننده است، بعضی‌ها می‌گویند مخاطب خریدار است، بعضی‌ها می‌گویند مخاطب مشتری است که می‌تواند بالفعل یا بالقوه باشد.
به طور مثال شما وقتی یک محصول را خریداری می‌کنید صرفا خریدار هستید، ممکن است خودتان مصرف‌کننده نباشید و آن را برای برادر خود خریداری کرده باشید.

اکنون جالب است بدانیم، برند چه چیزی نیست؟

  • برند طراحی لوگو نیست
  • داشتن وبسایت نیست
  • سئو نیست
  • کارت ویزیت داشتن نیست
  • ثبت قانونی شرکت و پرسنل داشتن نیست

برند مجموعه‌ای از تمام موارد گفته شده در کنار بسیاری نکات کوچک و بزرگ دیگر به همراه ارائه کالا و خدمات یا محتوای باکیفیت می‌باشد که بین ٣ تا ۵ سال یا حتی ۵ تا ٧ سال زمان لازم است تا تبدیل به برند شود.

چرا برندینگ یا برندسازی مهم است؟

پس از تعریف برند این سوال پیش می‌آید که اصلا چرا برندینگ یا برندسازی و داشتن برند مهم است، اهمیت برندینگ را از زوایای مختلفی می‌توان مورد بررسی قرار داد که باید شرکت‌ها به این جنبه‌ها توجه داشته باشند.

*یکی از مهم‌ترین جنبه‌های برندینگ این است شرکت شما برای اینکه بتواند به صورت موفق‌تر از دیگر رقبا باشد باید متمایزتز از رقبا فعالیت کنند که در واقع باعث می‌شود مشتری هنگام نیاز به یک کالا و خدمات به تمایز شما با دیگر رقبا فکر کند و برند شما برای او در الویت باشد.

*دومین نکته مهم در زمینه اهمیت برندینگ، ایجاد اعتماد است.

همانطور که همه ما می‌دانیم هیچ مشتری یا خریداری از شرکتی که به آن اعتماد نداشته باشد خرید نمی‌کند، بنابراین در برندینگ تلاش بر این است که احساس اطمینان و اعتماد در خریداران به‌وجود بیاید و خریدار بداند که طرف مقابل او شرکتی متعهد به مسئولیت‌ها و وعده‌های خود در صورت بروز مشکلات مختلف می‌باشد.

*نکته بعدی این است که افراد اکثرا تمایل دارند از برندهایی استفاده یا آن‌ها را به دیگران معرفی کنند که احساس کنند آن برند جذاب و قدرتمند است. *همچنین ارتباط شما با تقاضاکنندگان کالا یا خدمات شما، توجه به نیاز افراد، میزان مسئولیت پذیری و برخورد مناسب با آن‌ها باعث می‌شود خریدار پس از دریافت محصول شما احساس و ارتباط عاطفی نسبت به کالا و خدمات دریافتی و همچنین شرکت شما داشته باشد.

پس به این ترتیب علل اهمیت برندینگ یا برندسازی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

  • نیاز به ایجاد تمایز برای موفقیت بیشتر نسبت به رقبا
  • اعتماد مشتری و افزایش اعتماد او
  • قدرتمند و جذاب بودن
  • احساس و ارتباط عاطفی مشتری به محصولات شرکت شما

چگونه برای کسب و کار خود برند بسازیم؟

1- با تعریف برند خود شروع کنید.

محصولات و هدف خود را مرور کنید، جایگاهی که می‌خواهید در بازار به دست بیاورید را مشخص کنید، دلایل منطقی و احساسی که مشتریان شما را به شما مرتبط می‌کند در ذهن داشته باشید.
برند شما شخصیت و هویت شماست و باید باعث پیشرفت آن شود، با مشتریان ارتباط برقرار کند و متمایز کننده شما در بازار باشد. هرکدام از ما شخصیت منحصربه‌فردی داریم که باورهای ما را شکل می‌دهد و رفتارهای ما را در موقعیت‌های مختلف توضیح می‌دهد.

بنابراین زمانی که درمورد ساختن برند صبحت می‌کنیم مهم است که درکی از شخصیت آن داشته باشیم و به ویژگی‌های آن مثل اینکه این برند دارای مخاطبان از چه رده سنی است  و قرار است چه کسانی را به خود جذب کند توجه داشته باشیم.

2- به موتور محرک شرکت خود فکر کنید.

به منظور ساختن قسمت احساسی شخصیت خود، باید روی باورهای برند خود متمرکز باشید و مشخص کنید که برند شما چه هدفی دارد و پیرو چه ارزش‌هایی است؟
این کار به شما در مرتبط شدن با مشتریان و هویت بخشیدن به کسب و کارتان کمک شایانی می‌کند.

3- هدفتان رابطه بلندمدت با مشتریان باشد.

با زرق و برق دادن بیش از حد به برند، انتظارات مشتریان را تا فراتر از حد توان خود و تاجایی که دیگر نمی‌توانید به وعده‌های خود پایبند باشید، بالا خواهید برد.
در برندسازی برای آنکه بین شما و مشتریان اعتماد وجود داشته باشد نیاز دارید تا با آن‌ها روراست برخورد کنید درمورد کسی که هستید صادق باشید و به ارزش‌های خود همیشه پایبند باشید.

4- در ارتباط با مشتریان ثابت قدم باشید.

پس از خرید، کار شما با مشتری تمام نشده بلکه تازه آغاز شده است، پس آن‌ها را رها نکنید.
مدام با آنان در ارتباط باشید و از آن‌ها بازخورد بگیرید و نظراتشان را در کسبو کار خود تأثیر دهید.
این امر به شما کمک می‌کند تا شخصیت برندتان قوی شود و مشتریان شما بدانند در مقابل شما، پیشنهادات و محصولات شما باید چه انتظاری داشته باشند.

5- ادای فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا شرکت‌های بزرگ را در نیاورید.

سعی کنید شخصیت مجزایی برای خود داشته باشید.
بسیاری از افراد خواستار حمایت از شرکت‌های مستقل و کوچک هستند تا به وسیله آن‌ها و تحت حمایت آن‌ها خود را بالا بکشند، هرچند که این کمک‌ها خود می‌تواند زمینه‌ساز کمک‌های دیگر شود. جالب است بدانید برخی از شرکت‌های بزرگ سعی می‌کنند خود را در دسته این شرکت‌ها جای بدهند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند.

حتی اگر برای کسب وکار خود یک برنامه استراتژیک ندارید، حداقل بهتر است شخصیت مستقلی داشته باشید.

6- شجاع، خلاق و رک باشید و به چیزی که به آن باور دارید پایبند باشید.

تفاوت شما با شرکت‌های بزرگ در تعداد لایه‌های تصمیم گیرنده است، اگر مدیر باشید می‌دانید که این حجم از کاغذبازی و دخالت افرادی که نباید در تصمیم‌گیری نقش داشته باشند جلوی انعطاف پذیری را می‌گیرد، پس شما با نداشتن این مشکلات، چابک‌تر، سریع‌تر و انعطاف پذیرتر هستید.پ

7- زمان ارتباط با مشتریان برندسازی را فراموش نکنید.

زمانی که در ارتباط با مشتریان خود هستید اعتماد به نفس داشته باشید، شما نیازی ندارید برند خود را با تخفیفات آنچنانی خوب جلوه دهید، همینکه به اصول خود پایبند باشید اعتماد آن‌ها را جلب خواهید کرد. به هنگام ارتباط با مشتریان ارزش‌های کسب‌وکار خود را به صورت موردی گوشزد کنید و در آن‌ها این باور را به‌وجود بیاورید که پاسخ اعتماد آن‌ها را خواهید داد.

8- نیازی نیست لوگوی خود را روی همه چیز چاپ کنید.

آینده فعالیت‌های تبلیغاتی و برندینگ درخشان است و این به این معنی است که شما نیاز ندارید از راه و روش‌های قدیمی پیروی کنید. روی هوش مشتریان خود حساب کنید تمام طرح‌های خود را همان اول کار بازگو نکنید، با اینکار کنجکاوی مشتریان را تحریک می‌کنید تا خودشان دست به کار شوند و مزایای شما را تشخیص دهند. با این کار در واقع شما مبلغینی را می‌سازید که در هر فرصتی برند شما را تبلیغ خواهند کرد.

سخن پایانی

لطفا پس از پیشرفت در کسب و کار خود و داشتن محصول با کیفیت دارای پشتیبانی بالا، توانایی داشتن رابطه و رفتار متعهدانه با مشتریان خود، توانایی ایجاد احساس امنیت و اعتماد در ذهن و قلب خریداران شرکت و همچنین بالا بودن توانایی شرکت در رفع نیاز همه‌ی متقاضیان به طور دقیق، سعی کنید از خود برند بسازید و خود را در ذهن مخاطب خود ثبت کنید. باور داشته باشید که در صورت داشتن شرایط مذکور شما هرروز شاهد پیشرفت بی‌نظیر کسب و کار و شناخته شدن بیشتر برند خود خواهید بود. همچنین توجه داشته باشید که برندسازی همان‌قدر که برای شرکت‌های بزرگ مهم و قابل توجه است برای کسب و کارهای کوچک نیز باید مهم و در الویت باشد.

به پایان مقاله برند و برندسازی  رسیدیم، امیدواریم این مقاله مفید واقع شده باشد.

ممنون از همراهیتان.
مجموعه AccTrain  طی سالها تلاش  ارايه کننده انواع نرم افزارحسابداری موجود در بازار می باشد،.
مفتخریم پاسخ گوی نیاز شما باشیم .

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مالیات و مباحث مالی با ما همرا باشید.

مباحث مرتبط :


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا