آموزش حسابدارینرم افزار حسابداری

آموزش اتصال کلاینت در نرم‌افزار سپیدار

یک اتصال در اینترنت معمولا فقط بین دو کامپیوتر است، یکی سیستمی است که دربردارنده اطلاعات است و دیگری سیستم دریافت کننده اطلاعات می‌باشد. سیستم یا کامپیوتری که دارای اطلاعات است به عنوان سرور یا سرویس دهنده شناخته می‌شود و کلاینت دریافت کننده اطلاعات از سرور است. در مقاله معرفی انواع نرم افرار‌های حسابداری بهترین‌های آنان را بررسی کردیم و همانطور که می‌دانید  نرم افزار‌های حسابداری به شما کمک می‌کند تا اطلاعات مالی بنگاه اقتصادی خود را با دقت و سرعت بیشتری ثبت کنید و هم چنین در زمان نیاز به هر کدام از آن‌ها در هر بازه زمانی، به آسانی به آنان دسترسی داشته باشید.

نرم افزار حسابداری سپیدار یکی از قدیمی‌ ترین و بهترین‌های موجود در بازار است که برای مصرف شرکت‌های کوچک و متوسط طراحی شده است.

اما اتصال کلاینت در نرم‌افزار سپیدار چگونه است؟

اگر شما  به عنوان سرور یا سرویس دهنده قصد دارید تمام اطلاعات خود را بر روی یک سیستم ذخیره کنید هنگام نصب نرم‌افزار باید گزینه سرور را انتخاب کنید.
اما اگر یکی از کاربران هستید و اطلاعات را از سرور دریافت می‌کنید باید گزینه کلاینت را انتخاب کنید.

در حالت اتصال کلاینت، در واقع با اتصال دو یا چند کامپیوتر یا میزبان به یکدیگر یک شبکه ایجاد می‌شود و می‌توان برقراری ارتباط و همچنین اشتراک گذاری منابع بین سیستم‌ها را انجام داد. اگر هنوز نمی‌دانید نرم‌افزار حسابداری سپیدار چیست و چه مزایایی دارد می‌توانید برای آشنایی بیشتر با یکی از بهترین‌های موجود در بازار به محتوای آشنایی با نرم‌افزار سپیدار مراجعه کنید.

در این محتوا قصد داریم نحوه اتصال کلاینت در نرم‌افزار سپیدار را باتوجه به موارد گفته شده در سایت سپیدار سیستم مورد بررسی قرار دهیم.

با ما همراه باشید.

چگونگی اتصال کلاینت در نرم‌افزار سپیدار

برای اتصال کلاینت به سرور شما باید سه مرحله را انجام دهید.

١_ دانستن IP سرور خود

در قدم اول اتصال کلاینت در نرم‌‍‌افزار سپیدار شما باید IP سرور خود را بدانید و وقتی که سیستم مورد استفاده شما سیستم سپیدار باشد می‌توانید از دو روش این کار را انجام دهید. در روش اول شما باید روی آیکون نرم‌افزار کلیک کرده و آن را آن را اجرا کنید، سپس در اولین پنجره‌ای که همیشه باز می‌شود به جای وارد کردن کلمه عبور، روی گزینه تنظیم سرور بانک اطلاعاتی و قفل کلیک کنید.

*پس از آن گزینه shortcuts را انتخاب کنید و در بین گزینه‌های موجود روی IP address کلیک کنید.

*پس از انجام مراحل گفته شده تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد که IP شما همان IP نشان داده شده در تصویر می‌باشد.

*اگر به هر دلیلی موفق به استفاده از روش مذکور نبودید می‌توانید از روش دیگری نیز استفاده کنید، برای این منظور مطابق تصویر در سیستم سرور خود، کلمه cmd را در منوی Start تایپ کنید.

*سپس در پنجره‌ای که باز شده کلمه ipconfig را وارد کنید و پس از تایید آن، IP شنا در قسمت IPv4 Address نشان داده خواهد شد.


۲_ پینگ IP گرفتن سرور از سیستم کلاینت

*پس از مشخص شدن IP خود در مرحله دوم، از طریق فشردن دکمه win+R یا وارد کردن کلمه Run در منوی Start صفحه‌ی زیر برای شما باز خواهد شد.

سپس کلمه cmd را در آن وارد نمایید.


*پس آن در پنجره‌ای که باز می‌شود IP خود را تایپ کنید و دکمه اینتر را فشار دهید.

البته توجه داشته باشید که در این مرحله عبارت ping 192.168.1.1 به عنوان نمونه وارد شده است و شما باید IP خود را که در مرحله قبل آن را یافتید وارد کنید. اگر از سمت سرور پینگ دریافت کردید ارتباط شما برقرار است و می‌توانید مراحل را ادامه دهید اما اگر پینگ دریافت نشد، ارتباط با سرور برقرار نیست و شما باید اتصال خود را به شبکه بررسی نمایید.


٣_جاگذاری IP سرور در تنظیمات سپیدار کلاینت

*در مرحله سوم و مرحله آخر اتصال کلاینت در نرم‌افزار سپیدار شما باید IP سرور را در تنظیمات سپیدار کلاینت جای‌گذاری کنید تا اتصال برقرار شود و اطلاعات توسط سرور خوانده شود، برای این منظور پس از کلیک روی نرم‌افزار برای اجرای آن، در پنجره‌ی ورود به سیستم روی گزینه تنظیم سرور بانک اطلاعاتی و قفل کلیک کنید و مراحل زیر را انجام دهید.

*پس از انتخاب گزینه شماره ١، در قسمت تنظیمات ارتباط با قفل گزینه‌ قفل بر روی ایستگاه کاری را انتخاب کنید.

*سپس در کادر شماره ٢، در قسمت تنظیمات ارتباط با بانک اطلاعاتی، به حلی نقطه در عبارت «sepidar/.» آی‌پی سیستم سرور یا نام سرور خود را وارد کنید.

*پس از تکمیل اطلاعات گزینه تایید را بزنید و بعد از بسته شدن این پنجره، گزینه است ارتباط را انتخاب کنید، اگر ارتباط شما با سیستم برقرار شود پیغام ارتباط با سرور برقرار شد به شما نشان داده خواهد شد.

مشکلات و سوالات احتمالی هنگام اتصال کلاینت به نرم‌افزار سپیدار

پس از انجام مراحل گفته شده اتصال کلاینت در نرم‌افزار سپیدار با موفقیت انجام خواهد شد اما در ادامه به بررسی نکاتی خواهیم پرداخت که ممکن است در هنگام اجرای عملیات با آن مواجه شوید.

  • اگر هنگام انجام عملیات اتصال کلاینت با پیغام یک شرکت را انتخاب کنید مواجه شدید، باید یک شرکت جدید ایجاد شود یا اینکه بک‌آپ بازیابی شود.
    همچنین اگر این پیغام را در کلاینت مشاهده کردید ارتباط با سیستم اصلی به درستی برقرار نشده است.
  • اگر سپیدار را روی ویندوز سرور نصب کرده باشید و شبکه domain ایجاد کنید اشکالی در ارتباط بین سرور و کلاینت‌ها به وجود نخواهد آمد و برای ارتباط بین آن‌ها آنها به برقراری ارتباط بین شبکه‌ای نیاز دارید.
  • اگر در پنجره‌ی ورود به سیستم در سلکتور شرکت‌ها پیغام صبر کنید را مشاهده کردید و مواردی با پیغام ارتباط با سرور برقرار نشده نیز نمایش داده شد، برای حل مشکل مراحل زیر را انجام دهید.

سیستم سرور

در چنین حالتی در سیستم‌های سرور، سرویس SQL SERVER SEPIDAR و SQL SERVER Browser متوقف شده است و با طی کردن مراحل زیر می‌توانید سرویس‌ها را فعال کنید.

Start => All Program => Microsoft SQL Server => Configuration tools => Configuration Manager => SQL Server services

در قسمت تنظیمات بانک اطلاعاتی و قفل در عبارت  sepidar \ .، به‌ جای نقطه IP سیستم دیگری وارد شده‌ است. سرویس sct را در services ری استارت کنید.

سیستم کاری

  1. در سیستم‌های ایستگاه کاری اگر با چنین مشکلی مواجه شدید در پنجره ورود به سیستم در قسمت تنظیمات بانک اطلاعاتی و قفل به جای نقطه، IP سیستم سرور یا نام سرور وارد نشده است.

  2.  sql native client نصب نشده است، به کنترل پنل خود مراجعه کنید اگر در قسمت Microsoft sql native، Program & Feature، client  وجود نداشت باید سی دی بسته نرم‌افزار را در دستگاه قرار دهید ومسیر زیر را اجرا کنید.
    Auto play => reqistaller => sql native client
    مناسب با بیت سیستم خود از بالا به پایین sqlها را نصب کنید و مجدداً با استفاده از سی دی، نصب خود انجام دهید.

  3. غیرفعال بودن پروتکل‌های سرور سپیدار
    برای رفع این مشکل باید از مسیر زیر را طی کنید.
    My computer یا this pc => service & Application => sql serve Configuration Manager => sql server network Configuration => protocols for sepidar
    پس از رسیدن به قسمت مربوطه باید پروتکل‌های shared memory و named pipes در حالت enable قرار داشته باشند.

  4. همچنین ممکن است فایروال‌ ویندوز یا آنتی ویروس سیستم‌های سرور و ایستگاه کاری مانع از برقراری ارتباط با سرور شوند.

  5. ممکن است در ارتباط بین شبکه کلاینت و سرور هم مشکل وجود داشته باشد که برای رفع آن می‌توان ارتباط را با استفاده از دستور پینگ چک کرد.

به پایان مقاله آموزش کلاینت رسیدیم، امیدواریم این مقاله مفید واقع شده باشد.

ممنون از همراهیتان.
مجموعه AccTrain  طی سالها تلاش  ارايه کننده انواع نرم افزارحسابداری موجود در بازار می باشد،.
مفتخریم پاسخ گوی نیاز شما باشیم .

جهت کسب اطلاعات بیشتراز حسابدار‌‌ی و نرم افزارهای حسابداری با ما همراه شوید.

مباحث مرتبط :



نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا