آموزش ارسال لیست مالیات بر حقوق

آموزش ارسال لیست مالیات حقوق

آموزش ارسال لیست مالیات بر حقوق

طبق ماده 86 قانون مالیات های مستقیم، پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلف اند:
مالیات متعلق را طبق مقررات ماده(85) این قانون محاسبه و کسر و‌ تا پایان ماه بعد ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت‌کنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و در ماه‌های بعد فقط ‌تغییرات را صورت دهند.
با توجه به این موارد لیست مالیات بر در درآمد حقوق یکی از موارد مهمی است (همچون لیست بیمه) که کارفرما بایستی در به صورت دوره‌ای و مرتب ارسال کند.
تهیه و اماده سازی این لیست به صورت دستی همواره دارای مشکلات فراوانی بوده است.
لذا اخیرا سازمان امور مالیاتی به جهت:

  • آسان شدن دریافت اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق
  • رضایت مودیان محترم مالیاتی
  • کاهش هزینه‌ها
  • و صرفه‌جویی در زمان، سیستم مکانیزه مالیات بر درآمد حقوق را در دسترس قرار داده‌است. 

سیستم مکانیزه مالیات بر درآمد حقوق را در دسترس قرار داده‌است.
در ادامه آموزش ارسال لیست مالیات بر حقوق با استفاده از سیستم مکانیزه سازمان امور مالیاتی بیان می گردد.

آموزش ارسال لیست مالیات بر حقوق

در سیستم مکانیزه مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد که اخیرا توسط سازمان امور مالیاتی راه اندازی شده است،

  • اطلاعات دریافت کنندگان دستمزد
  • میزان حقوق آن‌ها
  • مزایای پرداختی
  • مالیات مرتبط
  • اطلاعات پرداخت کننده حقوق

به صورت فایل دریافت می شود.

این اطلاعات در سامانه سازمان امور مالیاتی ذخیره و در جریان رسیدگی به پلمپ دفاتر قانونی و رسیدگی های فصلی توسط ممیزان دارایی، مورد تحلیل قرار می گیرد.
لذا مودیان مالیاتی بایستی نهایت دقت را در ارسال گزارشات ماهانه و اعلام گزارشات فصلی مالیات بر ارزش افزوده داشته باشند.

کارفرمایان بایستی از طریق سامانه جدید تسلیم لیست مالیات حقوق کارکنان، اطلاعات را به صورت ماهانه ارسال کنند.
این سامانه ۲۴ ساعته و در تمامی ایام برای خدمات رسانی به مودیان مالیاتی فعال بوده و هیچ هزینه ای را به مودی، تحمیل نمی کند.
برای ارسال این لیست بایستی گام‌های مهمی توسط مودی طی گزدد که در ادامه بیان می‌گردد.

گام اول: دریافت کد اقتصادی

برای ارسال لیست مالیات بر حقوق، مودی بایستی دارای کد اقتصادی جدید باشد.
این کد به صورت غیر حضوری و با ثبت نام در سامانه سازمان امور مالیاتی در دسترسی افراد قرار می‌گیرد.
مودی تنها با دریافت این کد می‌تواند وارد سامانه ارسال لیست مالیات بر حقوق شده و لیست مالیات مرتبط به خود را ارسال کند.

گام دوم: ورود به سامانه ارسال لیست مالیات بر حقوق

برای ارسال لیست مالیات حقوق، باید از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی بخش فهرست مالیات حقوق الکترونیکی شوید.
کلیه اطلاعات مورد نیاز ارسالی به سازمان امور مالیاتی از طریق همین سایت و با استفاده از کلیک بر روی هر یک از سرفصل هایی که در ادامه شرح داده شده است، مقدور خواهد بود.

لیست مالیات

الف) ورود به سامانه ارسال لیست حقوق

در این مرحله باید با کلیک ب روی متن ورود به سامانه جدید تسلیم لیست حقوق کارکنان به فحه مورد نظر وارد شوید.

ایجاد لیست مالیات حقوق

پس از ورود به این صفحه بایستی از نام کاربری و رمز عبوری که به واسطه ثبت نام کد اقتصادی به شرکت اعطا می گردد، استفاده شود.

لیست مالیات جدید

ب) ورود اطلاعات مربوط به لیست حقوق

پس از ورود به صفحه مربوطه با انتخاب فهرست حقوق و سپس انتخاب فهرست حقوق جدید ابتدا بایستی اطلاعات اولیههمچون:

  • ماه
  • سال
  • نام لیست
  • حوزه حقوق

را وارد نمایید.

  • نام حوزه مالیاتی که به صورت پیش‌فرض وجود دارد را انتخاب می‌کنیم.
  • نوع لیست شامل اصلی، الحاقی و اصلاحی است که در صورتی که بار اول در ماه مذکور اطلاعات را ثبت می‌کنید، گزینه اصلی انتخاب می‌شود.
  • در صورتی که اشتباهاتی در لیست مالیات ارسال شده داشته باشیم و بخواهیم آن را اصلاح کنیم، گزینه الحاقی را انتخاب می‌کنیم.
  • در صورتی که فایلی که قبلا ارسال کردیم که ثبت نهایی هم شده به صورت کلی اشتباه باشد از گزینه اصلاحی استفاده می‌شود. با انتخاب گزینه اصلاحی، اداره مالیاتی کلیه اطلاعات ارسالی قبلی را باطل تلقی کرده و فایل جدید را مبنا قرار می‌دهد.

پس از ورود اطلاعات اولیه بایستی نوع لیست‌ها انتخاب و فایل های مربوطه بارگذاری گردد.
لذا به فهرست فایل‌ها مراجعه و بر روی فهرست لیست‌ها کلیک کنید.

ج) بارگذاری فایل‌های لیست حقوق

  • فهرست حقوق جدید: در این قسمت می‌توان یک لیست حقوق جدید ایجاد کرد.
  • فهرست فایل‌های ارسالی: فهرست فایل‌هایی که تاکنون ارسال شده را نشان می‌دهد.
  • تبصره ماده ۸۶
  • فهرست لیست‌ها: فهرست لیست‌های حقوق مودی را نشان می‌دهد.
  • فهرست قبض‌ها: فهرست لیست‌هایی که مودی ارسال نموده را نشان می‌دهد.

پرداخت هایی که کارفرمایان به اشخاص حقیقی غیر از کارکنان خود که مشمول پرداخت کسورات بازنشستگی یا بیمه نیستند،
با عنوان حق المشاوره، حق حضور در جلسات ، حق التدریس ، حق التحقیق و حق پژوهش پرداخت می کنند،
بدون رعایت معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون مشمول مالیات مقطوع به نرخ ده درصد (%۱۰ ) است.
کارفرمایان موظفند در موقع پرداخت یا تخصیص، مالیات متعلقه را کسر و ظرف مدت تعیین شده در ماده (۸۶) این قانون با اعلام مشخصات دریافت کنندگان مطابق فرم نمونه اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور به اداره امور مالیاتی پرداخت کنند و در صورت تخلف ، مسوول پرداخت مالیات و جرایم متعلق خواهند بود.

تبصره ماده ۸۶ 

برای لیست‌های خواسته شده می توانید فایلی را که در قالب مربوطه از نرم افزار حقوق و دستمزد خود دریافت کرده اید در سایت بارگذاری نمایید.
در حال حاضر اکثر نرم افزارهای حسابداری قابلیت تبدیل اطلاعات حقوق و دستمزد به قالب‌های مورد قبول دارایی را دارند.

فرمت فایل ارسالی لیست مالیات بایستی در قالب های

  • WP
  • WH
  • WK

باشد.
در صورتی که حجم فایل های لیست مالیات حقوق شما زیاد است می توانید دو فایل را در یک فایل ZIP قرار دهید و سپس نسبت به ارسال آن اقدام کنید.
در بخش نحوه ثبت لیست چهار امکان فراهم است که با توجه به نیاز انتخاب می‌شوند:

  1. بدون ارسال فایل
  2. ارسال فایل متنی TXT
  3. ارسال فایل فشرده ZIP
  4. کپی از ماه قبل

د) تایید و ارسال لیست حقوق

در صورت مطابقت تعداد نفرات روی گزینه عملیات و خلاصه لیست به ترتیب کلیک کرده و در صورت مطابقت کامل اطلاعات نسبت به تائید اقدام کنید.
توجه کنید که ابتدا کلیه اطلاعات و خطاها را بررسی و برطرف شود. در صورت تائید نهایی اطلاعات امکان اصلاح مجدد وجود نخواهد داشت.
کد رهگیری به منزله ثبت نهایی لیست در سیستم است و بعد از ارسال لیست در قسمت پایین صفحه شخصی مشخصات لیست ارسالی آخر نشان داده می شود.
اگر درقسمت ارسال شده تیک زده شده باشد یعنی لیست ارسال شده است.

حذف لیست مالیات بر حقوق

در صورتی که می خواهید لیست خود را حذف کنید به قسمت حذف رفته و دکمه حذف را بزنید، در صورت حذف لیست امکان برگشت آن وجود ندارد و لیستت های ارسال شده امکان حذف ندارند.

حذف لیست مالیات

مشاهده خطاهای لیست ارسالی حقوق

با انتخاب گزارش خطا از منوی بالای صفحه می‌توانید خطاهای موجود در ارسال هر یک از لیست‌ها را مشاهده کنید.
برخی از خطاهای ممکن:

  • خلاصه لیست ندارد یعنی ممکن است فایل خلاصه لیست را ارسال نکرده اید، فایل خلاصه لیست شما هنوز پردازش نشده است یا خلاصه لیست خطا دارد
  • تعداد پرسنل صفر باشد یعنی ممکن است فایل اطلاعات حقوق بگیران را ارسال نکرده اید،
    فایل اطلاعات حقوق بگیران شما هنوز پردازش نشده است یا فایل اطلاعات حقوق بگیران خطا دارد
  • خطا دوباره سعی نمایید یعنی خطایی ناشناخته رخ داده دوباره ارسال نهایی نمایید درصورت تکرار مجدد این خطا با پشتیبانی سامانه تماس حاصل نمایید.
گزارش خطاها

در گام‌های ذکر شده سعی گردید آموزش ارسال لیست مالیات بر حقوق به صورت مختصر بیان گردد.
در مقالات بعدی سایر جزئیات مرتبط با سامانه ارسال لیست‌های مالیات حقوق شرح داده خواهد شد پس با ما همراه باشید.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.