چگونگی انحلال شرکت و بررسی مالیات شرکت منحل شده.
آیا تا به حال با خود فکر کردهاید انحلال شرکت به چه معناست و دقیقا چه اتفاقی میافتد که یک شرکت منحل میشود؟
مالیات شرکت منحل شده چگونه است و اصلا شرکتهای منحل شده ملزم به پرداخت مالیات هستند یا خیر؟ قبل از پاسخ به سوالات بالا بهتر است بدانیم که مانند تمام زمینههای مالیاتی دیگر که بسیار مهم و قابل اهمیت هستند، مالیات شرکتهای منحل شده نیز از مواردی است که برای سازمان امور مالیاتی بسیار مهم و قابل توجه است.
شرکتهای کوچک و بزرگ ممکن است حتی پس از سالها فعالیت و کسب اطمینان و اعتبار بین مشتریان مجبور به انحلال شرکت شوند، انحلال شرکت به معنای تصفیه شرکت است و ممکن است به علل مختلفی مانند شرایط مانند نابسامان اقتصادی و بحرانهای اقتصادی و…شکل بگیرد.
دلایل انحلال شرکتها میتواند اجباری با اختیاری باشد و جالب است بدانید که در چند سال اخیر انحلال شرکتها بسیار افزایش یافته و متاسفانه بسیاری از افراد از قوانین مربوط به مالیات شرکت منحل شده مطلع نیستند و حتی نمیدانند که انحلال یک شرکت دقیقا به چه معناست.
پس از مطالعه این محتوا شما عزیزان علاوه بر درک کامل مفهوم انحلال شرکت و مراحل آن با مواد قانونی مربوط به مالیات شرکتهای منحل شده آشنا خواهید شد، با ما همراه باشید.
انحلال شرکت چیست؟
همانطور که در محتوای ثبت شرکت گفته شد، شرکت عبارت است از شراکت بین دو یا چند نفر که به صورت قانونی ثبت شده باشد و هرکدام از شرکا به نسبت سهم خود در سو و زیان آن شریک هستند. داشتن یک شرکت میتواند برای شما اعتبار کسب کند تا بتوانید با شرکتهای بزرگ قرارداد ببندید، وام دریافت کنید یا مجوزهای لازم برای را برای انواع فعالیتهای تجاری را دریافت کنید.
انحلال شرکت به معنای از بین رفتن و تعطیل شده شرکت و شراکت ایجاد شده بین سرمایهگذاران میباشد و طبق قوانین مصوب در قانون تجارت، سهامداران و شرکای یک شرکت موظف هستند که انحلال شرکت را صورت رسمی در مراجع قانونی آن یعنی اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ثبت کنند.
ورشکستگی، عدم تحقق اهداف، عدم تمدید زمان انقضای شرکت برای شرکتهای دارای مدت زمان مشخص فعالیت یا حتی موافقت تمام اعضا برای انحلال شرکت از عواملی است که میتواند منجر به منحل شدن یک شرکت شوند.
پس از انحلال یک شرکت باید بدهیهای آن پرداخت شوند و تمام داراییهای منقول و غیرمنقول و نقدی و غیرنقدی شرکت بعد از انجام تسویه و پرداخت تمام بدهیها، بین افراد سهامدار و ذینفع شرکت تقسیم گردد.
درخواست ثبت انحلال شرکت چگونه است؟
برای درخواست ثبت انحلال یک شرکت باید تمام شرکا و اعضای شرکت صورت جلسه انحلال را مطالعه و درصورت موافقت آن را امضا کنند، اگر حتی یکی از اعضای شرکت با انحلال شرکت مخالفت داشته باشد، امکان انحلال شرکت وجود نخواهد داشت.
*البته درباره موافقت و امضای شرکا توجه داشته باشید که اگر یکی از شرکا به هر دلیلی حضور نداشته باشد تنها میتوان از طریق وکالت تامالاختیار انحلال را انجام داد و درغیر این صورت حضور او لازم و ضروری است.
پس از امضای شرکا باید نهایتا پس از پنج روز مدارک به اداره ثبت شرکتها ارائه شود، پس از ارائه مدارک ١٠ تا ١۵ روز زمان لازم است تا تصفیه انجام و پس از انتشار این خبر در روزنامه کثیرالانتشار شرکتها، انحلال انجام میشود.
پس از انحلال شرکت چه اتفاقی میافتد؟
پس از اینکه شما اعلام کردید قصد انحلال شرکت را دارید، اموال شرکت به صورت معلق درمیآیند تا اقدامات لازم برای تعیین و تکلیف و پرداخت بدهیهای شرکت انجام شود. هنگام انجام مراحل انحلال، سمتهای کاری افراد از بین میرود و تنها یک نفر تحت عنوان مدیر تصفیه سازماندهی امور را بر عهده خواهد داشت و به جز مدیر تصفیه کسی حق انجام هیچگونه فعالیت اجرایی دیگری را ندارند.
همچنین توجه داشته باشید که در صورت تمایل به انحلال شرکت باید پروژههای اجرایی که در دست انجام هستند پایان یابند و مسئولیت خود را در قبال مشتریان خود تا پایان انجام تصفیه به بهترین شکل ممکن انجام دهند.
مدیر تصفیه کیست؟
به دلیل اینکه حین انجام مراحل تصفیه یا انحلال شرکت افراد سمتی ندارند و باید کسی باشد تا به مطالبات پایان نیافته رسیدگی کند، فردی تحت عنوان مدیر تصفیه به عنوان نماینده شرکت با توافق اعضا انتخاب میشود تا امور باقی مانده را انجام دهد، یکی از اولین و مهمترین وظایف مدیر تصفیه این است که ثبت انحلال شرکت را انجام دهد.
همچنین توجه کنید که اگر مدیر تصفیه با توافق شرکا انتخاب نشود، هر کدام از ذینفعان این حق را دارند که از دادگاه درخواست انتخاب مدیر تصفیه را داشته باشد و تعیین مقدار حقالزحمهای که باید به مدیر تصفیه پرداخت شود نیز برعهده دادگاه مربوطه میباشد.
قانون در رابطه تا انحلال شرکتها چه میگوید؟
طبق ماده ١٩٩ لایحه اصلاحشده قانون تجارت، که تمام قوانین مربوط به شرکتهای سهامی را در بر دارد، یک شرکت سهامی در موارد زیر منحل خواهد شد.
- اگر شرکت موضوعی که برای آن فعالیت تشکیل شده را انجام ندهد یا در شرایطی قرار بگیرد که انجام آن فعالیت غیرممکن شده باشد.
- اگر شرکت برای مدت زمان مشخصی تشکیل شده باشد و پس از انقضای آن نسبت به تمدید زمان آن اقدام نشود.
- اکر شرکت تجاری دچار ورشکستگی شود باید منحل شود.
- اگر مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام به دلایل مختلفی به انحلال شرکت رأی دهند.
- زمانی که حکم قطعی دادگاه صادر شده باشد.
بدهیهایی که ممکن است باعث انحلال شرکت شوند چیست؟
بدهی به کارمندان و معوق شدن حقوق آنان، بدهیهای مالیاتی به سازمان امور دارایی و مالیات و همچنین بدهیهای مربوط به بخش بیمه از انواع بدهیهایی هستند که ممکن است منجر به انحلال یک شرکت شوند.
از زمان انحلال شرکت مدیر تصفیه برای یک سال زمان دارد تا برای پرداخت بدهیها اقدام کند و اگر به زمان بیشتری نیاز داشته باشد باید درخواست تمدید مدت فعالیت خود را به صورت کتبی ارائه کند.
پس از انحلال شرکت چه کسی باید مالیات شرکت منحل شده را پرداخت کند؟
ماده ١٩٨ قانون مالیاتهای مستقیم، مسئولیت مالیات شرکتهای منحل شده را تعیین میکند که به صورت زیر میباشد:
در شرکتهای در حال تصفیه مدیران تصفیه اشخاص حقوقی، به صورت فردی یا جمعی طبق قانون مالیاتهای مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده، موظف هستند مالیات اشخاص حقوقی را پرداخت کنند. بر اساس این قانون تنها شخص حقوقی که مسئولیت پرداخت مالیات را بر عهده دارد شرکت میباشد اما مدیر تصفیه هم برای پرداخت مالیات مسئول میباشد که میتواند با فروش داراییهای شرکت حین تصفیه، مالیات آن را پرداخت کند.
همچنین توجه داشته باشید که طبق این قانون تنها مدیران تصفیه مسئول پرداخت مالیات شرکت منحل شده هستند و هر کدام از اعضای هیأت مدیره با هر مقدار سهامی که داشته باشند مسئولیتی برای پرداخت آن ندارند.
مالیات شرکتهای زیان ده چگونه محاسبه میشود؟
باتوجه به ماده ١١۵ قانون مالیاتهای مستقیم، مالیات شرکتها در زمان انحلال با نرخ ٢۵ درصد بر ارزش دارایی شخص حقوقی منهای بدهیها و سرمایه پرداخت شده و همچنین اندوختهها و مانده سودهایی که قبلاً پرداخت شده است تعیین میگردد.
شرکت موظف است بابت فعالیتهای خود در دوره مالی منتهی به انحلال، اظهارنامههای لازم را که موضوع مواد ١١۴ و ١١۶ قانون مالیاتهای مستقیم است را به سازمان امور مالیاتی ارائه نماید.
دقت داشته باشید که هرگونه عدم آشنایی با قوانین مالیاتی شرکتها در دوران انحلال، عدم رعایت آنها و ارائه نکردن اظهارنامههای لازم به نوعی فرار مالیاتی تلقی میشود و هزینههای اضافی دیگری نیز برای شرکت به وجود خواهد آورد.
سخن پایانی
در انتها بهتر است بدانید که علاوه بر دلایل اختیاری که برای انحلال وجود دارد، دلایل اجباری زیادی نیز مانند دستیابی به هدف تاسیس شرکت، انقضای زمان تعیین شده برای فعالیت شرکت، ورشکستگی و بدهیهای فراوانی که در اثر عدم مدیریت درست و اصولی امور مالی به وجود میآیند و همچنین کم شدن تعداد شرکا باعث میشود شرکت ناخواسته مجبور به انحلال شود.
سعی کنید نسبت به پرداخت بدهیهای شرکت به سازمانهای دولتی مانند سازمان امور مالیاتی و سازمان بیمه و همچنین پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و پرسنل خود، دقت کافی را داشته باشید و در اسرع وقت نسبت به پرداخت آنها اقدام نمایید تا مجبور به انحلال و تصفیه شرکت خود نباشید.
به پایان مقاله انحلال شرکت رسیدیم، امیدواریم این مقاله مفید واقع شده باشد.
ممنون از همراهیتان.
مجموعه AccTrain طی سالها تلاش ارايه کننده انواع نرم افزارحسابداری موجود در بازار می باشد،.
مفتخریم پاسخ گوی نیاز شما باشیم .
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مالیات و مباحث مالی با ما همرا باشید.
مباحث مرتبط :
- هر آنچه که باید درباره قراردادهای آتی و بخش های استاندارد آن بدانید.
- مفهوم بازاریابی، بازاریابی مفید و موثر چگونه انجام میشود؟
- حسابرسی بیمه یا حسابرسی تامین اجتماعی چیست؟
- آموزش اتصال کلاینت در نرمافزار سپیدار
- مالیات شرکت زیان ده چگونه محاسبه می شود؟
- مراحل و استاندارهای مدیریت ریسک
- 7 مهارت ضروری برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق
- نحوه استعلام سوابق بیمه به چه صورت است؟
- صفر تا صد بیمه بازرگانی و تفاوت آن با بیمه اجتماعی !
- مالیات بر استارت آپها چگونه است؟
- جرم شناسی مالیاتی چیست؟ موارد قانونی آن شامل چه مواردی است؟