آشنایی با بخش‌های مختلف نرم‌ افزار سپیدار

نرم‌ افزار سپیدار

آشنایی با بخش‌های مختلف نرم‌ افزار سپیدار

همانطور که در مقاله اول آشنایی با نرم افزار حسابداری سپیدار گفته شد، نرم‌ افزار سپیدار محصول شرکت سپیدار سیستم آسیا که یکی از شرکت‌های عضو گروه همکاران سیستم است می‌باشد، درادامه به معرفی بخش‌های مختلف نرم‌افزار سپیدارخواهیم پرداخت.

هدف از ارائه این محتوا آشنایی کامل با اجزای مهم موجود در صفحه اول نرم افزار و بررسی کاربرد و وظایف آنان می‌باشد.

شما بعد از نصب و راه اندازی نرم افزار در ابتدا با صفحه زیر مواجه خواهید شد.

اولین قسمت در عنوان عملیات درختواره حساب‌ها می‌باشد که اگر شما نرم افزار را به تازگی نصب کرده باشید این قسمت سفید و خالی است.

هر سیستم دارای دو بخش عملیات و فهرست می‌باشد.

در قسمت عملیات با توجه به نام آن، بخش عملیاتی قرار دارد و قسمت فهرست برای گزارش و ویرایش اطلاعات وارد شده در قسمت عملیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برای اضافه کردن حساب‌های دلخواه شما باید پس از کلیک کردن بر روی آیکون نرم افزار سپیدار، گزینه درج حساب‌های پیش فرض را انتخاب و پس از انتخاب کدینگ مورد نظر حساب‌ها را اضافه کنید.

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید در این قسمت سه حساب می‌توان تعریف کرد که شامل حساب گروه، کل و معین می‌باشد.

اگر در قسمت حساب کلیک راست کنید می‌توانید از قسمت جدید، گروه جدید را تعریف کنید، اگر بر قسمت گروه کلیک راست کنید و جدید را بزنید می‌توانید حساب کل جدید تشکیل دهید، هم چنین اگر در قسمت کل کلیک راست کنید و جدید را بزنید می‌توانید معین را تشکیل دهید.

بخش حسابداری نرم‌ افزار سپیدار

برای ثبت سند در این قسمت پس از کلیک بر روی آن پنجره زیر برایتان نمایش داده می‌شود.

  • پس از مشخص کردن تاریخ سند و وارد کردن شرح سند در قسمت توضیحات، با کلیک کردن روی علامت + در سمت راست پایین حساب مورد نظر خود را انتخاب و اطلاعات مربوطه را وارد کنید.
  • گزینه بعدی یعنی شماره گذاری مجدد اسناد را می‌توانید در شرایطی استفاده کنید که اسناد به صورت ممیزی ثبت شده باشند‌ که به دلیل تقدم و تأخر تاریخ می‌باشد، از این بخش برای اینکه هر سند دارای یک شماره سند باشد استفاده نمایید.
  • گزینه بعدی یعنی مرور حساب‌ها یک قابلیت فوق العاده در نرم افزار سپیدار محسوب می‌شود.
    شما به کمک این قابلیت می‌توانید با دبل کلیک بر روی حساب‌ها از حساب‌های زیر شاخه گزارش گیری کنید.
  • با استفاده از گزینه گزارش ترازها شما می‌توانید ترازهای دو، چهار، شش و هشت ستونی در حساب‌های کل،معین و تفصیلی تهیه کنید.

در بخش فهرست شما می‌توانید تمام عملیاتی که در بخش عملیات انجام دادید را مشاهده و و ویرایش نمایید.
به طور مثال پس از باز کردن بخش فهرست با کلیک بر روی حساب‌های تفصیلی جدولی از اطلاعات حساب‌های شما نمایش داده می‌شود.
با کلیک راست بر روی حساب مورد نظر می‌توانید تغییرات یا اطلاعات جدید را در حساب لحاظ کنید.

بخش مشتریان و فروش نرم‌ افزار سپیدار

همانطور که از نام این بخش مشخص است کلیه ثبت‌های مربوط به بخش فروش از این بخش انجام می‌شود.

در بخش پیش فاکتور پس از مشخص کردن نام مشتری و پرکردن بخش‌های‌ مشخص شده (کادرهایی که دارای علامت زرد رنگ هستند حتما باید اطلاعات در آن‌ها درج شود) و پس از آن در قسمت اقلام کاهای مورد نظر خود را انتخاب نمایید.
گزینه فاکتور فروش هم مانند بخش پیش فاکتور، پس از تکمیل اطلاعات خواسته شده و انتخاب اقلام مورد نظر، سند آن را صادر می‌نماید.
فاکتور برگشتی نیز برای زمانی کاربرد دارد که کالای فروخته شده به هر دلیلی عودت داده می‌شود.

زمانی که شما در شرکتی مشغول به کار هستید و فردی به عنوان خریدار به شرکت مبلغی را واریز می‌کند و شما قصد دارید مبلغ را به شخص تأمین کننده واریز کنید، اگر بخواهید این کار را در نرم افزار و بدون درگیری بانک انجام دهید می‌توانید با استفاده از بخش اعلامیه بدهکار بستانکار جدید این تراکنش را ثبت کنید.
و همانطور که در بخش حسابداری گفته شد می‌توان در بخش فهرست اطلاعات وارد شده را ویراش یا اطلاعات جدید را وارد کرد.

بخش تأمین کنندگان و انبار نرم‌ افزار سپیدار

برای تعریف کالا و خدمات در نرم افزار حسابداری سپیدار باید به این بخش مراجعه کنید.

بعد از تعریف انبار مورد نظر خود و ذخیره آن می‌توان کالای خود را تعریف کنید.
 سه قسمت کد، عنوان و واحدهای سنجش باید حتما تکمیل شوند.

  • در قسمت فاکتور خرید جدید پس از مشخص کردن تأمین کننده و تاریخ با استفاده از علامت + کالای مورد نظر خود را اضافه کنید و آن را ثبت کنید.
  • پس از ثبت فاکتور خرید باید رسید انبار ثبت شود.
    به این منظور در قسمت رسید انبار جدید کلیک کرده، انبار و تحویل دهنده را انتخاب کنید و پس از تکمیل اطلاعات آن را ذخیره کنید.

گزینه برگشت رسید انبار را زمانی که اقلام خریداری شده را به هر دلیلی عودت می‌دهید باید ثبت کنید.

  • بعد از ثبت فاکتور فروش باید فاکتور خروج از انبار نیز ثبت شود.
  • برگشت خروج از انبار برای زمانی است که به هر دلیلی کالای فروخته شده برگردانده شده، در این حالت شما باید آن را در این سند ثبت کنید.
  • با کلیک بر قسمت مرور تعدادی انبار شما می‌توانید به موجودی تمام کالاهای موجود در انبار دسترسی داشته باشید.
  • از طریق کاردکس کالا می‌توانید کنترل ورود و خروج کالا را به لحظه داشته باشید.

هم چنین مانند قسمت‌های قبل می‌توانید اطلاعات ثبت شده را در قسمت فهرست تغییر دهید و یا اضافه کنید.

بخش دریافت و پرداخت نرم‌ افزار سپیدار

کلیه عملیات مربوط به حساب‌های بانکی و صندوق، چک و … از طریق این بخش‌ انجام می‌شود.

  • اولین مورد در این بخش رسید دریافت جدید است.
    به هر دلیلی شما از افراد چک و یا وجه نقد دریافت نمایید باید در این بخش ثبت گردد.

در این بخش در ابتدا باید نوع وجه دریافتنی را مشخص کنید سپس طرف مقابل را انتخاب کرده، تاریخ دریافت را معین کرده و نوع وجه دریافتی را مشخص کرده و آن را ثبت کنید.

  • گزینه اعلامیه پرداختی جدید کاملا عکس مورد قبل است.
    شما باید اطلاعات پرداختی‌های خود چه به صورت نقد،چک یا حواله را به وسیله این بخش ثبت کنید.
  • گزینه بعدی عملیات بانکی چک دریافتنی می‌باشد که کلیه عملیات مربوط به چک‌های دریافتنی در این بخش انجام می‌شود.
    در این بخش با توجه به نوع عملیات مورد نظر خود می‌توانید واگذار به بانک، وصول یا واخواست چک و نقد کردن آن ثبت انجام دهید.
  • گزینه استرداد چک جدید به اصطلاح به معنای برگشت چک و یا پس گرفتن چک، اعم از چک‌های دریافتنی، پرداختنی و چک‌های خرج شده می‌باشد که پس از تکمیل اطلاعات می‌توانید ثبت را انجام دهید.
  • گزینه وصول چک پرداختنی برای چک‌های پرداختی شما به موسسات و بنگاه‌های دیگر است که پس از سررسید چک و وصول آن، می‌توانید ثبت آن را از این بخش انجام دهید.
  • با استفاده از قسمت جستجو چک می‌توان انواع چک‌های موجود در سیستم را جستجو کرد.
    در قسمت فهرست هم می‌توانید تمام عملیات انجام شده در قسمت عملیات را ویرایش و یا اضافه کنید.

بخش شرکت نرم‌ افزار سپیدار

بنگاه‌های تجاری که نرم افزار را به تازگی خریداری کرده اند، می‌توانند با کلیک بر روی قسمت عملیات اول دوره اطلاعات خود را وارد سیستم کنند و با انتخاب قسمت مشخص شده سند افتتاحیه صادر نمایند.

یکی از مهم ترین قسمت‌ها در بخش شرکت گزینه‌ای به نام گزارش ساز می‌باشد، شما می‌توانید به راحتی تنها با چند کلیک گزارش مورد نیاز خود را از این قسمت استخراج کنید.
توجه داشته باشید که برای ویرایش طرف حساب‌های‌ می‌توانید با انتخاب گزینه طرف حساب‌ها در قسمت فهرست آن‌ها را مدیریت کنید.

بخش تنظیمات

  • شما اگر قصد ایجاد تغییرات خاصی در نرم افزار را دارید می‌توانید آن را در بخش تنظیمات اعمال کنید.
  • برای تهیه پشتیبان یا back up از سیستم خود می‌توانید با مراجعه به بخش تنظیمات قسمت تهیه نسخه پشتیبان جدید این کار را انجام دهید.

سخن پایانی

در آخر به صراحت می‌توان گفت نرم افزار حسابداری سپیدار یکی از بهترین و قابل ترین نرم افزارهای موجود در بازار است.
که شما می‌توانید با اطمینان کامل آن را برای ثبت اطلاعات شرکت و موسسات خود انتخاب کنید.
مجموعه AccTrain  طی سالها تلاش  ارايه کننده انواع نرم افزارحسابداری موجود در بازار می باشد،.
مفتخریم پاسخ گوی نیاز شما باشیم .

جهت کسب اطلاعات بیشتراز حسابداری و نرم افزارهای حسابداری با ما همراه شوید.

مباحث مرتبط:


ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.