آموزش حسابداری

اصول حسابداری

امروزه حسابداری و به دنبال آن اصول حسابداری به یکی از پرطرفدارترین و حتی کاربردی ترین رشته ها در بازار کار تبدیل شده است ،و همین امر باعث شده افراد بسیاری آن را به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب کنند و یا حتی تمایل داشته باشند که آن را در کنار دیگر امور زندگی خود به طور کاربردی بیاموزند .

اگر شما هم در دسته افرادی هستید که علاقه و تمایل به یادگیری اصول حسابداری دارید ما قصد داریم به زبانی کاملا ساده ،بهترین و کاربردی ترین توضیحات لازم را در اختیارتان قرار دهیم .لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

برای آشنایی با اصول حسابداری اولین قدم این است که بدانیم حسابداری چیست و دقیقا چه کاری را انجام می‌دهد.

حسابداری چیست ؟

حسابداری سیستم ،علم یا فنی است که رویداد های مالی یک شرکت که شامل خرید کالا و اموال ،دریافت وجه از مشتریان ،پرداخت حقوق و … می‌شود را شناسایی و ثبت کرده و اطلاعاتی را که قابل اعتماد ،قابل مقایسه و مرتبط هستند را گزارش می کند تا به استفاده کنندگان در گرفتن بهترین تصمیم کمک کند .

استفاده کنندگان از اطلاعات مالی شرکت شامل استفاده کنندگان داخلی و خارجی است که منظور از استفاده کنندگان داخلی اعضای هیئت مدیره ،بخش فروش شرکت و …و منظور از استفاده کنندگان خارجی دولت ،بانک ها و … می‌باشد .

اطلاعات در علم حسابداری قابل اطمینان هستند زیرا بر اساس مدارک ثبت شده گزارش شده اند .هم چنین این اطلاعات با اطلاعات دیگر موجود در همان شرکت یا شرکت های دیگر قابل مقایسه هستند .

 آشنایی با اصول حسابداری

اصول حسابداری در واقع مجموعه ای از فروض و اصول است که پایه و اساس علم حسابداری را تشکیل می‌دهند و به افراد الگو و چهارچوبی را می‌دهد تا هنگام استفاده از علم حسابداری به آن ها توجه کنند .

جالب است بدانید که اگر شما بخواهید یک مصاحبه شغلی در زمینه حسابداری داشته باشید، اصول و مفروضات حسابداری قطعا یکی از سوالاتی است که شما باید آن ها را بدانید .

اصول اساسی حسابداری شامل موارد زیر است :

  • اصل بهای تمام شده
  • اصل هم زمانی
  • اصل تحقق درآمد
  • اصل افشاء کامل

1_اصل بهای تمام شده

طبق اصل بهای تمام شده دارایی ها و کالاها با ارزش نقدی مبادله شده در زمان خرید آن ها در دفاتر ثبت می‌شوند و پرداخت های اضافی جزو بهای تمام شده آن ها محسوب نمی‌شود .هم چنین ،گذشت زمان و تغییر ارزش دارایی در بهای تمام شده ثبت شده آن بی اثر است . مثلا اگر یک کالایی را با دلار ۱۰۰۰ تومانی به قیمت یک میلیون تومان خریداری می‌کنیم و بعد از مدتی ارزش دلار به ۳۰۰۰ تومان می‌رسد ،ارزش کالای ما در بازار ۳ میلیون تومان است اما در دفاتر با بهای تمام شده ۱ میلیون تومان ثبت شده است .

به زبان ساده تر این اصل یعنی بهای تمام شده هر کالا یا دارایی مبلغی است که ما به صورت نقدی برای آن پرداخت می‌کنیم به اضافه ی هزینه هایی مثل هزینه ورود به انبار ،هزینه باربری و مابقی‌ هزینه ها .یعنی به عنوان مثال سود اضافه شده روی قیمت به دلیل خرید اقساطی یا نسیه و … در بهای تمام شده آن محسوب نمی‌شود .

با ذکر یک مثال می‌توان این اصل را بهتر درک کرد:

فرض کنید شما یک کالا را با قیمت ۱۰۰ هزار تومان با ۱۰هزار تومان تخفیف خریداری می‌کنید در این حالت بهای تمام شده این کالا برای شما ۹۰ هزار تومان خواهد بود .

حال اگر ۵ هزار تومان هزینه ورود این کالا به انبار باشد بهای تمام شده آن برای شما ۹۵ هزار تومان خواهد بود .

و اگر این کالای ۱۰۰ هزار تومانی را به صورت اقساط خریداری کنید و مقداری سود به خاطر خرید اقساطی به قیمت اصلی آن اضافه شود ،به طور مثال ۱۰ هزار تومان ،این مقدار سود پرداختی جزو بهای تمام شده کالای خریداری شده محسوب نمی‌شود و با عنوان هزینه مالی در رویداد های مالی ثبت می‌شود .

2_اصل تطابق یا همزمانی هزینه ها و درآمد ها

طبق این اصل هزینه ها و درآمدهای به وقوع پیوسته برای ایجاد درآمد هر دو باید در یک دوره مالی گزارش شوند . یعنی اگر درآمدی را در سال ۹۷ کسب کرده اید ،هزینه هایی را که برای تحصیل این درآمد متحمل شده اید را باید در اطلاعات مالی سال ۹۷ ثبت کنید . که ممکن است این ارتباط دادن هزینه ها و درآمد ها به یکدیگر برای طبقه بندی مشخص آن ها در دوره های مالی کمی دشوار باشد ، که برای این امر شما از سه روش می‌توانید استفاده نمایید .

روش اول

رابطه علت ومعلولی

که واضح ترین روش تطابق است.به طور مثال شما یک کالا را به قیمت ۱۰۰ تومان خریداری کرده اید و آن را به قیمت ۱۲۰ تومان به فروش رسانده اید ،و به صورت مستقیم آشکار است که هزینه آن کالا چقدر بوده و درآمد حاصل از فروش آن چقدر است .

روش دوم

روش تخصیص سیستماتیک

به طور مثال شما دارای یک ساختمان هستید که بر درآمد زایی شرکت شما تأثیر مثبتی خواهد داشت و حتما باید هزینه ای در سود و زیان شما برای تطابق هزینه ها و درآمدها وجود باشد ،هزینه ای مثل هزینه استهلاک ساختمان که طبق ماده ۱۴۹ مالیات های مستقیم باید به آن عمل شود .

روش سوم

شناخت بلادرنگ

هزینه هایی وجود دارند که منافع آتی آن ها مشخص نیست و دارای عدم اطمینان زیادی در منافع آتی‌ هستند .مثل هزینه هایی که برای تبلیغات صورت می‌گیرد که چنین هزینه هایی کاملا به صورت هزینه در نظر گرفته می‌شود بدون توجه به منافع آتی آن .

این نکته مالیاتی در  این اصل از اصول حسابداری بسیار حائز اهمیت است که در این اصل حتما به ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون مالیات های مستقیم توجه داشته باشید زیرا تعدادی از هزینه ها وجود دارند که از نظر سازمان امور مالیاتی قابل قبول نیستند .

3_اصل تحقق درآمد

با این سوال درک این اصل کاملا آسان است !

درآمد چه زمانی تحقق می‌شود ؟

زمانی که محصول (کالا یا خدمات ) به مشتری تحویل داده شود .

یعنی شما زمانی که محصول را به مشتری تحویل می‌دهید می‌توانید درآمد خود را تحصیل شده بدانید چه مشتری آن را پرداخت کرده باشد و چه قرار باشد پرداخت کند .

به طور مثال شما قرار است کالایی را به مبلغ ۱۰ هزار تومان به فروش‌ برسانید ،هنگامی که محصول را مشتری تحویل دادید و مبلغ ۱۰ هزار تومان را دریافت کردید می‌توانید ثبت آن را انجام دهید .

حال اگر مشتریان درخواست کالایی را از شما داشته باشد که شما موجودی نداشته باشید و او مبلغی کالا را به شما بدهد تا در هنگام موجود شدن کالا آن را از شما دریافت کند ،در واقع این مبلغ دریافتی شما در آمد محسوب نمی‌شود بلکه شما می‌توانید آن را به عنوان بدهی در دفاتر خود ثبت کنید چون محصولی تحویل داده نشده و ممکن است مشتری به هر دلیلی از خرید خود پشیمان شود و شما مجبور به عودت مبلغ دریافتی شوید .

4_اصل افشاء کامل

این اصل خواستار این است که کلیه رویداد ها و وقایع مالی با اهمیت یک واحد تجاری باید حتما به طور کامل و با جزئیات افشاء گردد. این اطلاعات می‌توانند در متن صورت های مالی یا در یادداشت هایی که همراه صورت های مالی وجود دارند افشاء گردند.

به طور مثال اگر بدهی یک واحد تجاری ۱۰۰میلیون تومان اعلام می‌شود باید ریز این بدهی اعلام شود ،این ریز اطلاعات در تصمیم گیری های افراد استفاده کننده از اطلاعات مالی واحد تجاری مؤثر است و این نکته بسیار مهم است که بدهی شما مربوط به تحصیل یک دارایی برای تحقق درآمد در آینده است یا اینکه شما با متحمل شدن هزینه های بالا و عدم پرداخت حقوق کارمندان و بیمه و … باشد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا