اخباراخبار مالی و اقتصادی

بازار خودرو نزدیک به تحولی بزرگ

جزییات کامل این خبر هنوز مشخص نشده است اما طبق گفته‌ها اساس آن حذف نرخ گذاری دستوری برای محصولات خواهد بود و هدف نهایی این طرح حفظ آرامش و ایجاد تعادل در بازار خودرو است.
هربار پس از تعیین و تصویب نرخ نهایی خودروهای داخلی توسط شورای رقابت، به دلیل عدم پاسخگویی مناسب سازمان‌ها برای تعیین قیمت خودروهای داخلی، شورای رقابت مجددا برای تعیین قیمت خودروهای داخلی مخصوصا سایپا و ایران‌خودرو وارد عمل می‌شد.


رزم حسینی وزیر صنعت در نامه‌ای به معاون اقتصادی رئیس جمهور، نهاوندیان با اشاره به تدوین بسته جهش تولید و خروج شرکت‌های خودروساز از زیان دهی خواستار بررسی این بسته را داشته و همچنین تولید، رفع مشکلات اقتصادی و قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌های خودروساز، افزایش تیراژ تولید و تولید بدون ضرر و حذف واسطه گری را از رئوس از درخواست برشمرد.
در نتیجه طبق طرح فوق، قیمت‌گذاری دستوری یا بطور کامل یا برای بخشی از محصولات حرف خواهد شد.
طرح مجلس

پیش از مطرح شدن این طرح توسط دولت، طرح ساماندهی صنعت خودرو در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسیده است که اگر این طرح تصویب نهایی شود، خودروهایی پرتیراژ در بازار با نرخ‌هایی که شامل نرخ تمام شده واقعی روز خودرو به همراه سود مصوب خودروساز است، کشف نرخ و عرضه خواهد شد.

نیمی از مابالتقاوت نرخ معامله شده در بورس با نرخ پایه، صرف تسهیلات قرض‌الحسنه کوتاه مدت به خودروسازان و ١٠ هم به عنوان پاداش به آن‌ها عرضه می‌شود.
بقیه آن نیز به کمک توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، کمک به اقشار ضعیف و… پرداخته خواهد شد.
در نتیجه هردوطرح بر قیمت‌گذاری بازار خودرو تمرکز کرده‌اند.

اما در این میان با توجه به ظرفیت تولید بالای کشور اما زیان آور بودن تولید تا پایان سال جاری تنها ٩٠٠ هزار خودرو تولید خواهد شد.
اگر طرح قیمت‌گذاری دستوری به تصویب برسد، رانت دلالان جای خود را گسترش چرخه تولید و مصرف می‌دهد.
بنابراین باید منتظر ماند تا پس از بررسی این دو طرح چه تصمیمی برای مشکلات ذکرشده گرفته خواهد شد.

برای اطلاع از به روزترین اخبار مالی و اقتصادی  با ما همراه شوید.

آخرین مطالب مرتبط :

 

نوشته های مشابه
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا